PMK
Odwołanie transpacyficznego rejsu jednego z kontenerowców aliansu 2M+HMM nie zatrzymało dalszego spadku stawek frachtowych na szlaku z Azji do obu wybrzeży Stanów Zjednoczonych.
Odwołany rejs dotyczy kontenerowca Hyundai Faith o ładowności 8,5 tys. TEU. Według MSC powód tej decyzji to "próba racjonalizacji podaży na trasie z Azji do zachodniego wybrzeża USA. Jednostka pływa zazwyczaj w ramach serwisu MSC Yulan, łączącego Szanghaj, Gwangyang i Pusan z Los Angeles.
Ten ruch nie spowodował jednak podniesienia się stawek kontenerowych, które w zeszłym tygodniu po raz kolejny zanotowały spadek. Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) wykazał 3,4 proc. spadek zarobków jednostek pływających na zachodnie wybrzeże USA, do 1,294 dolarów za FEU (kontener 40-stopowy). Z kolei na szlaku do wschodniego wybrzeża USA ten spadek wyniósł 2,2 proc.
Takie same wyniki widać po indeksie The Freightos Baltic Index. Tam przewóz jednego kontenera FEU do USA jest wyceniany na 1,315 dolarów. Indeks także wykazał, że po 24 proc. skoku stawek na początku kwietnia (1,555 dolarów za FEU), zaczęły one stale spadać, aż do dziś.
- Dziesięcioprocentowy spadek w zeszłym tygodniu sprawdził stawki znów na poziom z 1 kwietnia. Są one obecnie tylko 7 proc., wyższe niż rok temu, w tym samym okresie. To mało, biorąc pod uwagę, że w styczniu ten procent wynosił aż 50 - wyjaśniają analitycy Freightos.
- Podczas gdy całkowite ceny rejsów oceanicznych są nadal o około 5% silniejsze w tym roku, różnica zmniejsza się wraz ze spadkiem stawek frachtu w tym tygodniu - dodał Eytan Buchman, główny dyrektor ds. marketingu w Freightos.
- Ostrzeżenie prezydenta Trumpa na początku tego miesiąca, że produkty nieopodatkowane mogą wkrótce zostać poddane 25 procentowemu cłu, może wystarczyć, aby spedytorzy zaczęli zamawiać towary z dużym wyprzedzeniem, podnosząc tym samym stawki. Nie jest to jednak pewne - powiedział Buchman.
George Griffiths, redaktor Platts S&G Global Container Freight Market, zgodził się z tymi spostrzeżeniami. - Na transpacyficznych trasach stawki wciąż spadają. Wchodzimy więc w silny sezon z prognozą nowych taryf i nieciekawymi nastrojami na rynku - powiedział.
Tymczasem w handlu Azja-Europa doszło w końcu do zwrotu i zanotowane skromne wzrosty stawek frachtowych. Indeks SCFI na trasie Azja-Europa Północna wzrósł o 2,8 proc., do 743 dolarów za TEU, natomiast na trasie Azja-Morze Śródziemne wzrósł o 2 proc., do 710 dolarów za TEU.
Dennis Tetzlaff objął funkcję dyrektora operacyjnego ds. floty w Stena Line
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach