• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Pierwsza po brexicie dostawa ryb z Wielkiej Brytanii do Portu Gdańsk (foto, wideo)

ew

28.01.2021 01:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwsza po brexicie dostawa ryb z Wielkiej Brytanii do Portu Gdańsk (foto, wideo)
Pierwsza po brexicie dostawa ryb z Wielkiej Brytanii do Portu Gdańsk (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Przetwórstwo rybne w Polsce to jeden z najbardziej rozwiniętych, a zarazem szybko rosnących sektorów branży spożywczej. Nasz kraj jest coraz częściej obieranym punktem przez zagranicznych przewoźników, ze względu na dynamicznie rosnące lokalne rynki konsumenckie i produkcyjne. Do portu w Gdańsku zawinął właśnie pierwszy po brexicie  chłodnicowiec z rybami z Wielkiej Brytanii.

„Silver Crystal to statek o długości 90 m, przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Posiada profesjonalne chłodnie, aby ładunek dotarł do portu docelowego w nienaruszonym stanie” - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy portu Gdańsk.

Chłodnicowiec przywiózł na swoim pokładzie makrele z Wysp Szetlandzkich. Następnie ryby trafiły do nowoczesnej chłodni magazynowo-przeładunkowej należącej do zaangażowanej w zrównoważoną działalność połowową Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP).

Jak zdradził Maciej Kisiel, prezes zarządu w Chłodnia Gdańsk Sp. z o.o.: „Dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej dedykowany tego typu przesyłkom czyli nieskonteneryzowanym przesyłkom surowca rybnego. Dzięki temu punktowi, również statki rybackie mogą płynąć do gdańskich stoczni bezpośrednio z łowisk na Morzu Barentsa bez konieczności zawijania do portów norweskich czy duńskich by zdać rybę. To olbrzymie oszczędności dla armatorów”.



Przez chłodnię PAOP  przechodzi szeroka gama surowca rybnego, który finalnie kończy na talerzach Polaków. Są to m.in. śledź i szprot bałtycki, śledź z Morza Północnego czy dorsz z Morza Barentsa. Co ciekawe, Atlantyk północno-wschodni dostarcza nam ponad 7 mln ton ryby mrożonej do konsumpcji więc wszystko to, co trafia do Gdańska to jedynie promilem tego, czym obdarowuje nas natura w tym regionie.

Jak dodaje Maciej Kisiel: „Z roku na rok staramy się jednak udrożnić kanały transportu przez Port Gdańsk i jeszcze bardziej zmniejszyć koszty uzyskania surowca dla polskiego przetwórcy”.

Chłodnia PAOP zlokalizowana jest na samym wejściu do gdańskiego portu. Wybór tego miejsca nie był przypadkowy.

„Kluczowym elementem przy dokonywaniu wyboru była struktura rozłożenia polskiego biznesu związanego z przetwórstwem. Gdyby spojrzeć na mapę, w promieniu 180 km od Gdańska znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym. Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie. Z mojej perspektywy Gdańsk jest najlepiej zlokalizowanym miejscem w Polsce do tego typu przedsięwzięć” -wyjaśnia Maciej Kisiel.


Gospodarka Morska

„Warto zauważyć, że chłodnia w porcie w Gdańsku posiada zestaw unikatowych certyfikatów potwierdzających zgodność z wymogami międzynarodowych norm, jakości, bezpieczeństwa żywności, BHP i środowiska, a w tym, co istotne, normy BRC Storage & Distribution, która jest normą bezpieczeństwa żywności wywodzącą się właśnie z rynku brytyjskiego. Ciekawostką wartą wspomnienia jest pierwszy w Polsce audyt certyfikujący chłodnię zgodnie z wymogami normy BRC S&D, w trakcie którego przedstawiciel międzynarodowej jednostki certyfikujące stwierdził, że „jego zdaniem Chłodnia Gdańsk jest w piątce najlepszych chłodni na świecie, które wizytował”. Dla nas to niezwykle miłe, ale i motywujące docenienie, które sprawia, że nieustannie doskonalimy nasze wewnętrzne procesy i system zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności” – dodaje z przekonaniem Maciej Kisiel.

W bezpośrednim sąsiedztwie chłodni znajduje się dedykowane nabrzeże, służące wyłącznie do wyładunku statków współpracujących z chłodnią, a w promieniu 5 km dwa terminale kontenerowe obsługujące bezpośrednie połączenia z Azją, Afryką i Europą Zachodnią. Przez chłodnię PAOP realizowane są również dostawy surowca rybnego na Ukrainę a bliskie sąsiedztwo terminali kontenerowych zapewnia możliwość obsługi skonteneryzowanych dostaw mrożonych produktów rybołówstwa morskiego pochodzącego z USA , Kanady,  Chin czy Wietnamu.

Dzięki lokalizacji na terenie Wolnego Obszaru Celnego (WOC), możliwa jest optymalizacja kosztów celnych i fiskalnych a w efekcie niższe koszty dostawy produktu do odbiorcy finalnego.

„WOC to terminal zlokalizowany wokół basenu Władysława IV, bezpośrednio przy wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku. To obszar traktowany jak przysłowiowa „zagranica”. Z praktycznego punktu widzenia, oznacza to szereg udogodnień dla przedsiębiorców. Na terenie Wolnego Obszaru Celnego zlokalizowani są nasi liczni importerzy, ale też agencje celne, firmy kontrolne i spedycyjne”- wyjaśnia Anna Drozd.


Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.