• <
nauta_2024

Połączenie firm specjalizujących się w lodołamaczach

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Połączenie firm specjalizujących się w lodołamaczach
Lodołamacze w Helsinkach

Aker Arctic, fiński lider w projektowaniu lodołamaczy i statków o klasie lodowej, połączy się z inną fińską firmą projektową Bluetech, z którą od lat współpracuje. Fuzja ma wzmocnić fińskie kompetencje w budowie lodołamaczy szczególnie z myślą o rynku północnoamerykańskim.

Aker Arctic specjalizuje się w projektowaniu statków o klasie lodowej i lodołamaczy. Według niektórych szacunków firma ta oraz spółki poprzedzające ją historycznie odpowiadają za projekty ponad połowy lodołamaczy operujących w tej chwili na całej planecie. Inżynierowie Aker Arctic od lat współpracowali z Bluetech, z którym teraz się łączą.

Obie firmy mają kontynuować funkcjonowanie pod własnymi markami, ale jednocześnie prowadzić działalność w ramach nowego holdingu Arctic Marine Technology Group Oy. Spółka będzie własnością szwajcarsko-szwedzkiej ABB i fińskiej państwowej spółki inwestycyjnej Tesi.

Finowie podkreślają, że fuzja wzmocni i tak niezagrożoną pozycję Aker Arctic w specyficznej branży budowy lodołamaczy. To ważna informacja w kontekście rosnącego zainteresowania statkami tego typu, szczególnie z Ameryki Północnej. Arctic Marine Technology ma też wzmocnić współpracę w ramach ICE Pact, zawiązanego między USA i Kanadą, zainteresowanymi pozyskaniem statków, a ich producentem, Finlandią. 

– Jednym z naszych celów jest rozwój na rynku Ameryki Północnej, a przejęcie Bluetech przez wspólną spółkę-matkę to kluczowy krok wspierający ten kierunek – komentuje Mika Hovilainen, dyrektor zarządzający Aker Arctic.

– Połączenie dwóch czołowych firm projektujących statki w jednej grupie wzmocni fińskie kompetencje w zakresie lodołamaczy oraz zwiększy możliwości rozwoju całego sektora morskiego. Razem Aker Arctic i Bluetech stworzą gracza o globalnym znaczeniu, gotowego odpowiedzieć na bezprecedensowe zapotrzebowanie w segmencie lodołamaczy – potwierdza Jussi Hattula, dyrektor ds. inwestycji przemysłowych w Tesi.

Amerykańska Straż Wybrzeża otwarcie interesuje się średniej wielkości lodołamaczami, które w swoim katalogu posiadają fińscy projektanci. Amerykanie planują zamóweinie trzech takich jednostek, ale media informują, że fińska stocznia w Rauma prowadzi negocjacje w sprawie nawet pięciu takich statków. Jednocześnie w amerykańskiej Bollinger Shipyard zaczęły się już prace nad pierwszym od pół wieku ciężkim lodołamaczem dla Straży Wybrzeża USA. 

Potencjalny rynek dla nowego holdingu z Finlandii nie ogranicza się jednak do Stanów Zjednoczonych. W ostatnim czasie nowe lodołamacze zamówili m.in. Kanadyjczy (w tym jeden w Finlandii) oraz Niemcy. Pokazuje to rosnące zapotrzebowanie na jednostki tego typu i należy się spodziewać, że w kontekście zwiększającego się zainteresowania zasobami Arktyki inne kraje również podążą w tym kierunku. 

fot. Depositphotos


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.