Aker Arctic, fiński lider w projektowaniu lodołamaczy i statków o klasie lodowej, połączy się z inną fińską firmą projektową Bluetech, z którą od lat współpracuje. Fuzja ma wzmocnić fińskie kompetencje w budowie lodołamaczy szczególnie z myślą o rynku północnoamerykańskim.
Aker Arctic specjalizuje się w projektowaniu statków o klasie lodowej i lodołamaczy. Według niektórych szacunków firma ta oraz spółki poprzedzające ją historycznie odpowiadają za projekty ponad połowy lodołamaczy operujących w tej chwili na całej planecie. Inżynierowie Aker Arctic od lat współpracowali z Bluetech, z którym teraz się łączą.
Obie firmy mają kontynuować funkcjonowanie pod własnymi markami, ale jednocześnie prowadzić działalność w ramach nowego holdingu Arctic Marine Technology Group Oy. Spółka będzie własnością szwajcarsko-szwedzkiej ABB i fińskiej państwowej spółki inwestycyjnej Tesi.
Finowie podkreślają, że fuzja wzmocni i tak niezagrożoną pozycję Aker Arctic w specyficznej branży budowy lodołamaczy. To ważna informacja w kontekście rosnącego zainteresowania statkami tego typu, szczególnie z Ameryki Północnej. Arctic Marine Technology ma też wzmocnić współpracę w ramach ICE Pact, zawiązanego między USA i Kanadą, zainteresowanymi pozyskaniem statków, a ich producentem, Finlandią.
– Jednym z naszych celów jest rozwój na rynku Ameryki Północnej, a przejęcie Bluetech przez wspólną spółkę-matkę to kluczowy krok wspierający ten kierunek – komentuje Mika Hovilainen, dyrektor zarządzający Aker Arctic.
– Połączenie dwóch czołowych firm projektujących statki w jednej grupie wzmocni fińskie kompetencje w zakresie lodołamaczy oraz zwiększy możliwości rozwoju całego sektora morskiego. Razem Aker Arctic i Bluetech stworzą gracza o globalnym znaczeniu, gotowego odpowiedzieć na bezprecedensowe zapotrzebowanie w segmencie lodołamaczy – potwierdza Jussi Hattula, dyrektor ds. inwestycji przemysłowych w Tesi.
Amerykańska Straż Wybrzeża otwarcie interesuje się średniej wielkości lodołamaczami, które w swoim katalogu posiadają fińscy projektanci. Amerykanie planują zamóweinie trzech takich jednostek, ale media informują, że fińska stocznia w Rauma prowadzi negocjacje w sprawie nawet pięciu takich statków. Jednocześnie w amerykańskiej Bollinger Shipyard zaczęły się już prace nad pierwszym od pół wieku ciężkim lodołamaczem dla Straży Wybrzeża USA.
Potencjalny rynek dla nowego holdingu z Finlandii nie ogranicza się jednak do Stanów Zjednoczonych. W ostatnim czasie nowe lodołamacze zamówili m.in. Kanadyjczy (w tym jeden w Finlandii) oraz Niemcy. Pokazuje to rosnące zapotrzebowanie na jednostki tego typu i należy się spodziewać, że w kontekście zwiększającego się zainteresowania zasobami Arktyki inne kraje również podążą w tym kierunku.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów