Olympic odebrał drugi z dwóch statków CSOV (Construction Service Operation Vessels) od Ulstein Verft - Olympic Notos. Statek jest oparty na projekcie SX222, opracowanym w ścisłej współpracy między Ulstein i Olympic. Kadłub zarówno pierwszego, jak i drugiego statku był budowany w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
Olympic Boreas, pierwszy ze statków zamówionych przez norweskiego armatora został dostarczony przez stocznię Ulstein Verft w lipcu 2024 r., dwa lata po podpisaniu umowy na budowę. Pod koniec września jednostka dostała nagrodę najbardziej innowacyjnego statku roku ("Maritime Innovation of the Year").
Umowa pomiędzy Olympic a Ulstein została podpisana w 2022 roku i obejmuje budowę dwóch CSOV w Ulstein Verft. Ulstein Power & Control otrzymał kontrakt na dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania akumulatorowego. Kadłuby powstają od 2022 roku w stoczni CRIST S.A. z siedzibą w Gdyni. Współpraca polskiego zakładu z norweskim zamawiającym rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301.
Olympic Notos został zaprojektowany w oparciu o rozwiązania technologii Ulstein Twin X-Stern, określanej "morskim napędem na cztery koła". To cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększająca funkcjonalność dzięki wpływowi na utrzymanie położenia statku na morzu, w tym reagowanie na fale morskie i przechyły. Ma to zapewniać komfort dla załogi i pracowników przebywających na pokładzie, a także bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal i wilgotności pokładu.
Dzięki w pełni zintegrowanemu systemowi zasilania i automatyzacji firmy Ulstein, statek łączy duże akumulatory z generatorami o zmiennej prędkości w celu zoptymalizowania produkcji energii, działając w optymalnym miejscu efektywności energetycznej. Skutkuje to maksymalizacją efektywności energetycznej operacji, zdolności manewrowych i operacyjności.
System ten wspiera cel Olympic, jakim jest zmniejszenie śladu środowiskowego statku, zgodnie z zobowiązaniem do zrównoważonego postępu w sektorze offshore.
Statek jest przygotowany na paliwo metanolowe o niskiej emisji i posiada dostępne miejsce na dodatkową pojemność akumulatora.
Glenn Erik Valø, dyrektor handlowy Olympic jest bardzo zadowolony z wyników operacyjnych, podkreślając, że to najbardziej oszczędne CSOV na świecie.
- Widzieliśmy już te statki w eksploatacji i możemy udowodnić, że zużycie paliwa jest o blisko 50% niższe w porównaniu z innymi żaglowymi CSOV. Olympic i klaster morski po raz kolejny dowodzą, że możemy przekształcić genialne pomysły w wiodące w branży statki - mówi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów