Równolegle do targów morskich BaltExpo w Gdańsku odbyło się międzynarodowe spotkanie w ramach trzeciej już konferencji poświęconej okrętom opartym na platformie Arrowhead 140. Obecnie powstają trzy, oparte na niej serie fregat, jednocześnie pojawiło się grono kolejnych, zainteresowanych państw. Gospodarzem spotkania była Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
Organizowane co roku wydarzenie zgromadziło delegacje państw, w których powstają okręty oparte na tej platformie, a także interesariuszy zainteresowanych bądź już odgrywających rolę w pracach nad poszczególnymi seriami fregat. Obok fregat programu „Miecznik” są to brytyjskie jednostki typu 31, a także indonezyjskie znane jako Fregat Merah Putih, czyli „Czerwono-Biała Fregata”.
W ciągu dwóch dni konferencji wspólnie rozmawiali
przedstawiciele sił morskich, wykonawców stoczniowych, dostawców w ramach
loacal content i inni.Sesje obejmowały analizę istniejących programów,
pojawiające się technologie, dalsze synergie między państwami i i odkrywanie
możliwości maksymalizacji zdolności platformy.
Jak podkreślił Babcock na portalu Linkedin, programy projektowania i budowy w Wielkiej Brytanii, Polsce i Indonezji są już w toku, co stanowiło doskonałą okazję do nawiązania kontaktu z kluczowymi interesariuszami, podzielenia się spostrzeżeniami i zbadania ewoluującej roli platformy Arrowhead 140 w nowoczesnych operacjach morskich. Wyzwaniem jest jej dostosowanie do nowych wyzwań, biorąc pod uwagę, że do służby mają wchodzić jeszcze przed 2030 rokiem. Na ten moment na wodzie znajduje się jeden okręt, przyszły HMS Venturer, zwodowany w czerwcu tego roku. Do służby wejdzie prawdopodobnie w 2027 roku.
Podczas konferencji uczestnicy mieli wyjątkową okazję wejść
na pokład duńskiej fregaty typu Iver Huitfeldt, HDMS Peter Willemoes, która w
dniach 7-10 października cumowała w Porcie Gdańsk. Jednostka ta jest dla o tyle
wyjątkowa, gdyż należy do serii, której projekt posłużył za wzór platformy
Arrowhead 140. Co też istotne, Dania jest zainteresowana pozyskaniem w
przyszłości opartych na niej fregat, dzięki czemu stałaby się kolejnym użytkownikiem.
Międzynarodowe spotkania użytkowników mają pomóc stworzyć wspólne punkty odniesienia dla rządów, sił morskich i branży okrętowej, aby budowane fregaty mogły skuteczniej wykonywać swoje zadania. Współpraca w zamierzeniu służy też wymianie doświadczeń, na czym mają korzystać tak kadra marynarki wojennej, jak i stoczniowcy i firmy działające w ramach łańcucha dostaw. Pozwoli to także w przyszłości rozwijać platformę z myślą o dalszym eksporcie i zaangażowaniu podmiotów w powstawanie kolejnych okrętów, a także je modernizować i modyfikować w ramach cyklu użytkowania w kolejnych dekadach.
Na ten moment zaplanowano pięć fregat typu 31, z czego trzy są w budowie w zakładzie Babcock w szkockim Rosyth. Trzy, polskie jednostki programu „Miecznik” mają wchodzić do służby w latach 2029-2031, powstają w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Pierwsza z nich, przyszły ORP Wicher, zostanie zwodowana w sierpniu przyszłego roku. Na grudzień br. zaplanowano położenie stępki pod przyszły ORP Burza. Pierwotnie na październik br. zaplanowano wodowanie pierwszej z dwóch indonezyjskich fregat, obie mają wejść do służby w latach 2028-2029. Głównym wykonawcą jest stocznia PT PAL Indonesia, mieszcząca się w Surabaya.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO