W ramach kooperacji Marynarki Włoch i koncernu Fincantieri przeprowadzono operację transportu okrętu podwodnego typu Todaro (opartego na 212A), ITS Scirè (S 527). W Zatoce La Spezia, między wyspami Palmaria i Tino jednostka została umieszczona w suchym doku na pokładzie półzanurzalnej platformy. Jak podkreśla włoska firma, to przedsięwzięcie było „absolutną nowością” w historii rodzimego, morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Transport okrętu miał związek z jego planowaną konserwacją. Gruntowny serwis po niemal 20 latach służby ma zapewnić przedłużenie żywotności i zdolność do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Jednostka zamiast samodzielnie wyruszyć do stoczni, wpierw została wprowadzona do pływającego doku Fjord, co wiązało się z współpracą tak koncernu Fincantieri, odpowiedzialnego za prace serwisowe, jak i siłami zbrojnymi. Następnie platforma, na której znalazł się okręt, została podniesiona, co dało okazję zobaczyć go w pełnej okazałości.
Insieme alla Marina abbiamo portato a termine un’operazione di rilievo nel Golfo di La Spezia, tra l’isola Palmaria e l’isola del Tino: il sottomarino Scirè è stato messo a secco a bordo di un’unità semisommergibile, una procedura che rappresenta una prima assoluta per la Marina.… pic.twitter.com/DkK5gEdiL1
— Fincantieri (@Fincantieri) August 8, 2025
Po przeprowadzonej operacji ITS Scirè trafił do stoczni w Muggiano, gdzie zostanie poddany konserwacji i modernizacji, aby zyskać pełną zdolność operacyjną oraz możliwość radzenia sobie z nowymi wyzwaniami. Okręt jest pierwszym z serii Todaro, opartej na niemieckim typie 212A. Został zbudowany w latach 2000-2007. Oprócz niego powstały jeszcze trzy kolejne. Aktualnie trwa też budowa czterech kolejnych w ramach nowej podserii, oznaczonej jako 212NFS, a w dalszych planach znajdują się dalsze dwa, oznaczone jako 212NFS EVO.
Fincantieri podkreśla, że tego rodzaju operacje dowodzą znaczenia innowacyjności, doświadczenia i potencjału przemysłowego, przyczyniając się do pokonania wyzwań technicznych stojących przed branżą okrętową, wyznaczając nowe cele i horyzonty. Co należy jednocześnie zaznaczyć, tego rodzaju transport okrętu podwodnego nie jest czymś nowym, jako że już przeszło dwie dekady wcześniej podobnie transportowano okręty podwodne także trasami śródlądowymi jak i lądowymi. Przykładem była podróż duńskiego okrętu podwodnego typu HDMS Sel (S323), na pokładzie statku Grietje, po udziale w II wojnie w Zatoce Perskiej. Przebył on trasę z Morza Śródziemnego do Danii. Oprócz tego wiele jednostek z myślą o roli muzealnej przechodzi też skomplikowane operacje transportowe, jak w ostatnim czasie niemiecki typu 206A, ex-U-17, a także polski typu Kobben, ex-ORP Sokół.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej