• <
nauta_2024

Nietypowy transport włoskiego okrętu podwodnego. Jednostkę przemieszczono z użyciem pływającego doku

11.08.2025 09:45 Źródło: Fincantieri
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nietypowy transport włoskiego okrętu podwodnego. Jednostkę przemieszczono z użyciem pływającego doku
Fot. Fincantieri

W ramach kooperacji Marynarki Włoch i koncernu Fincantieri przeprowadzono operację transportu okrętu podwodnego typu Todaro (opartego na 212A), ITS Scirè (S 527). W Zatoce La Spezia, między wyspami Palmaria i Tino jednostka została umieszczona w suchym doku na pokładzie półzanurzalnej platformy. Jak podkreśla włoska firma, to przedsięwzięcie było „absolutną nowością” w historii rodzimego, morskiego rodzaju sił zbrojnych.

Transport okrętu miał związek z jego planowaną konserwacją. Gruntowny serwis po niemal 20 latach służby ma zapewnić przedłużenie żywotności i zdolność do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Jednostka zamiast samodzielnie wyruszyć do stoczni, wpierw została wprowadzona do pływającego doku Fjord, co wiązało się z współpracą tak koncernu Fincantieri, odpowiedzialnego za prace serwisowe, jak i siłami zbrojnymi. Następnie platforma, na której znalazł się okręt, została podniesiona, co dało okazję zobaczyć go w pełnej okazałości.

Po przeprowadzonej operacji ITS Scirè trafił do stoczni w Muggiano, gdzie zostanie poddany konserwacji i modernizacji, aby zyskać pełną zdolność operacyjną oraz możliwość radzenia sobie z nowymi wyzwaniami. Okręt jest pierwszym z serii Todaro, opartej na niemieckim typie 212A. Został zbudowany w latach 2000-2007. Oprócz niego powstały jeszcze trzy kolejne. Aktualnie trwa też budowa czterech kolejnych w ramach nowej podserii, oznaczonej jako 212NFS, a w dalszych planach znajdują się dalsze dwa, oznaczone jako 212NFS EVO.

Fincantieri podkreśla, że tego rodzaju operacje dowodzą znaczenia innowacyjności, doświadczenia i potencjału przemysłowego, przyczyniając się do pokonania wyzwań technicznych stojących przed branżą okrętową, wyznaczając nowe cele i horyzonty. Co należy jednocześnie zaznaczyć, tego rodzaju transport okrętu podwodnego nie jest czymś nowym, jako że już przeszło dwie dekady wcześniej podobnie transportowano okręty podwodne także trasami śródlądowymi jak i lądowymi. Przykładem była podróż duńskiego okrętu podwodnego typu HDMS Sel (S323), na pokładzie statku Grietje, po udziale w II wojnie w Zatoce Perskiej. Przebył on trasę z Morza Śródziemnego do Danii. Oprócz tego wiele jednostek z myślą o roli muzealnej przechodzi też skomplikowane operacje transportowe, jak w ostatnim czasie niemiecki typu 206A, ex-U-17, a także polski typu Kobben, ex-ORP Sokół.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.