Hiszpański koncern zaprezentował system, mający wchodzić w skład wyposażenia nowych fregat serii F-110, które powstają dla sił morskich państwa. Obok rozwiązań technologicznych i uzbrojenia wyróżnia się zastosowanie „cyfrowego bliźniaka”, co ma diametralnie wpłynąć na działanie okrętu, zapewniając jego wsparcie przez cały cykl życia.
Nowe fregaty projektu F-110, znane też jako typ Bonifaz, mają zostać następcami starszych, mocno eksploatowanych jednostek typu Álvaro de Bazán. Budowa pierwszej jednostki, Bonifaz (F-111) rozpoczęła się w 2022 roku.
Rozwiązania w postaci „Cyfrowych bliźniaków” mają umożliwiać analizę wszystkich procesów związanych z poruszaniem się okrętu i jego zwyczajową działalnością zgodnie z przeznaczeniem. Technologia ta pozwala zwizualizować okręt w skali 1 do 1, co pozwalać ma na optymalizację pracy obecnego tam wyposażenia czy reagować w trudnych sytuacjach. Do tego dochodzi planowanie związanej z fregatą logistyki, w tym przyszłych remontów i modernizacji, wspierając ją tym samym przez cały okres trwania „życia”.
Podobne innowacje z sukcesami są wdrażane na statkach, w portach, stoczniach oraz branży offshore. Tworzone w ten sposób platformy wykorzystują choćby rozwiązania chmury obliczeniowej i dzięki wielopoziomowym zabezpieczeniom zapewniają ochronę informacji na poziomie rozwiązań stosowanych choćby przez banki. Stały dostęp umożliwia zarządzanie dokumentacją techniczną poprzez cały cykl życia danego obiektu od etapu koncepcji poprzez projektowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie.
🌊La #fragata F-110, el primer buque con #GemeloDigital, que recopila y analiza datos de los sistemas, ayudando a la toma de decisiones
— Navantia (@NavantiaOficial) October 24, 2024
Discover the F-110 #frigate, the first ship with a #DigitalTwin, which collects and analyses #data from the systems, aiding decision-making pic.twitter.com/aakIFgHsHP
Fregaty typu Bonifaz mają 145 metrów długości, 18 metrów szerokości i 6 100 ton wyporności. Załoga liczy 150 oficerów i marynarzy. Prędkość okrętów ma wynosić do 25 węzłów, a napęd tworzą turbina GE LM2500, cztery silniki wysokoprężne MTU 4000 i śruba Kongsberg Maritime o sterowanym skoku. W skład wyposażenia wchodzą system zarządzania walką SCOMBA oraz system kontroli ognia Aegis. Do tego dochodzą sonar donar holowany Thales CAPTAS-4, sonar montowany na kadłubie Thales BlueMaster UMS 4110, cyfrowy system akustyczny BlueScan, system komunikacji podwodnej TUUM-6, radary AN/SPY-7(V)2, systemy łączności zewnętrznej Rohde & Schwarz i system nawigacyjny GMV' SENDA. Uzbrojenie tworzą armata morska 127 mm OTO 127/64 LW Vulcano z amunicją kierowaną Vulcano, dwa karabiny maszynowe 30 mm i 12,7 mm, wyrzutnie torped Mark 32 Mod 9, 16-komorowe wyrzutnie Mk 41 VLS z pociskami RIM-162 ESSM Block 2. Oprócz tego każda z fregat ma posiadać lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca SH-60 Seahawk lub NH-90.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów