Należący do firmy Jan De Nul jack-up Voltaire, największy samopodnośny statek instalacyjny na świecie, rozpoczął właśnie realizację swojego pierwszego zadania – jest w drodze na obszar budowy farmy wiatrowej Dogger Bank u wybrzeży Wielkiej Brytanii.
Voltaire wyruszył na obszar przyszłej farmy Dogger Bank z brytyjskiego portu Teesport. W Wielkiej Brytanii na pokład olbrzymiego jack-upa załadowano elementy pięciu pierwszych turbin wiatrowych GE Haliade-X. W sumie Voltaire zainstaluje w Dogger Bank 277 turbin, co uczyni tę farmę, podzieloną na trzy fazy, największą na świecie.
Farma Dogger Bank składać się będzie z trzech etapów: Dogger Bank A, B i C. Każdy z nich docelowo ma osiągnąć moc zainstalowaną 1,2 GW, zatem cała farma będzie w stanie produkować 3,6 GW. W projekcie udziały mają SSE Renewables, Equinor oraz Vårgrønn. Projekt ma być gotowy do eksploatajci w 2026 roku.
Kontrakt na transport i instalację turbin, najpierw dla dwóch pierwszych etapów farmy, podpisała w połowie 2020 roku belgijska firma Jan De Nul. W 2021 roku sygnowano kolejną umowę, tym razem dotyczącą trzeciego etapu.
Statek Voltaire powstał w dokach chińskiej COSCO Shipping. W prace zaangażowane było także polskie biuro projektowe StoGda, które wykonało m.in. zestaw projektów konstrukcyjnych kadłuba, nóg i innych elementów statku. Armator odebrał jack-up pod koniec 2022 roku, jednak jednostka nie mogła jeszcze przystąpić do pracy – wymagane było jeszcze dostosowanie projektu na potrzeby operacji w Dogger Bank. Finalnie jednostka wyruszyła ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do Europy pod koniec marca 2023 roku.
Voltaire ma 182 metry długości i 60 metrów szerokości. Jego cztery nogi mierzą ponad 130 metrów. Statek dysponuje takżę największym dźwigiem typu LEC jaki kiedykolwiek powstał, co daje mu możliwość podnoszenia ładunków o wadze 16 tys. ton. Jest w stanie obsługiwać transport i instalację turbin wiatrowych o wysokości przekraczającej 270 metrów i łopatach o długości 120 metrów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów