Należący do firmy Jan De Nul jack-up Voltaire, największy samopodnośny statek instalacyjny na świecie, rozpoczął właśnie realizację swojego pierwszego zadania – jest w drodze na obszar budowy farmy wiatrowej Dogger Bank u wybrzeży Wielkiej Brytanii.
Voltaire wyruszył na obszar przyszłej farmy Dogger Bank z brytyjskiego portu Teesport. W Wielkiej Brytanii na pokład olbrzymiego jack-upa załadowano elementy pięciu pierwszych turbin wiatrowych GE Haliade-X. W sumie Voltaire zainstaluje w Dogger Bank 277 turbin, co uczyni tę farmę, podzieloną na trzy fazy, największą na świecie.
Farma Dogger Bank składać się będzie z trzech etapów: Dogger Bank A, B i C. Każdy z nich docelowo ma osiągnąć moc zainstalowaną 1,2 GW, zatem cała farma będzie w stanie produkować 3,6 GW. W projekcie udziały mają SSE Renewables, Equinor oraz Vårgrønn. Projekt ma być gotowy do eksploatajci w 2026 roku.
Kontrakt na transport i instalację turbin, najpierw dla dwóch pierwszych etapów farmy, podpisała w połowie 2020 roku belgijska firma Jan De Nul. W 2021 roku sygnowano kolejną umowę, tym razem dotyczącą trzeciego etapu.
Statek Voltaire powstał w dokach chińskiej COSCO Shipping. W prace zaangażowane było także polskie biuro projektowe StoGda, które wykonało m.in. zestaw projektów konstrukcyjnych kadłuba, nóg i innych elementów statku. Armator odebrał jack-up pod koniec 2022 roku, jednak jednostka nie mogła jeszcze przystąpić do pracy – wymagane było jeszcze dostosowanie projektu na potrzeby operacji w Dogger Bank. Finalnie jednostka wyruszyła ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do Europy pod koniec marca 2023 roku.
Voltaire ma 182 metry długości i 60 metrów szerokości. Jego cztery nogi mierzą ponad 130 metrów. Statek dysponuje takżę największym dźwigiem typu LEC jaki kiedykolwiek powstał, co daje mu możliwość podnoszenia ładunków o wadze 16 tys. ton. Jest w stanie obsługiwać transport i instalację turbin wiatrowych o wysokości przekraczającej 270 metrów i łopatach o długości 120 metrów.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem