4 października w stoczni Kobe Shipyard & Machinery Works, należącej do Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się ceremonia nadania i zwodowania piątego okrętu podwodnego typu Taigei, który nazwano Chōgei (SS-517), co oznacza „długi wieloryb”.
Z udziałem polityków, kadry oficerskiej, przedstawicieli branży stoczniowej i innych zaproszonych gości odbyła się ceremonia wodowania kolejnego okrętu, jaki wejdzie w skład Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force lub Kaijō Jieitai). Tak jak pozostałe jednostki tej serii, jego nazwa odnosi się do wielorybów, na co wskazuje końcówka -gei (jap. "wieloryb”)w nazwie.
Okręty podwodne typu Taigei z napędem konwencjonalnym mają być rozwinięciem i zarazem uzupełnieniem potencjału jednostek typu Sōryū, wprowadzonych do służby w latach 2009-2019 w liczbie dwunastu sztuk. Choć oba typy są podobne (długość 84 metry), tak "wieloryby" posiadają większą wyporność (3000 ton w porównaniu z 2900 ton poprzednika). Załoga liczy 70 marynarzy, przy czym w związku z tym wprowadzono pewne innowacje. Chodzi o udogodnienia z myślą o kobietach wchodzących w skład załogi okrętu podwodnego. W obecnej formie przewiduje to wyłączną przestrzeń dla sześciu, co czyni Chōgei pierwszym w siłach morskich Japonii okrętem podwodnym z takim rozwiązaniem.
Wyposażenie okrętu stanowią czujniki i systemy przetwarzania, w tym radar poszukiwawczy powierzchniowy/niskopoziomowy ZPS-6H i sonar Oki ZQQ-8. Podobnie jak okręty poprzedniego typu, JS Ōryū i JS Tōryū, typ Taigei korzystają z akumulatorów litowo-jonowych, które mają zapewnić zdolność do poruszania się pod wodą dłużej i z większą prędkością niż konwencjonalne okręty podwodne z silnikiem wysokoprężnym. Na uzbrojenie składa się sześć wyrzutni torpedowych HU-606 533 mm do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18, a także pocisków Harpoon.
10月4日、三菱重工業(株) 神戸造船所において、#たいげい型 潜水艦5番艦の命名式・進水式が行われ、「#ちょうげい 」 と命名されました。「ちょうげい」は「長鯨」と書き、巨大な鯨を意味します。#潜水艦 pic.twitter.com/d1eD7eOA9B
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) October 4, 2024
Seria jednostek typu Taigei ma stanowić nową generację broni podwodnej stale modernizujących się sił JMSDF, wyróżniającej się wyjątkowo niską sygnaturą, wykrywalnością i skutecznością działania. Wprowadzane rozwiązania, w tym baterie litowo-jonowe jawią się jako alternatywa w okrętach konwencjonalnych w sytuacji, gdy dane państwo nie może lub nie chce zainwestować w napęd atomowy dla okrętów podwodnych. Obecnie tę technologię rozwija wiele krajów.
Chōgei jest piątym z siedmiu zaplanowanych okrętów typu Taigei. Tak jak pozostałe jednostki ze swojej serii, powstaje w wyjątkowo szybkim tempie. Położenie stępki nastąpiło w kwietniu 2022 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w marcu 2026 roku. W budowie wciąż pozostaje Raigei (SS-516) zwodowany w październiku ub. r, którego wejście do służby zaplanowano na marzec 2025 roku. Co ciekawe, uroczystości pierwszego podniesienia bandery na japońskich okrętach podwodnych są planowane zawsze na ten miesiąc.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów