Współpraca PGE z konsorcjum Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i MEWO S. A. przy realizacji Programu Offshore weszła w nowy etap. Obejmuje on przygotowanie niezbędnej dokumentacji i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz wsparcie przy pozyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla infrastruktury przyłączeniowej Elektrowni Wiatrowej Baltica-2 oraz Elektrowni Wiatrowej Baltica-3.
W związku z wyborem wykonawcy studium wykonalności i projektów budowlanych dla przyłącza morskich farm wiatrowych Baltica-2 i Baltica-3 do sieci przesyłowej na lądzie, PGE wraz z konsorcjum Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i MEWO S. A. podjęły decyzję o realizacji dalszego etapu współpracy. Jego celem będzie sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który pozwoli pozyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej lądowej infrastruktury przyłączeniowej elektrowni wiatrowych Baltica-2 i Baltica-3. Działania te są niezbędne do realizacji kolejnych etapów inwestycji, w tym opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania pozwolenia na budowę.
Każda ze spółek projektowych podpisała już umowy przyłączeniowe z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. Zgodnie z ich postanowieniami, do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego podłączone zostaną morskie farmy wiatrowe: Baltica-2 o maksymalnej mocy zainstalowanej do 1498 MW i Baltica-3 z mocą do 1045MW.
Dotychczasowa kilkuletnia współpraca spółek z Grupy PGE z konsorcjum Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i MEWO S. A. obejmowała przeprowadzenie badań środowiskowych i sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla budowy morskich farm wiatrowych w Polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej Bałtyku. W lutym 2020 roku została zwieńczona uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla elektrowni wiatrowych Baltica- 2 i Baltica-3.
Nie jest to pierwsza tego rodzaju współpraca z polskimi ośrodkami akademickimi oraz krajowymi firmami i podmiotami eksperckimi przy budowie morskich farm wiatrowych. PGE Baltica, spółka odpowiedzialna za realizację Programu Offshore Grupy PGE, realizuje już m.in. wspólny projekt z Zakładem Aerodynamiki Instytutu Maszyn Przepływowych PAN. Celem współpracy jest oszacowanie wpływu spowolnienia przepływu wiatru, jakie w swoim otoczeniu powodują duże morskie farmy wiatrowe [tzw. blockage effect].
W listopadzie minionego roku PGE Baltica podpisała też umowę z Państwowym Instytutem Geologicznym – Państwowym Instytutem Badawczym (PIG-PIB). Współpraca tych podmiotów obejmuje głównie identyfikację uwarunkowań geologicznych terenów morskich i lądowych, na których powstaną obiekty i elementy instalacji morskich farm wiatrowych.
Celem współpracy z ośrodkami naukowymi jest optymalizacja i sprawna realizacja Programu Offshore Grupy PGE, który zakłada budowę do 2040 roku co najmniej 6,5 GW mocy zainstalowanej na Bałtyku. Program ten będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy z nich zakłada budowę 3 morskich farm wiatrowych Baltica-1, Baltica-2 i Baltica-3. Natomiast w drugim etapie realizowane będą kolejne inwestycje w offshore, które zapewnią Grupie ok. 3 GW dodatkowej mocy zainstalowanej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii