Prezes PGE Wojciech Dąbrowski podał w czwartek szacunkowy koszt budowy dwóch pierwszych morskich farm wiatrowych spółki w partnerstwie z Orstedem rzędu 35 mld zł. Zaznaczył, że PGE poniesie 50 proc. tych kosztów, bo z Orstedem partycypuje w nich po połowie.
Jak sprecyzował Dąbrowski w czwartek na konferencji prasowej, dzisiejsze szacunki mówią, że wybudowanie na morzu 1 MW mocy kosztuje ok. 13 mln zł, więc dla 2,5 GW jest to ok. 35 mld zł. "Szacujemy cały koszt budowy na od 30 do 40 mld zł" - zaznaczył prezes PGE.
W środę PGE podpisała z duńskim Orstedem umowę o wspólnej budowie dwóch projektów offshore - Baltica 2 i Baltica 3 - o łącznej mocy 2,5 GW.
Jeśli chodzi o finansowanie, Dąbrowski stwierdził, że spółka chciałaby realizować te projekty poza bilansem, w formule project finance, tak by nie podnosiły zadłużenia Grupy PGE.
"Jest ogromne zainteresowanie banków z całego świata, instytucji finansujących. Prowadzimy szeroko zakrojone rozmowy z bankami polskimi i zagranicznymi, a także z funduszami spoza Polski zainteresowanymi finansowaniem polskiego offshore" - powiedział prezes. Jak dodał, to pokazuje, że w branży energetycznej jest to obszar atrakcyjny, dający satysfakcjonujące zwroty z punktu widzenia finansujących. "Nie widzimy żadnych obaw, jeśli chodzi o finansowanie" - podkreślił Dąbrowski.
Prezes PGE zaznaczył, że na finansowanie morskiej energetyki wiatrowej nie będzie miało wpływu planowane wydzielenie aktywów węglowych. Proces ten, jak podkreślił, prowadzi Ministerstwo Aktywów Państwowych i przebiega on zgodnie z harmonogramem, jest obecnie w konsultacjach ze stroną społeczną.
Wojciech Dąbrowski zaznaczył, że w PGE nie zapadły jeszcze decyzje, w jakiej formule realizowane będą inwestycje, o których mowa w liście intencyjnym podpisanym z Eneą i Tauronem. Są one planowane na drugą połowę lat 30. "Nie wykluczamy współpracy z partnerem zagranicznym. Orsted będzie brany oczywiście pod uwagę" - wyjaśnił prezes.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii