ELHAND Transformatory Sp. z o.o. podpisała kontrakt z PGZ Stocznia Wojenna na dostawę transformatorów dla polskich fregat Miecznik, które są sztandarowym programem Marynarki Wojennej. Kontrakt ten, zawarty w II kwartale tego roku, ma podkreśla znaczenie firmy jako dostawcy komponentów elektrycznych dla branży morskiej, w tym sektora obronnego.
Kontrakt to wynik wielomiesięcznych rozmów, negocjacji i setek stron dokumentów. Dostarczane transformatory muszą spełniać nie tylko nadzwyczajne wymagania wojskowe, jak duże przeciążenia mechaniczne ze względu na uzbrojenie jednostek. Wymagana jest również zgodność z międzynarodowymi normami i przepisami morskiego towarzystwa klasyfikacyjnego.
Budowane w PGZ Stocznia Wojenna okręty będą działać w niezwykle wymagających warunkach środowiskowych. Niezawodność i bezpieczeństwo operacji morskich realizowanych przez fregaty będą w dużym stopniu zależały od jakości i trwałości elementów wyposażenia. Muszą one sprostać takim ekstremalnym czynnikom jak wysokie zasolenie, skrajne temperatury, duże przeciążenia i wielu innym. Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu, dostarczane przez ELHAND Transformatory Sp. z o.o. urządzenia mają spełniać te wszystkie wymagania.
Okręty programu "Miecznik" będą działać w niezwykle wymagających warunkach środowiskowych. Wysokie zasolenie, ekstremalne temperatury i duże przeciążenia stawiają szczególne wymagania przed sprzętem wykorzystywanym na tych jednostkach. Dlatego kluczowe jest stosowanie wysokiej jakości materiałów oraz precyzyjnych technologii produkcji, aby zapewnić trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo operacji morskich realizowanych przez okręty dla polskiej Marynarki Wojennej.
– Cieszymy się, że jesteśmy rodzimym partnerem flagowego projektu Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Projekt ten bazuje na wykorzystaniu doświadczenia zdobytego we współpracy z międzynarodowymi firmami z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz USA, które od lat uczestniczą w budowie okrętów wojennych. Udział ELHAND w realizacji programu "Miecznik" to dowód na to, że krajowi producenci i dostawcy, jak ELHAND, potrafią odnaleźć się w pierwszej lidze partnerów sektora obronnego – podkreślił Adam Matera , prezes ELHAND Transformatory.
– W ramach kontraktu zaprojektujemy i wyprodukujemy transformatory na wszystkie okręty z programu Miecznik. Projekt ten cechuje się wieloma specyficznymi wymaganiami, które mogą spełnić tylko nieliczni producenci. Udział ELHAND w budowie tych wielozadaniowych fregat to duże wyróżnienie, ale też efekt ponad 30 lat pracy i doświadczenia w branży morskiej – powiedział Adam Ptak , Key Account Manager firmy ELHAND, opiekun projektu.
– W przypadku projektu Miecznik kluczowa była certyfikacja przez Towarzystwo Klasyfikacyjne Lloyd’s Register. Dostarczone przez ELHAND transformatory poddane będą pełnej kontroli zgodnie z międzynarodowymi normami i przepisami, a także specjalnym próbom i badaniom w Centrum Technik Okrętowych i Morskich – dodaje Krzysztof Świtalski z Działu Kontroli Jakości ELHAND Transformatory.
ELHAND Transformatory współpracuje z najbardziej renomowanymi towarzystwami klasyfikacyjnymi zrzeszonymi w IACS. Posiada zatwierdzenia zakładu i zatwierdzenia typu kilku towarzystw morskich, co pozwala spełniać firmie wszystkie normy i wymagania w branży morskiej. Doświadczenie oraz zdobyte referencje ma pozwalać od lat dostarczać konkurencyjne produkty do największych stoczni w Europie i na całym świecie.
Wielozadaniowe fregaty mają znacząco zwiększyć zdolności polskiej Marynarki Wojennej i pozwolić na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury krytycznej. Będą stanowić istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, realizując zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO. Nowoczesne wyposażenie okrętów w systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe pozwoli zwalczać zagrożenie w każdej domenie tj, nawodnej, podwodnej i powietrznej. Dzięki nim polska Marynarka Wojenna uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z państw NATO. Przedsięwzięcie jest określane jako największe w historii morskiego rodzaju sił zbrojnych w Polsce.
Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku, a projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Przekazanie okrętu zamawiającemu i jego badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i doposażone.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27 lipca 2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów