PGZ Stocznia Wojenna podpisała
umowę na dostawę systemu wyrzutni torped Eurotorp MU90. Jako już zintegrowany z kilkoma systemami zarządzania walką (CMS)
został specjalnie zaprojektowany do wystrzeliwania torped MU90 LWT, stanowiących uzbrojenie, jakie znajdzie się na fregatach programu "Miecznik".
System
wyrzutni torped Eurotorp MU90 ma być w pełni sprawdzony i zapewniać bardzo szybkie i skuteczne wystrzeliwanie kolejnych torped. Zastosowanie
zaawansowanej technologii systemu uzbrojenia MU90 LWT dodatkowo zapewni wysoką skuteczność obrony okrętów polskiej Marynarki Wojennej przed
zagrożeniami podwodnymi.
Torpeda MU90
LWT jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów uzbrojenia LWT III
generacji. Zaprojektowana i zbudowana przy użyciu najnowocześniejszych
technologii ma funkcjonować jako torpeda typu "odpal i zapomnij" (fire and forget),
stworzona z myślą o potrzebach operacyjnych walki w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) w XXI wieku.
Systemy MU90 LWT są używane przez marynarki wojenne Francji, Włoch, Niemiec, Polski, Australii i Danii. Wchodząc w skład uzbrojenia fregat programu "Miecznik" będą stanowić element zdolności wielozadaniowych tych jednostek.
To kolejne testy wyposażenia budowanej od sierpnia ub. r. fregaty
proj. 106. W maju w fabryce RENK Group w Augsburgu odbyły się testy
fabryczne pierwszej z przekładni, natomiast w kwietniu Stocznia Wojenna
poinformowała o testach napędu dla okrętu programu "Miecznik" w fabryce
Rolls-Royce.
Przyszły ORP Wicher ma zostać przekazany zamawiającemu do 2029 roku, natomiast w 2026 jest zaplanowane jego wodowanie w PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni. Kolejno w 2025 i 2026 roku mają odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i doposażone. Wszystkie jednostki wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów