Największy obiekt PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. w Gdyni jest doskonale widoczny z daleka. Już niedługo rozpoczną się w nim prace nad kadłubem przyszłego ORP Wicher, pierwszej z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Hala Kadłubowa jest najwyższym tego rodzaju obiektem w Polsce.
W obiekcie trwają ostatnie prace wykończeniowe, a sprzęt jest sprawdzany zanim zacznie być w niej wykorzystywany do prac stoczniowych. Hala ma 154 metry długości, 34 metry szerokości i wysokość 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Znajdujące się tam suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2. To nie tylko najwyższy tego typu obiekt w Polsce, ale też wyjątkowo charakterystyczny z racji na mocny, niebieski kolor. Dzięki niemu oraz rozmiarom zaczął wpisywać się w panoramę Gdyni, mając szansę stać się symbolem tamtejszego przemysłu stoczniowego. Przypomnijmy, że kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 17 czerwca 2023 roku.
Obok tego trwa budowa hali produkcyjnej, w której mają funkcjonować wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe, a powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2. W ramach inwestycji odbywają się też przebudowa nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej. Prace wykonuje konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, które obok budowy nowych obiektów dokonują także przebudowy już istniejącej infrastruktury. Pierwotnie plany zakładały zakończenie prac w czerwcu tego roku, jednakże mają potrwać całe lato. Otwarcie Hali Kadłubowej odbędzie się najprawdopodobniej we wrześniu.
Budowany od sierpnia ub. r. kadłub prototypowej fregaty programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher, również rośnie w oczach. Stoczniowcy mieli wykonać znaczą część przedniej części kadłuba, zarówno jego spodniej części, jak i kolejnych, wyższych elementów bloków. Położenie stępki nastąpiło 31 stycznia tego roku. Gotowy okręt będzie miał 138,7 metra długości, a wyporność maksymalna wyniesie 7 000 ton. Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku, a jej przekazanie okrętu zamawiającemu i badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i doposażone. Wszystkie jednostki wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów