• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Francuski okręt zestrzelił rakiety i drony Huti, zagrażające żegludze

22.03.2024 10:59 Źródło: MW Francji, EUNAVFOR Aspides
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Francuski okręt zestrzelił rakiety i drony Huti, zagrażające żegludze

Partnerzy portalu

MW Francji

Z pokładu francuskiej fregaty typu Aquitaine, FS Alsace (D656), wystrzelono pociski, które strąciły rakiety przeciwokrętowe, wystrzelone z zachodniego terytorium Jemenu, kontrolowanego przez Huti. Była to kolejna, udana akcja okrętu biorącego udział w operacji EUNAVFOR Aspides.

Do zdarzenia doszło 21 marca. Załoga okrętu wykryła trzy obiekty latające, zidentyfikowane potem jako rakiety kierujące się na Morze Czerwone. Uznając je za zagrożenie dla Alsace, załoga dokonała ich zestrzelenia. Jak podaje dowództwo operacji pod egidą Unii Europejskiej, siły Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) przyczyniają się do bezpieczeństwa morskiego i uczestniczą w obronie wolności żeglugi, w szczególności na trasie z Kanału Sueskiego do Cieśniny Ormuz, co jest głównym celem przedsięwzięcia obronnego, realizowanego od 19 lutego. Obok tego od grudnia ub. r. trwa także misja pk. "Prosperity Guardian", pod auspicjami USA, która ma zbieżne cele.

Prowadząca działania fregata FS Alsace (D656) jest jednym z najnowszych okrętów w swojej serii, wcielonym do służby w 2021 roku. Należy do serii FREMM (Frégate Européenne Multi-Mission lub European multi-purpose frigate), określanej jako "europejska wielozadaniowa fregata", będącej efektem  francusko-włoskiej współpracy zbrojeniowej, w ramach której zaplanowano w sumie dziewięć okrętów dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), 13 dla Marynarki Wojennej Włoch (Marine Militare), cztery dla US Navy, trzy dla Sił Morskich Egiptu (El-Quwwāt el-Bahareya el-Miṣriyya) i jedna dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. W przypadku okrętów typu Aquitaine, FS Alsace wraz z FS Lorraine (D657) są fregatami przeznaczonymi głównie do działań w zakresie obrony przeciwpowietrznej (AAW, Anti-Aicraft Warfare), podczas gdy pozostałe siedem jednostek to fregaty zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Stąd różnią się niektórymi systemami oraz uzbrojeniem, niemniej w zakresie wymiarów, wyporności, osiągów oraz liczebności załogi są porównywalne ze swoimi poprzednikami. Pierwszy okręt tej serii, FS Aquitaine, w ubiegłym tygodniu zawitał na kilka dni do Portu Gdynia, o czym również pisaliśmy.

Dzień wcześniej śmigłowiec pokładowy NH90 z tej samej fregaty dokonał neutralizacji latającego pojazdu bezzałogowego, wystrzelonego przez jemeńskich bojowników. Opublikowane przez Sztab Generalny Sił Zbrojnych Francji nagranie wykonane przez załogę maszyny latającej pokazuje wpierw statek poruszający się przez obszar Morza Czerwonego, a następnie szybko lecącego drona, prawdopodobnie kierującego się właśnie do niego. Po potwierdzeniu, że bezzałogowiec stanowi zagrożenie, śmigłowiec dokonał jego zestrzelenia.

Kolejne udane akcje wskazują na skuteczność działań międzynarodowych sił morskich, które z powodów politycznych są jednak ograniczone do działań w samoobronie. Społeczność międzynarodowa jak dotąd nie znalazła rozwiązania, jakie zapewniłoby przerwanie ataków ze strony Huti na żeglugę w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Bojownicy zapowiedzieli, że będą także atakować statki na Oceanie Indyjskim. Ich dotychczasowe działania doprowadziły do największego od dekad kryzysu w międzynarodowej żegludze. W związku z zagrożeniem dla transportu morskiego wiele firm zrezygnowało z korzystania z tras prowadzących przez Kanał Sueski, decydując się na opłynięcie Afryki, mijając Przylądek Dobrej Nadziei leżący w Republice Południowej Afryki. Doprowadziło to do opóźnień i wzrostu kosztów w transporcie morskim, a także zaburzenia łańcucha dostaw.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.