• <
nauta_2024

DeepOcean odebrało nowoczesny bezzałogowy statek nawodny do prac w sektorze energetyki morskiej

09.05.2025 11:17 Źródło: DeepOcean
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki DeepOcean odebrało nowoczesny bezzałogowy statek nawodny do prac w sektorze energetyki morskiej
Fot. DeepOcean

Dostawca usług oceanicznych DeepOcean i jego partnerzy ze spółki joint venture odebrali nowy bezzałogowy statek nawodny (USV), który będzie wykorzystywany do podwodnych prac badawczych, inspekcyjnych, konserwacyjnych i naprawczych (IMR) w przemyśle energetycznym na morzu.

Statek – nazwany USV Challenger – wkrótce dotrze do podwodnej bazy DeepOcean w Killingøy, Haugesund. Tam przetestuje swój innowacyjny system startu i lądowania dla pokładowego ROV i uzyska zgodę władz morskich na jego możliwości zdalnego sterowania przed zawarciem długoterminowej umowy czarterowej z DeepOcean.

Właścicielem statku jest USV AS, spółka joint venture założona przez Solstad Offshore, Østensjø Rederi i DeepOcean. Głównym celem spółki jest inwestowanie i posiadanie statków bez załogi.

Statek samotny lub uzupełniający


USV Challenger będzie zdalnie sterowany z brzegu i wyposażony w wiele autonomicznych funkcji. Może działać i wytrzymać zdalnie w trudnych warunkach pogodowych.

W trakcie operacji zarówno załoga morska USV, jak i operatorzy ROV będą pracować w tym samym zdalnym centrum operacyjnym (ROC) w Killingøy, niedaleko Haugesund.

– Nie trzeba dodawać, że USV jest w pełni zdolny do samodzielnego rozmieszczania na morzu i prowadzenia operacji podwodnych. Może jednak również służyć jako wysoce opłacalny dodatek do większych statków podwodnych. Zamiast mobilizować duże statki do każdego zadania na morzu, operatorzy mogą wykorzystać USV i jego pokładowy ROV do części instalacji podwodnych, badań lub zakresu IMR. Zmniejszając potrzebę powtarzających się tranzytów większych statków, USV oferuje znaczne oszczędności kosztów. Propozycja wartości jest jasna - USV stanowi bardziej ekonomiczną i wydajną alternatywę dla szerokiego zakresu operacji morskich – mówi Øyvind Mikaelsen, dyrektor generalny DeepOcean.

Szeroki zakres usług podmorskich


Statek USV Challenger zostanie wyposażony w całkowicie elektryczny zdalnie sterowany pojazd (ROV) klasy roboczej z napędem hydraulicznym, który może działać na głębokości do 1500 metrów. W zestawie znajdzie się także pokaźny pakiet narzędzi, który umożliwi ROV wykonywanie szerokiego zakresu operacji podmorskich.

ROV jest wyposażony w czujniki pomiarowe do badania rurociągów, mapowania dna morskiego i corocznych prac inspekcyjnych, w tym pomiarów i operacji czyszczenia. Może również łączyć się z ROV typu fly-out, aby zapewnić wsparcie wizualnej inspekcji dla większego ROV-gospodarza w zatłoczonych, zatłoczonych i wysokiego ryzyka środowiskach operacyjnych. ROV może również wykonywać skanowanie 3D zasobów podmorskich.

Aby ułatwić wysoce wydajne prace inspekcyjne pod wodą, ROV został wyposażony w to samo oprogramowanie, co autonomiczny dron inspekcyjny (AID) firmy DeepOcean. Dzięki temu ROV może wykonywać wstępnie zaprogramowane inspekcje zasobów podmorskich. Kluczowym czynnikiem umożliwiającym to jest opatentowana platforma cyfrowego bliźniaka firmy DeepOcean, na której sterowany jest model ROV. W obszarach dna morskiego o słabej widoczności operator ROV może zamiast tego latać i obsługiwać ROV w cyfrowym bliźniaku.

ROV może również wykonywać prace konserwacyjne i naprawcze pod wodą, w tym lekkie operacje podnoszenia, ponieważ jest wyposażony w mocne silniki odrzutowe i ma udźwig przez ramę. ROV może otwierać włazy na szablonach podwodnych, wykonywać prace naprawcze, używać narzędzi do pomiaru momentu obrotowego na sprzęcie podwodnym lub uruchamiać narzędzia czyszczące i wykonywać prace pomiarowe wycieków. Może również podłączać i odłączać przewody powietrzne, wykonywać ogólne wsparcie rozruchowe sprzętu podwodnego i zapewniać wsparcie lądowania dla operacji układania kabli.  

– USV zapewnia niezwykle ekonomiczną platformę transportową i startową dla ROV, a dobrze wyposażony ROV umożliwia wydajne operacje podwodne. Oczekujemy, że ta kombinacja zapewni znaczne korzyści finansowe operatorom sprzętu podwodnego zarówno w przemyśle naftowym i gazowym, jak i w branży energii odnawialnej — dodaje Øyvind Mikaelsen.

Unikalny system startu i powrotu


Aby zwiększyć zakres działania okna pogodowego, USV jest wyposażony w nowatorski system startu i powrotu (LARS), który został zaprojektowany przez DeepOcean. LARS składa się z elektrycznej wciągarki, wózka koła linowego, koparki i tylnej klapy.

Start i odzyskiwanie ROV odbywa się nad rufą USV. Podczas startu ROV jest po prostu wpychany, podczas gdy USV porusza się do przodu. Podczas odzyskiwania ROV jest wciągany jak włok, podczas gdy łódź porusza się do przodu.

USV jest również wyposażony w stabilizator żyroskopowy, który redukuje ruchy statku podczas operacji startu i lądowania. Połączenie unikalnego LARS i innych funkcji USV pozwoli DeepOcean na start i lądowanie ROV na pokładzie przy znacznych wysokościach fal.

– Zaprojektowaliśmy USV wokół LARS. Wiemy z konwencjonalnych statków, jakie są wyzwania i ograniczenia w przypadku rozwiązań moonpool lub A-frame. Dlatego wybraliśmy rozwiązanie inspirowane rybołówstwem i trałowaniem. Przeprowadziliśmy testy na dużą skalę na wzburzonym morzu i jesteśmy przekonani, że potencjał operacyjny naszego LARS jest wyższy niż konwencjonalne rozwiązanie na tak małym statku — mówi Øyvind Mikaelsen.

3‍0 dni zdolności operacyjnej na morzu bez dostaw


USV Challenger ma 24 metry długości i 7,5 metra szerokości. Jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy dieslowo-elektryczny i pakiet akumulatorów, który umożliwia bezzałogowemu statkowi działanie na morzu do 30 dni bez ładowania lub tankowania.

Rozwiązanie USV zmniejszy emisję CO2 o ponad 90 procent w porównaniu do konwencjonalnego statku offshore podczas prowadzenia podwodnych operacji IMR. Operacje zdalnie sterowane z brzegu są częścią tego obliczenia. Ponadto DeepOcean i jego partnerzy JV opracowali zdalny system statków, integrując sprzęt od wielu dostawców morskich wzdłuż norweskiego wybrzeża. Statek został dostarczony przez stocznię Astilleros Gondán w Hiszpanii.

– Około 25 dostawców technologii dostarczyło nam sprzęt przygotowany do przyszłej adaptacji do operacji zdalnie sterowanych. Jesteśmy dumni z tej inicjatywy, która przyczynia się do podniesienia całego łańcucha dostaw morskich — dodaje Øyvind Mikaelsen.

USV Challenger jest również wyposażony w sterówkę i posiada certyfikat na posiadanie czterech członków załogi na pokładzie do operacji w promieniu 20 mil morskich od norweskiego wybrzeża. Jest to przydatne rozwiązanie podczas przybrzeżnych testów USV, LARS, zdalnej technologii i przyszłych nowych technologii.

Wspólne próby z operatorami Morza Północnego


DeepOcean i operator Aker BP zgodzili się na pionierskie wykorzystanie USV do podmorskich inspekcji, konserwacji i napraw (IMR) oraz prac badawczych. Aker BP i DeepOcean współpracują już na mocy umowy ramowej dotyczącej podmorskich prac badawczych IMR, a Aker BP przyczynił się do rozwoju USV. Obie firmy mają długoterminową ambicję przeniesienia 30 procent prac IMR ze statków tradycyjnych na USV.  

DeepOcean prowadzi również dialog z innymi operatorami Norweskiego Szelfu Kontynentalnego (NCS) w sprawie wykorzystania USV do projektów demonstracyjnych. Vår Energi jest jednym z uczestników projektu mającego na celu zademonstrowanie operacyjności i możliwości USV w 2025 r. Statek spędzi następne 4-5 miesięcy w Haugesund, aby przejść różne prace instalacyjne i przeprowadzić okres testów przybrzeżnych.

– Obserwujemy duże zainteresowanie ze strony operatorów, którzy dostrzegają korzyści finansowe i środowiskowe wynikające z integracji USV jako części swoich operacji podmorskich – podsumowuje Øyvind Mikaelsen.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.