We współpracy z fińską stocznią Meyer Turku Baltic Operator Sp. z o. o. zrealizuje budowę dwóch jednostek patrolowych dla fińskiej Straży Granicznej (Rajavartiolaitos). Polski wykonawca będzie odpowiadał za stworzenie i częściowe doposażenie kadłubów.
W czerwcu 2022 roku stocznia Meyer Turku i zamawiający potwierdzili umowę, która obejmuje dostawę dwóch nowych, wielozadaniowych okrętów patrolowych typu Turva. Mają one zastąpić starsze patrolowce, które są obecnie w służbie. Fiński wykonawca, należący do niemieckiej grupy kapitałowej Meyer Werft, jest głównym podmiotem odpowiadającym za przebieg budowy na wszystkich jej etapach. Obok Baltic Operator, w przedsięwzięcie jest zaangażowana także fińska firma Uusikaupunki Workboat, która będzie odpowiadać za stworzenie nadbudówek. Wedle założonych planów pierwszy patrolowiec zostanie ukończony w 2025 roku, natomiast drugi w 2026 roku.
Polski wykonawca już wcześniej współpracował z fińskim przedsiębiorstwem, współpracując m.in. przy budowie statków wycieczkowych.
- Jest nam niezmiernie miło ogłosić naszych głównych partnerów w fazie budowy patrolowców. Zarówno Baltic Operator, jak i Uusikaupunki Workboat są uznanymi profesjonalistami w tej dziedzinie i wspaniale jest móc z nimi współpracować przy tych wymagających projektach - powiedział wiceprezes Meyer Turku Tapani Pulli.
Wielozadaniowe okręty patrolowe będą miały 98 m długości, 17,6 m szerokości, przy zanurzeniu wynoszącym 5,1 metra. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW. Jednostki typu Turva będą kontynuatorami serii rozpoczętej przez prototypowy OPV Turva, która jest prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką do obrony wybrzeża z napędem LNG. Ma wyporność wynoszącą ok. 4000 ton i 30 członków załogi. Osiąga prędkość 18 węzłów. Nowe patrolowce będą najpewniej zbliżone pod względem wyposażenia i rozmiarów do swojego poprzednika. Są planowane jako uniwersalne jednostki, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola jednostek nawodnych), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów olejowych w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów