• <
port_rezerwa_mega_1100_200

AUV GAVIA – jednostka wsparcia Marynarki Wojennej RP i niestrudzony badacz morskich głębin

gm

04.09.2021 09:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski AUV GAVIA – jednostka wsparcia Marynarki Wojennej RP i niestrudzony badacz morskich głębin
AUV GAVIA – jednostka wsparcia Marynarki Wojennej RP i niestrudzony badacz morskich głębin - GospodarkaMorska.pl
Fot. Łukasz Grotnik

Kiedy w 2013 roku pojazdy autonomiczne typu Gavia znalazły się na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP wiązano z nimi duże nadzieje. Miały być technologicznym powiewem świeżości oraz wnieść nową jakość do działań operacyjnych. Dziś, po niemal ośmiu latach służby, możemy stwierdzić, że Gavie nie tylko spełniły oczekiwania, ale oferują znacznie więcej. O nowych funkcjonalnościach pojazdów oraz o możliwości ich integracji z dostępnymi na rynku systemami komunikacji, rozmawiamy z przedstawicielem Enamor Sp. z o.o, firmy reprezentującej islandzkiego producenta na rynku polskim.

Czy operatorzy pojazdów powinni być zadowoleni z nowych możliwości Gavii?

Łukasz Przystalski: Oczywiście. Dotychczas komunikacja między pojazdem i operatorem Gavii odbywała się za pomocą systemu łączności hydroakustycznej Benthos. Od niedawna zaś operatorzy mogą łączyć się z pojazdem za pomocą systemu HiPaP, co, w niektórych przypadkach, znacznie ułatwia prowadzenie działań operacyjnych.

W jaki sposób?

Obecnie wiele okrętów, w tym ORP Kormoran, używa scentralizowanego systemu do komunikacji. Dzięki zainstalowaniu w Gavii modułu cNode oraz funkcjach Poll Gavia Messages i Send Acoustic Commands, operator może pracować w HiPaP-ie zarówno z Gavią, jak i innymi, kompatybilnymi systemami.

Czy to znaczy, że system Benthos będzie wycofywany z użytku?

Nie, autorskie rozwiązanie islandzkiej firmy, zawsze będzie podstawą korzystania z pojazdów autonomicznych. System Benthos jest idealny  jeśli chcemy wykorzystać najważniejsze zalety pojazdu – jego mobilność i możliwość szybkiej zmiany terenu, w którym pracujemy. Jeśli jednak myślimy o tym, by Gavię zintegrować z jednym okrętem bądź statkiem badawczym, pomocne są inne dostępne rozwiązania. To dodatkowa opcja, dzięki której funkcjonalności w Gavii nie tylko sumują się, ale pozwalają również zachować jej pełną mobilność. Musimy pamiętać, że decyzja o tym, który z modemów hydroakustycznych zostanie użyty, wciąż będzie należała do osoby, która planuje misje.

Fot. Łukasz Grotnik

Integracja z norweskim systemem, to nie jedyne funkcjonalności, o które w ostatnim czasie zadbał producent. Co jeszcze się zmieniło?

Pojazdy podwodne typu Gavia stały się sprzętem, o którym poważnie powinien pomyśleć każdy instytut naukowy. Dla nich bowiem, islandzki producent przewidział moduł Sience Bay. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Gavie potrafią prowadzić szeroko zakrojone badania naukowe, mierzyć natlenienie wody czy zbierać informacje o zanieczyszczeniu akwenów substancjami ropopochodnymi. W zależności od potrzeb badawczych, producent oferuje gotowe czujniki, ale ci bardziej wymagający mogą zamówić też wersję „czystą” urządzenia.

Czym różni się ta wersja? 

Wersja „czysta” pozwala na umieszczenie w Gavii swoich własnych rozwiązań diagnostycznych, co może być ciekawą opcją zarówno dla jednostek badawczych jak i dla wojska. Dane z tak zainstalowanych czujników mogą być zapisywane i skorelowane z resztą pokładowych urządzeń pojazdu.

Wydaje się, że islandzki producent wciąż rozszerza i dopasowuje do potrzeb rynku możliwości operacyjne pojazdów typu Gavia.

Tak, to prawda. Taka postawa naszego partnera cieszy, bo ciągły rozwój produktu pozwala zakładać, że użytkownicy jeszcze długi czas będą mogli poddawać go eksploatacji.

Co zmieni się w pojazdach typu Gavia w najbliższej przyszłości?

Obecnie trwają dalsze prace nad rozwinięciem możliwości operacyjnych pojazdów. Poinformujemy o nich już wkrótce.

W  takim razie będziemy czekać. Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35362,00 $ tona 1,22% 17 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 1,50% 17 wrz
 Aluminium 2914,00 $ tona 1,60% 17 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.