• <
nauta_2024

Austal USA woduje nowy, duży okręt ratowniczy dla US Navy, przyszły USNS Billy Frank Jr.

23.06.2025 17:30 Źródło: Austal USA
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Austal USA woduje nowy, duży okręt ratowniczy dla US Navy, przyszły USNS Billy Frank Jr.
Fot. Austal USA

Na terenie stoczni Mobile, w stanie Alabama w USA, odbyła się ceremonia wodowania pierwszego w obecnej historii zakładu okrętu zbudowanego ze stali. Jest to również pierwsza jednostka typu Navajo, która powstaje w tym zakładzie.

Wydarzenie związane z wodowaniem tego okrętu ma istotne dla amerykańskiego oddziału australijskiej firmy, gdyż jest to pierwszy budowany tam okręt, którego kadłub jest wykonany ze stali, a nie aluminium, jak w przypadku okrętów LCS typu Independence czy też okrętów transportowych typu Spearhead.

Ceremonia odbyła się 14 czerwca, z udziałem przedstawicieli władz federalnych, stanowych i miejskich, a także kadry sił zbrojnych, reprezentantów środowisk weteranów i rdzennych społeczności Amerykanów. Jednostki tej serii otrzymują nazwy plemion oraz ich reprezentantów, którzy służyli w siłach zbrojnych USA i wyróżnili się w trakcie służby. W tym przypadku uhonorowano członka plemienia Nisqually, Billy'ego Franka Jr. (1931-2014), weterana wojny koreańskiej, który służył w Korpusie Marines (US Marine Corps). W późniejszym czasie stał się znanym aktywistą walczącym o prawa ludności rodzimej, angażującym się też w ochronę środowiska naturalnego, za co otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Został również pośmiertnie odznaczony Prezydenckim Medalem Wolności w 2015 roku.

– To było niesamowite zobaczyć wdrożenie naszego pierwszego stalowego okrętu. Ukończenie tego kamienia milowego jest wynikiem ciężkiej pracy i poświęcenia naszej utalentowanej siły roboczej. Jestem dumny ze wszystkiego, co osiągnęli – powiedział Harley Combs, wiceprezes ds. programów okrętów nawodnych w Austal USA.

Okręty typu Navajo są zaliczane do specjalistycznej klasy okrętów ratowniczych (Towing, Salvage and Rescue Ships), mających 80 metrów długości, 18 metrów szerokości, 5 190 ton wyporności, a także ponad 550 m2 powierzchni dla różnej maści systemów okrętowych, możliwych do wymiany w ramach modułowej konstrukcji. W skład napędu wchodzą dwa silniki Wartsila 8L32 o mocy ok. 4638 kW każdy, zapewniając prędkość 15 węzłów i zasięg działania wynoszący 8 170 mil morskich. Załoga stała ma liczyć 23 osoby. Z racji na przeznaczenie znajdzie się na nim specjalistyczne wyposażenie ratownicze i medyczne, a także miejsce do przyjmowania np. rozbitków bądź pasażerów, maksymalnie 42. Platforma umożliwia również przyszłe inicjatywy dotyczące szybkich zdolności, takie jak obsługa modułowych ładunków z usługami hotelowymi i odpowiednimi interfejsami.

Planowany okręt otrzyma szeroki zakres zadań, w tym holowanie, ratowanie życia na morzu, transport zaopatrzenia i ochrona środowiska, w tym np. likwidacja plam olejowych na wodzie oraz i nadzoru morskiego. Będzie istotną jednostką pomocniczą, wspierającą działania US Navy, zdolną też do udziału w morskich akcjach ratowniczych SAR (Search and Rescue).

Austal USA podkreśla, że obok materiału, z którego wykonano kadłub, wyjątkowe w tym okręcie jest również, że wodując go stał się najcięższym, jaki powstał na terenie zakładu w Mobile. Mimo wyzwania, wodowanie odbyło się przy użyciu sprawdzonego procesu, który był używany do podobnych przedsięwzięć w przypadku większości z 32 okrętów, które firma zbudowała i dostarczyła US Navy w ciągu ostatnich 15 lat.

Po zwodowaniu okręt jest ukończony w 85%. USNS Billy Frank Jr. będzie teraz przygotowywany do kolejnego ważnego kamienia milowego, czyli rozpoczęcia prób morskich. Zaczną się one od uruchomienia silnika i poruszenia okrętem „o własnych siłach”, w dalszych planach są testy reszty wyposażenia i sprawdziany pod kątem zdolności do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.

Siły morskie USA wzbogacją się o łącznie 10 okrętów tej najnowszej serii. Aktualnie w służbie jest prototypowy USNS Navajo (T-ATS-6), a niedługo służbę ma rozpocząć USNS Cherokee Nation (T-ATS-7). Za budowę pierwszych pięciu jednostek odpowiada stocznia Bollinger Shipyards, znajdująca się w Lockport w stanie Luizjana. Kolejne powstają w Austal USA.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.