• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Konosament – wydanie ładunku na podstawie sfałszowanego konosamentu

Precedens „Glyn Mills Currie & Co. v The East & West India Dock Co.” [1882] 7 App. Cas. 591 wraz z precedensem ,,The Stettin” [1889] 14 PD 142 ustanowiły bazowy zespół praw i obowiązków przewoźnika w związku z przewozem i wydaniem ładunku na podstawie konosamentu.

11.07.2023, 20:04
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.

17.03.2023, 11:20
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.

03.02.2023, 15:46
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – deklaracja dotycząca zewnętrznego stanu ładunku

System prawa angielskiego (common law), bardzo wyraźnie rozróżnia zakres obowiązków przewoźnika, związanych z wystawieniem i wydaniem konosamentu, w zależności od typu ładunkowej deklaracji konosamentowej.

12.07.2021, 11:07
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – deklaracja dotycząca stanu ładunku – LOI

Reguły Hague-Visby 1924/1968/1979 [w zakresie inkorporowanym w UK – COGSA 1971 oraz Merchant Shipping Act 1981], potwierdziły w Art. III (3) (c) – iż frachtujący (shipper) jest uprawniony do żądania od przewoźnika wydania konosamentu określającego, między innymi, zewnętrzny stan i wygląd ładunku („the apparent order and condition of the goods”).

21.06.2021, 10:28
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament (bill of lading) – funkcja potwierdzenia przyjęcia ładunku do przewozu [„receipt for the goods shipped”]

W historycznym rozwoju – konosament („bill of lading”; „B/L”) – jako dokument przewozowy ukształtowany został, jako swoisty dokument realizujący trzy funkcje: 1) potwierdzający przyjęcie ładunku do przewozu; 2) będący dowodem warunków umowy przewozu; 3) stanowiący swoisty papier wartościowy.

18.03.2021, 09:35
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem

Według brytyjskich analityków co 1,5 minuty w wodach światowych akwenów koroduje 1000 kilogramów stali. Rdzewieją pokrycia wszelkich statków, od kontenerowców do jachtów. Położone na jednostkach farby tracą swoje właściwości, łuszczą się albo pękają. A ich właściciele lub stocznie, które te pokrycia kładły… narażają się na straty. Choć wszystkie te ryzyka można ubezpieczyć, o czym opowiadają eksperci z Zespołu Ubezpieczeń Morskich STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

24.02.2021, 10:44
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosamentowe klauzule typu „master to sign B/L as presented” w świetle prawa angielskiego

Standardowe formularze umów czarterowych (np. NYPE form 1946 czy 1995 itp.) zawierają klauzule typu:„master to sign bills of lading as presented”, czy„master is to sign bills of lading [at any rate of freight] as presented by the charterer without prejudice to the charter”.

06.05.2018, 08:47
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Nieprawidłowe „zabrudzenie” konosamentu – skutki prawne

„Zabrudzenie” konosamentu przez przewoźnika, a więc „positive notation of a defective condition or shortage either of the cargo covered, or where material of its packing” [„The Arctic Trader [1996] 2 Lloyd.s Rep. 449], może skutkować docelowo zniweczeniem podstawowej funkcji konosamentu, – jako papieru wartościowego w międzynarodowych transakcjach handlowych.

11.02.2018, 23:19
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Znaczenie dowodowe konosamentu w świetle prawa angielskiego

Historycznie pierwotna – a w relacji przewoźnik-dysponent ładunku (frachtujący-odbiorca ładunku) w dalszym ciągu funkcja podstawowa konosamentu – to funkcja potwierdzająca przyjęcie ładunku do przewozu oraz określająca stan ładunku na datę przyjęcia.

19.01.2018, 09:42
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.