• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem

ac

24.02.2021 10:44 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem
Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem - GospodarkaMorska.pl
fot. STBU

Według brytyjskich analityków co 1,5 minuty w wodach światowych akwenów koroduje 1000 kilogramów stali. Rdzewieją pokrycia wszelkich statków, od kontenerowców do jachtów. Położone na jednostkach farby tracą swoje właściwości, łuszczą się albo pękają. A ich właściciele lub stocznie, które te pokrycia kładły… narażają się na straty. Choć wszystkie te ryzyka można ubezpieczyć, o czym opowiadają eksperci z Zespołu Ubezpieczeń Morskich STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Poniższy artykuł opowiada o ubezpieczeniu farby/powłoki – produkcie, który zapewnia gwarancję ubezpieczeniową w zakresie wydajności powłok, materiałów malarskich i systemów ochrony powierzchni stosowanych w inwestycjach branży gospodarki morskiej.
Dowiesz się z niego o najważniejszych zaletach takiej ochrony i poznasz ekspertów ubezpieczeniowych, którzy pomogą Ci zaaranżować ubezpieczenie Twoich inwestycji.

Dlaczego stosuje się ubezpieczenie farby/powłoki?

Branża morska wydaje co roku około 25 miliardów dolarów na aplikowanie pokryć i farb przystosowanych do jej wymagających warunków. Kwota robi wrażenie, ale zawiera się w niej nie tylko materiał i usługa jego nałożenia. Powierzchnię trzeba przygotować, sprzęt i personel przetransportować, wynająć dźwigi, zapewnić odpowiednie systemy wentylacyjne, rusztowania itp.
Proces  malowania morskiej inwestycji – bez względu na to czy jest nią pokrycie statku, platformy, rurociągu, mostu – potrafi być skomplikowany. I potrafi zboczyć z zaplanowanego kursu, narażając wykonawcę na straty finansowe.
Błędy popełnione przed i w trakcie nakładania są odpowiedzialne za aż 41 proc. szkód dotyczących farb i powłok. Jak pokazują statystki są to uchybienia kosztowne, bo często warte 100 razy więcej niż pierwotne nałożenie pokrycia malarskiego.
– Dlatego ubezpieczenie farby/powłoki zyskuje na popularności. Ten specjalistyczny produkt ubezpieczeniowy  pozwala otrzymać odszkodowanie, gdy dojdzie do szkody w autoryzowanych lub certyfikowanych produktach, materiałach lub systemach posiadających właściwości ochronne, antykorozyjne lub chroniące powierzchnię – mówi Zbigniew Foltyński, Dyrektor Zarządzający Obszarem Ubezpieczeń Morskich i Transportowych w STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.
Ten produkt może więc chronić przed negatywnymi, finansowymi skutkami łuszczenia, rdzewienia, itp. w powłokach oraz wykładzinach wykorzystywanych na jachtach, robotach budowlanych, konstrukcjach lądowych i morskich oraz – przede wszystkim – kompozytowych, aluminiowych i stalowych statkach.

Kto powinien korzystać z ubezpieczenia?

W idealnym scenariuszu ochroną z tytułu ubezpieczenia farby/powłoki powinni być zainteresowani wszyscy uczestnicy procesu.
– Jednak o ten produkt w głównej mierze pytają ci, których problemy z farbami i powłokami dotyczą najczęściej, czyli wykonawcy i podwykonawcy pracujący na rzecz stoczni – podkreśla Dyrektor Zespołu Ubezpieczeń Morskich Radosław Marciniak.  Ubezpieczenie farby/powłoki to produkt świeży na naszym krajowym podwórku, dlatego systematycznie, do zainteresowanych dołączają inne kategorie podmiotów, np. armatorzy – dodaje.
– Dostępne są dwa warianty ubezpieczenia, dostosowane do specyfiki pracy zainteresowanych podmiotów – mówi Zbigniew Foltyński. – Ochroną można objąć serię prac oraz projektów (w takim w przypadku ubezpieczony rozlicza polisy w systemie rocznym, według niezmiennych, ustalonych z góry stawek). Można też ubezpieczyć jeden konkretny projekt, wtedy rozliczenie następuje w ramach jednorazowej składki.

Czy to skuteczna ochrona?

Standardowo, każdy projekt można ubezpieczyć na 5 milionów euro, lecz istnieje możliwość rozszerzenia nadwyżkowego tego limitu – tłumaczy Radosław Marciniak. – Przy tak określonych wartościach, straty związane z powstałymi szkodami można ograniczyć niemalże do zera.
Przy bardziej kompleksowych systemach, bądź zastosowaniach ochrona może obejmować nawet takie zagadnienia związane z pokryciami i farbami jak: utrata połysku, koloru oraz twardości farb, również ich zabrudzenie. W razie potrzeby i z zastrzeżeniami ogólnych warunków, ubezpieczeni mogą uzyskać nie tylko finansowe odszkodowanie, ale też zwrot kosztów za wynajem suchego doku albo tzw. off-hire costs, czyli kosztów ponoszonych w związku z czasowym wyłączeniem statku z czarteru/eksploatacji.
Czy to wystarczająco dużo argumentów, by zdecydować się na aranżację ubezpieczenia farby/powłoki malarskiej?
Na pewno warto się nad tym zastanowić.
W czasie czytania tego tekstu – zardzewiały bowiem kolejne 2000 kilogramów stali pływającej po morzach i oceanach.


Zespół Ubezpieczeń Morskich i Transportowych
STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi
Poznaj STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi
www.stbu.pl


Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.