Port Antwerpia-Brugia zaprezentował 14 maja holownik Methatug. Jednostka napędzana metanolem, jest częścią programu ekologizacji floty portowej i ważnym krokiem w kierunku przejścia na port neutralny dla klimatu do 2050 roku. Projekt jest finansowany przez europejski program badawczy Horyzont 2020 i jest częścią projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie możliwości wykorzystania metanolu jako zrównoważonego paliwa dla branży morskiej.
Unimot Paliwa – spółka z Grupy Unimot, podpisała list intencyjny z Peninsula Petroleum Limited dotyczący współpracy firm w zakresie dostaw paliwa żeglugowego w portach w Gdańsku i Gdyni.
Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
Powodem problemów z zasilaniem na kontenerowcu Dali, co doprowadziło do kolizji z mostem w Baltimore, może być zanieczyszczenie paliwa na statku. To jedna z teorii, która będzie badana przez śledczych.
Dzięki przełomowej współpracy z gigantami branżowymi, takimi jak morska organizacja doradcza Lloyd’s Register FOBAS, producent silników Wärtsilä i dostawca biopaliw ACT Group, UECC (United European Car Carriers) przewodzi krytycznej ocenie i ewaluacji biopaliwa na bazie cieczy z łupin orzechów nerkowca (Cashew Nut Shell Liquid, CNSL).
Kontynuując przyjętą strategię dywersyfikacji działalności Grupy Unimot, spółka Unimot Paliwa rozpoczęła działalność na rynku paliw żeglugowych w polskich portach. Pierwsza dostawa odbyła się 11 marca 2024 r. – w porcie w Gdyni zatankowana (zabunkrowana*) została jednostka Fairplay VII, należąca do firmy Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. Sp.k. Działalność bunkrowa Grupy Unimot prowadzona będzie w oparciu o dwa z dziewięciu terminali paliwowych należących do Unimot Terminale, zlokalizowanych w Gdańsku i Szczecinie.
Na Terminalu Cukrowym przy Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk trwa załadunek masowca AK Halima. Na jednostkę ładowany jest wyprodukowany w Polsce cukier.
Metanol staje się potencjalnie alternatywnym paliwem bunkrowym w transporcie morskim. Jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2015 rośnie skala jego użycia w związku z rosnącym portfelem zamówień na statki w których są stosowane silniki dwupaliwowe, mogące wykorzystywać zielone paliwo. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie liczba statków korzystających z metanolu szybko wzrośnie, przewiduje IAPH (International Association of Ports and Harbours).
Konsekwencją wysadzenia przez rosyjskie wojska tamy na Dnieprze w Nowej Kachowce i odpływu wody ze Zbiornika Kachowskiego będzie wyginięcie większości żywych organizmów w tym akwenie; szczególnie zagrożone są liczne gatunki ryb i ptaków - ostrzegli w środę ekolodzy z Ukraińskiej Grupy Ochrony Przyrody (UNCG).
Zarząd spółki China State Shipbuilding Corporation (CSSC) przekazał, że pomimo wyzwań spowodowanych pandemią i ekstremalnymi warunkami pogodowymi zdołała zrealizować rekordową ilość zamówień na budowę statków, znajdując się w światowej czołówce przedsiębiorstw z branży stoczniowej.
Korea Płn. powiadomiła Japonię o zamiarze wystrzelenia satelity
Silne trzęsienie pod dnem Pacyfiku koło archipelagu Tonga
Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe?
Koniec testów zakładowych systemu, który znajdzie się na niszczycielu min ORP Jaskółka
Puchar Polskiego Związku Żeglarskiego zakończony
W Zatoce Biskajskiej przejęto ładunek kokainy na jachcie pod polską banderą