Zarząd Portu Singapur topową pozycję zajął po raz 12. z rzędu. Został uznany najlepszym portem świata według standardów Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index. W 2025 Singapur uzyskał 99,5 na 100 punktów, wyprzedzając Londyn, Szanghaj i Hongkong.
Podkreśla się, że sukces Singapuru wynika z jego strategicznego położenia, silnej pozycji rynkowej na arenie międzynarodowej i kompleksowego i komplementarnego systemu profesjonalnych usług operatorów działających w transporcie morskim.
- Singapur utrzymał pozycję wiodącego światowego centrum morskiego w 2024 roku, osiągając dwunaste z rzędu pierwsze miejsce w rankingu – informuje w opublikowanym 11 lipca raporcie Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index (ISCDI).
Zauważono, że mimo „utrzymujących się napięć w globalnym łańcuchu dostaw i zmian w strukturze handlu, Port Singapur odnotował umiarkowany wzrost we wszystkich swoich podstawowych wskaźnikach wydajności”.

Przeładunki Portu Singapur. Źródło: Maritime and Port Authority of Singapore, Grafika: Straits Times Graphics
Ze statystyk portu wynika, że tonaż przypływających statków w 2024 r. wzrósł o 0,6% w stosunku do 2023 r. i osiągnął 3,11 miliarda ton brutto (GT). W porównaniu z 3,09 miliarda ton brutto, które przyjęto w terminalach Singapuru w 2023 roku. Przy nabrzeżach dominowały masowce, kontenerowce i zbiornikowce. Odpowiadają one za około jedną trzecią tonażu przypływających statków.
Singapur obsługuje też znaczną liczbę jednostek specjalistycznych i innych. Tego statki o specjalnym przeznaczeniu, a także promy i statki wycieczkowe stanowiły pozostałą część jednostek. To wyznacza profil Singapuru jako portu uniwersalnego.
Przeładunki w terminalach Singapuru wzrosły o 5,2%, z 592,01 mln ton w 2023 r. do 622,67 mln ton w 2024 r. Przeładunki kontenerów po raz pierwszy przekroczyły 40 mln TEU. Wzrosły również o 5,4% do 41,12 mln TEU, wolumeny przeładunków terminali PSA Singapore i Jurong Port. W 2023 r. suwnice terminali kontenerowych przemieściły między statkami a nabrzeżami z 39 mln TEU w roku.

Statystyki Portu Singapur, źródło: Maritime and Port Authority of Singapore
Do tego wyniku przyczyniły się również przeładunki Baltic Hub, którego współudziałowcem jest PSA Singapore. Niedawno Baltic Hub uruchomił terminal T3 zwiększając potencjał przeładunkowy o 1,5 mln TEU. To sprawiło, że ogólne zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększyły się do 4,5 mln TEU.
Przypomnijmy, że w dniach 25–27 listopada przedstawiciele Baltic Hub odwiedzili siedzibę PSA International w Singapurze. W czasie wizyty chodziło o to, „by wspólnie z partnerami z grupy wymienić doświadczenia i omówić kluczowe zagadnienia związane z innowacjami w branży portowej” – informuje Baltic Hub. W wizycie wzięli udział Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub, Anna Misztal, Dyrektor Zarządzania Projektami i Programami, Magdalena Jagła, Kierownik ds. PR & Komunikacji oraz Monika Bielecka, Kierownik Handlowy.
Baltic Hub poinformował, że „Podczas wizyty delegacja miała okazję zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami stosowanymi w PSA, takimi jak cyfrowe systemy zarządzania portem czy strategie dekarbonizacji w logistyce morskiej. Spotkania obejmowały m.in. prezentacje działalności PSA Marine, wizytę w Mission Command Centre oraz briefing na temat zaawansowanych operacji w Tuas Port – jednym z najbardziej innowacyjnych portów na świecie”.
Raport ISCDI został opublikowany w piątek (11 lipca) i przyznał Singapurowi niemal idealny wynik 99,5 na 100, co oznacza, że zajmuje czołową pozycję w rankingu od momentu powstania indeksu. Po opublikowaniu Raportu ISCDI, Ang Wee Keong, dyrektor generalny Zarządu Morskiego i Portowego Singapuru, powiedział: „Dziękujemy naszym partnerom branżowym, środowisku naukowemu i przedsiębiorczemu oraz związkom zawodowym, którzy odegrali kluczową rolę w drodze Singapuru do stania się wiodącym międzynarodowym centrum morskim i globalnym portem-hubem” – informuje Derryn Wong, korespondent „Business Time International”.
Na drugim miejscu rankingu ISCDI znalazł się Londyn w wynikiem - 81,02, a następnej kolejności: Szanghaj (81,01), Hongkong (80,77) i Dubaj (75,97). Indeks opracowany został we współpracy chińskiej agencji informacyjnej Xinhua i firmy Baltic Exchange. Składają się na niego on łącznie 43 parametry związane z obsługą statków i innych morskich uczestników obrotu towarowego w portach. Wskaźniki portowe stanowią 20% oceny. Tu oceania się potencjał przeładunkowy i jego efektywność. Istotna jest również liczba dźwigów, długość nabrzeża kontenerowego i dostępne zanurzenia przy nabrzeżach portu.
Jakość usług świadczonych dla biznesu stanowią połowę oceny. Tu ocenia się dostępność i jakość profesjonalnych firm wspierających sektor morski. Uwzględnia się działalność firm agencyjnych, sprawność zarządzania statkami, finansowej obsługi statków, jakości ubezpieczeń i usług prawnych, a także realia ubezpieczeń. Ocena uwzględnia również ogólne czynniki otoczenia biznesowego. Ta składowa, to 30% oceny. Analizie poddaje się taryfy celne, zaawansowanie i jakość usług administracyjnych z wykorzystaniem narzędzi IT i ogólną sprawność logistyki w porcie.

Statystyki Portu Singapur za Czerwiec 2025 r. źródło: Maritime and Port Authority of Singapore
Oceniając port Singapur podkreślono, że „Sprawność operacyjna pozostała priorytetem, ponieważ port radził sobie z zatorami spowodowanymi zakłóceniami na Morzu Czerwonym w połowie 2024 roku”. Podkreślono pełną współpracę zarządu portu ze związkami zawodowymi i innymi organizacjami na rzecz dobrej obsługi klientów portu.
W 2024 r. Zarząd Portu Singapur (MPA), PSA Singapur oraz związki zawodowe wprowadziły środki, które usprawniły obsługę statków i klientów Singapuru. Między innymi, pozytywnie oceniono uruchomienie nowych nabrzeży w porcie Tuas, reaktywację powierzchni placowej w terminalu Keppel, zwiększenie siły roboczej, optymalizację harmonogramów linii dowozowych i zezwolenie na nocne holowanie barek kontenerowych w terminalu Pasir Panjang.
Dzięki tym działaniom większość kontenerowców wykonywała zarówno przeładunek, jak i bunkrowanie w ciągu jednego dnia. To pozwoliło minimalizować zatory w porcie i awanporcie. Zauważono, że „Rozwój infrastruktury w nowym porcie Tuas jest kontynuowany. Do końca 2024 roku działało 11 nabrzeży, a do 2027 roku planowane jest otwarcie kolejnych siedmiu. W listopadzie 2024 roku Evergreen Marine Corporation i PSA Singapore powołały joint venture w celu zabezpieczenia długoterminowej pracy terminala dla rosnącej floty statków kontenerowych Evergreen.
Zwrócono również uwagę, że „Operacje bunkrowania w Singapurze odnotowały wzrost w 2024 r., a całkowita sprzedaż paliw bunkrowych wzrosła o 6% do 54,92 mln ton, w porównaniu z 51,82 mln ton w 2023 r.” Pozytywnie została oceniona szybka reakcja zarządu portu w Singapurze na fakt, że zapotrzebowanie na paliwo okrętowe szybko wzrosło, kiedy nastąpiło wydłużenie relacji Azja–Europa wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Statystyki Bunkrowania Portu Singapur za Czerwiec 2025 r. źródło: Maritime and Port Authority of Singapore
Podkreśla się, że port zareagował również na zwiększony popyt różnego typu paliw. Sprzedaż paliw alternatywnych wzrosła ponad dwukrotnie do 1,34 mln ton. Mieszanki biopaliw wzrosły z 520 tys. ton do 880 tys. ton, a LNG ze 110 tys. ton do 460 tys. ton. Niewielki był popyt na bunkrowanie metanolu, które osiągnęło 1626 ton. Przeprowadzono również bunkrowane próbne amoniaku (9,74 tony).
Pozycja lidera jest zasługą ciągłej aktywności zarządu portu. W 2024 r. Singapur podjął kroki, aby zapewnić sobie utrzymanie pozycji wiodącego węzła morskiego, wprowadzając nowe rozwiązania regulacyjne mające na celu obniżenie kosztów operacyjnych. MPA ogłosiło plany zmniejszenia corocznej częstotliwości weryfikacji przepływomierzy masowych z dwóch do jednego razu w roku. Działanie podjęto zgodnie z zaktualizowanymi normami SS648:2024. Podkreśla się, że to pozwoli branży zaoszczędzić szacunkowo 300 tys. dolarów singapurskich rocznie. Kontynuowane są analizy ryzyk pod kątem dostarczania statkom wysokiej jakości paliwa okrętowego, przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
W zeszłym roku MPA wprowadziła zaawansowane systemy IT i cyberbezpieczeństwa. W ten sposób poprawiono operacje portowe i istotnie wspomaga się interesariuszy. W kwietniu 2024 roku MPA ogłosiła uruchomienie Morskiego Stanowiska Testowego Technologii Operacyjnych na Okrętach (MariOT) w Centrum iTrust SUTD. MariOT to symulator klasy przemysłowej. Odwzorowuje systemy napędowe, maszynowe, energetyczne i nawigacyjne. Platforma przeznaczona jest do szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa i testowania rozwiązań w kontrolowanym środowisku. Inauguracyjne ćwiczenia MariOT odbyły się w marcu 2025 roku.
Działania zarządu mają na celu wzmocnienie odporności systemów operacyjnych portów i statków na zagrożenia, głównie cybernetyczne. Kolejne inicjatywy informatyczne obejmują wdrożenie elektronicznych dokumentów dostawy paliwa (uruchomione w 2024 r.) w celu usprawnienia raportowania paliwa oraz dalsze udoskonalanie DigitalPORT@SG™, kompleksowego portaludo obsługi transakcji związanych z regulacjami morskimi i usługami portowymi.

Startupy informatyczne działające na zlecenia Portu Singapur, źródło: Maritime and Port Authority of Singapore
Za pośrednictwem tych platform linie żeglugowe i agenci mogą dokonywać rezerwacji, składać deklaracje i śledzić wnioski online, co zmniejsza koszty administracyjne i skraca czas realizacji. Podkreśla się wsparcie Zarządu Portu Singapur we wdrażaniu innowacji poprzez wspieranie startupów. Wprowadzony kilka lat PIER71™ doprowadził do wzrostu liczby startupów z 17 w 2018 r. do ponad 140 do końca 2024 r., a firmy te pozyskały ponad 80 mln SGD w inwestycjach, w tym 17 mln SGD w samym 2024 r. Uczmy się od najlepszych.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął