W pierwszym półroczu tego roku w porcie w Kłajpedzie przeładowano prawie 19 milionów ton ładunków. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 16%. Pozytywne trendy obserwowane są w większości segmentów przewozów towarowych.
– Decyzja o tym, by nie cofać się w trudnych czasach, nie zamrażać kluczowych projektów i kontynuować inwestycje w modernizację portu, przynosi efekty. Wolumen przeładunków w porcie w Kłajpedzie stale rośnie. W pierwszej połowie tego roku odnotowano wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Patrząc w przyszłość, na drugą połowę roku, nie ma wątpliwości, że pozostaniemy w gronie portów, które osiągną próg 1 miliona TEU. Spodziewamy się również szczytu sezonu przewozów zboża – mówi Algis Latakas, prezes zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Wzrost przewozów towarowych w pierwszej połowie bieżącego roku wynikał przede wszystkim ze znacznego zwiększenia przewozów kontenerowych, stabilnych przepływów ro-ro i produktów naftowych oraz wyraźnego wzrostu w segmentach skroplonego gazu ziemnego (LNG), minerałów i materiałów budowlanych.
Wolumen ładunków kontenerowych w porcie w Kłajpedzie wzrósł o 38% – przeładowano 6,5 miliona ton. W pierwszej połowie roku przeładowano prawie 700 000 TEU. Jest zatem prawdopodobne, że w tym roku port przekroczy granicę 1 miliona TEU. Statystyki dotyczące ładunków TEU pokazują zrównoważony podział między eksportem a importem – odpowiednio 40% i 41%. Udział operacji przeładunkowych wzrósł w tym roku do prawie jednej piątej całkowitego wolumenu kontenerów.
Największy wzrost – o 48% – odnotowano w segmencie materiałów mineralnych i budowlanych, gdzie przeładowano 1 milion ton. Wzrost ten odzwierciedla intensywne projekty budowy dróg i kolei na Litwie.
W porównaniu z ubiegłym rokiem wolumeny skroplonego gazu ziemnego (LNG) wzrosły o 47%, osiągając 1,1 miliona ton. W maju ubiegłego roku FSRU Independence został przewieziony do suchego doku w celu inspekcji, co wstrzymało przeładunek na miesiąc – wpływ ten wyraźnie odzwierciedlony jest w statystykach za ubiegły rok.
Wzrost był zauważalny w segmentach ro-ro i produktów naftowych. Wolumen ładunków ro-ro wzrósł o 6% do 3,2 mln ton w pierwszej połowie roku. Przeładunki produktów naftowych wzrosły o 4%, nieznacznie przekraczając 2 mln ton.
Wzrosła również liczba pasażerów przypływających i odpływających z portu. Z usług portowych skorzystało 164 000 pasażerów – o 20% więcej niż w roku ubiegłym. Liczba pasażerów rejsów wycieczkowych wzrosła o 66%.
W 2025 roku w stoczniach i firmach remontowo-budowlanych portu w Kłajpedzie zbudowano dwa statki i wyremontowano 35.
Wolumen złomu spadł o jedną czwartą w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku. Dostawy zboża osiągnęły 1,4 mln ton – o 14% mniej niż w tym samym okresie w 2024 roku. Nieznacznie spadła również ilość przeładunków drewna: w pierwszej połowie roku przeładowano 354 000 ton, czyli o 11% mniej niż w roku ubiegłym. Wolumen ładunków nawozów spadł o 4% do 783 000 ton.
Łączny wolumen ładunków we wszystkich portach Morza Bałtyckiego w pierwszej połowie tego roku wyniósł 46,4 mln ton, co oznacza wzrost o 5%.
Spośród państw bałtyckich port w Kłajpedzie osiągnął najlepsze wyniki, osiągając najwyższy wskaźnik wzrostu na poziomie 16%. Port w Kłajpedzie zwiększył również swój udział w rynku: jedyny litewski port morski ma obecnie 40,8% udziału w rynku państw bałtyckich, w porównaniu z 37,1% rok temu.
W pierwszej połowie 2025 roku port w Kłajpedzie utrzymywał połączenia handlowe z 56 krajami. Największe przepływy ładunków miały miejsce do i z Niemiec, Szwecji, Polski, Stanów Zjednoczonych i Holandii.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął