HHLA TK Estonia i niemiecki start-up Fernride rozpoczęły nową fazę testów autonomicznych ciężarówek portowych w Muuga. Ciężarówki uzyskały certyfikat bezpieczeństwa niemieckiej organizacji kontroli technicznej TÜV SÜD oraz aprobatę Estońskiego Urzędu Transportu, co pozwala im poruszać się po porcie bez kierowcy.
HHLA TK Estonia i Fernride rozpoczęły współpracę nad unikalnymi na świecie zdalnie sterowanymi ciężarówkami portowymi na początku 2023 roku, a testy pojazdów rozpoczęły się w terminalu kontenerowym Muuga w listopadzie tego samego roku. Do tej pory w okresie testowym ciężarówki były prowadzone przez operatora zdalnego sterowania, ale ze względów bezpieczeństwa w kabinach ciężarówek uczestniczących w regularnym ruchu terminalowym znajdowała się również osoba, która w razie potrzeby mogła ręcznie przejąć kontrolę w nieoczekiwanych sytuacjach.
Pojazd otrzymał już certyfikat zgodności TÜV SÜD i homologację od Estońskiego Urzędu Transportu, co stanowi kolejny etap badań. Zgodnie z nim czujniki oraz sprzęt i oprogramowanie autonomicznego samochodu ciężarowego są zgodne z dyrektywą maszynową Unii Europejskiej, w tym pod względem bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa i niezawodności systemu.
– Nowy etap naszej współpracy, czyli etap transportu terminalowego bez kierowcy, to znaczący krok w cyfryzacji operacji logistycznych – zarówno w terminalu HHLA TK Estonia w Muuga, jak i z perspektywy przyszłości całej branży logistycznej. Terminal kontenerowy Muuga jest jednym z pierwszych na świecie, w którym zdalnie sterowany samochód ciężarowy jest zintegrowany z rzeczywistymi operacjami portowymi. Razem z Fernride możemy być pionierami w dziedzinie inteligentnej logistyki – powiedziała Riia Sillave, prezes zarządu HHLA TK Estonia.
Według Hendrika Kramera, współzałożyciela i dyrektora generalnego Fernride, bezpieczeństwo zawsze było najwyższym priorytetem zarówno podczas prac rozwojowych, jak i testowania autonomicznego samochodu portowego w rzeczywistych warunkach portowych.
– Wydany certyfikat i aprobata Rady Transportu dowodzą, że technologia, którą opracowujemy i testujemy we współpracy z HHLA, spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa nie tylko w teorii, ale i w praktyce. To z kolei przybliża nas o krok do komercyjnego wykorzystania autonomicznej logistyki w całej Unii Europejskiej – zauważył Hendrik Kramer.
W terminalu kontenerowym HHLA TK Estonia w Muuga dwa autonomiczne samochody ciężarowe Fernride pracują obok pojazdów konwencjonalnych, transportując kontenery z terenu portu na statek i odwrotnie.
HHLA TK Estonia jest częścią wiodącej europejskiej grupy logistycznej Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), która zarządza terminalami kontenerowymi w Hamburgu, Odessie, Trieście i Muudze, uzupełnionymi o połączenia przesiadkowe i centra logistyki intermodalnej w różnych częściach Europy i Azji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania