Podpisana 25 września umowa dotyczy współpracy w ramach programu Replacement Netherlands Submarine Capability (RNSC) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Uroczyste podpisanie umowy stanowi ważny kamień milowy w Porozumieniu o Współpracy Przemysłowej (ndustrial Cooperation Agreement, ICA), stanowiące podstawę programu. Wybór Naval Group jako dostawcy nowych okrętów podwodnych typu „Orka” został ogłoszony w marcu 2024 roku.
Resort obrony Holandii poinformował, że jeden z okrętów podwodnych typu Walrus, jakie wchodzą skład sił morskich państwa (Koninklijke Marine), HNLMS Bruinvis, został poddany gruntownemu serwisowi i powraca do wykonywania zadań. Odbywa się to w sytuacji budzącej pewne obawy komentatorów, z racji na planowane, stopniowe wycofywanie wszystkich okrętów tej serii i zastąpienie ich nowymi, które ma zbudować francuski koncern Naval Group, który wygrał związany z tym przetarg w 2024 roku.
Francuski okręt podwodny z napędem jądrowym typu Suffren, Tourville (S637) osiągnął pełną gotowość operacyjną, do której przygotowywał się od momentu przekazania do sił morskich państwa (Marine nationale). Jest trzecią jednostką w swojej serii, stanowiącej rdzeń systemu odstraszania atomowego Francji.
Koncern Naval Group zaprezentował kadłub czwartego okrętu z napędem jądrowym typu Suffren, De Grasse (S638). Nowa jednostka zostanie niedługo zwodowana, a w niedalekiej przyszłości wejdzie w skład francuskich sił morskich.
Francuska stocznia podpisała umowę z holenderskim instytutem morskim MARIN (Maritime Research Institute Netherlands), wiodącym instytutem badań morskich w Holandii. Celem jest współpraca w ramach programu zastępowania okrętów podwodnych Submarine Replacement Capability (programma vervanging onderzeebootcapaciteit, VOZBT) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine).
Damen Naval przyznał firmie Van Halteren Technologies dwa kontrakty w ramach programu fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASWF): na dostawę systemów uzupełniania zapasów na morzu (RAS) oraz systemów transferu śmigłowców (HTS). Fregaty ASW, opracowane na zlecenie holenderskiego Ministerstwa Obrony dla Marynarki Wojennej Królestwa Niderlandów oraz Marynarki Wojennej Belgii, wyznaczają nowy europejski standard zaawansowanych jednostek do zwalczania okrętów podwodnych.
Jeden z okrętów podwodnych Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) HNLMS Dolfijn (S808) prowadził przez miesiąc obserwację ruchu morskiego w rejonie Morza Norweskiego i północnej części Morza Północnego w ramach przygotowań do ewentualnej obrony obszaru objętego traktatem sojuszniczym NATO. Misja monitorowania akwenów trwała prawie miesiąc. W ten sposób Holandia miała potwierdzać zdolność do działania swoich jednostek typu Walrus, przygotowywanych do zastąpienia przez nowe okręty typu Orka.
Holenderskie ministerstwo obrony poinformowało 30 września br. o podpisaniu umowy z Naval Group na dostarczenie czterech okrętów podwodnych. Temat wzbudza niemałe zainteresowanie w Polsce, jako że pierwsza z jednostek ma otrzymać nazwę „Orka”, tak samo jak polski program dotyczący zakupu okrętów tej samej klasy. Ponadto Naval Group także w nim jest oferentem.
Holenderskie firmy zajmujące się inżynierią morską a także instytucje naukowe mają otrzymać gwarancję pracy i zdobycia transferu technologii zarówno przy produkcji, jak i konserwacji czterech nowych okrętów podwodnych dla Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej (Koninklijke Marine). W umowie o współpracy przemysłowej (Industrial Cooperation Agreement, ICA) między rządem holenderskim a stocznią Naval Group wartość finansowa kończąca się w Holandii w fazie produkcji wynosi blisko miliard euro.
W ogłoszonym 5 września dokumencie dotyczącym polityki obronnej w 2024 roku Ministerstwo Obrony Holandii wskazało najnowsze wyzwania związane z bezpieczeństwem krajowym oraz międzynarodowym, a także plany związane z zakupami sprzętu wojskowego. Wśród nich pojawiły się dotyczące zwiększenia zamówienia na nowe fregaty o dwie kolejne jednostki, zwiększając ich liczbę do czterech.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”