Dwa czołowe brytyjskie koncerny, odpowiedzialne za dostarczanie uzbrojenia, wyposażenia i całych okrętów dla brytyjskich sił morskich, podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding, MOU). Na jego mocy Babcock oraz BAE Systems Bofors, mają zaoferować kompleksowy pakiet wsparcia dla armat morskich Bofors, jakie znajdą się na fregatach typu 31, znanych też jako typ Inspiration. Jednostki te wzbudzają w Polsce szczególne zainteresowanie z racji o oparcie ich projektu o platformę Arrowhead 140, będącej także wzorem dla wielozada
Stocznia z siedzibą w Kilonii otrzymała kontrakt na kompleksową modernizację sześciu okrętów podwodnych typu 212A, wchodzących w skład Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine). Dzięki temu, w oczekiwaniu na nowe jednostki, siły morskie mają otrzymać większą zdolność do działania zgodnie z przeznaczeniem, wpisując się w niespotykany od czasów Zimnej Wojny program zwiększenia potencjału Bundeswehry.
Najnowszy okręt wojenny Royal Navy po raz pierwszy wypłynął na wodę na oczach stolicy Szkocji. Jest to pierwsza fregata typu 31, która została zwodowana. Z racji na konstrukcję opartą na platformie Arrowhead 140 jest o tyle interesująca, że na jej podstawie powstają też okręty dla sił morskich Polski i Indonezji.
Jak poinformowała stocznia Babcock, w jej szkockim zakładzie w Rosyth nie ustają prace nad najnowszymi fregatami typu 31. Zaprezentowała aktualny stan prac nad drugą z pięciu zaplanowanych jednostek, która będzie nazywać się Active.
Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda wraz z delegacją złożoną z przedstawicieli resortu oraz Agencji Uzbrojenia, przybył do Niemiec, gdzie uczestniczył w szeregu spotkań i wizyt studyjnych związanych z obszarem współpracy wojskowo-technicznej i przemysłowo-obronnej. Głównym tematem, który najbardziej interesuje komentatorów i specjalistów, jest niemiecka oferta na okręty podwodne w ramach programu „Orka”.
20 lutego br. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda spotkał się z sekretarzem stanu w Federalnym Ministerstwie Finansów Niemiec (Bundesministerium der Finanzen albo Bundesfinanzministerium, BMF), Heiko Thoms. Wizyta dotyczyła współpracy na niwie obronnej, dotyczyła także oferty dotyczącej okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Niemiecka firma Thyssenkrupp Marine Systems jest oferentem w programie „Orka”.
Wiosną tego roku ma odbyć się wodowanie pierwszej fregaty typu 31, przyszłego HMS Venture. Stoczniowcy intensywnie pracują nad przygotowaniem okrętu na ten wyjątkowy moment, natomiast przyszła załoga intensywnie się szkoli. Z racji na fakt, że projekt jednostki jest oparty na platformie Arrowhead 140, w ten sposób można wyobrazić sobie, jak będzie wyglądała fregata programu „Miecznik”, przyszły ORP Wicher, której wodowanie z kolei ma odbyć się rok później.
Dyrektor generalny TKMS twierdzi, że wybór amerykańsko-włoskiej oferty na okręty klasy fregata dla Marynarki Wojennej Norwegii może skończyć się problemami. Wydaje się to być także element strategii marketingowej, jako że niemiecka stocznia dąży do sprzedaży swojej oferty, kolejnej, jakie zaprezentowano stronie norweskiej.
Spotkanie wpierw wicepremiera, ministra MON Władysława Kosiniaka-Kamysza, a następnie wiceministra Pawła Bejdy z przedstawicielami resortu obrony w Szwecji ożywiło zainteresowanie tematem współpracy na rzecz obrony obu państw. Co istotne, w obu przypadkach wśród poruszanych tematów wybrzmiała kwestia programu „Orka”, czyli zakupu okrętów podwodnych dla Polski. Wśród oferentów jest szwedzki koncern Saab.
W norweskiej bazie wojskowej Haakonsvern położono kamień węgielny pod nowy obiekt przeznaczony do szkolenia marynarskich kadr oraz obsługi i konserwacji okrętów podwodnych. Niemcy i Norwegia współpracują przy budowie okrętów podwodnych typu 212CD, które są również oferowane Polsce w ramach programu „Orka”.
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana