Dwa czołowe brytyjskie koncerny, odpowiedzialne za dostarczanie uzbrojenia, wyposażenia i całych okrętów dla brytyjskich sił morskich, podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding, MOU). Na jego mocy Babcock oraz BAE Systems Bofors, mają zaoferować kompleksowy pakiet wsparcia dla armat morskich Bofors, jakie znajdą się na fregatach typu 31, znanych też jako typ Inspiration. Jednostki te wzbudzają w Polsce szczególne zainteresowanie z racji o oparcie ich projektu o platformę Arrowhead 140, będącej także wzorem dla wielozada
Firma Thales poinformowała o pomyślnym zakończeniu fabrycznych testów odbiorczych (Factory Acceptance Test, FAT) systemów dowodzenia walką (misyjne i bojowe), w związku z ich planowaną implementacją na fregatach typu 31, które wejdą w skład Royal Navy. Podobne wyposażenie otrzymają polskie okręty w ramach programu „Miecznik”.
Niedługo po historycznym wodowaniu pierwszej fregaty typu 31, przyszłego HMS Venturer, brytyjski Babcock zaprezentował kolejny etap prac nad drugą jednostką tej serii. Powstający od stycznia 2023 roku okręt nabiera kształtów i stocznia prezentuje jeden z jego bloków w całej okazałości.
Nowe okręty dla Royal Candian Navy otrzymają napędy od Rolls-Royce. Firma podpisała w tej sprawie porozumienie, aby dostarczyć potrzebne komponenty. Budowa niszczycieli typu River ma być największym i zarazem najbardziej złożonym przedsięwzięciem w kanadyjskim przemyśle okrętowym od czasu II wojny światowej.
Saab otrzymał kontrakt od Szwedzkiej Agencji Materiałowej (FMV, Försvarets MaterielVerk) na wyposażenie pięciu korwet typu Visby, które wchodzą w skład szwedzkich sił morskich (Svenska Masrinen). Otrzymają one system obrony powietrznej Sea Ceptor od MBDA. Modernizacja jest wyceniana na około 1,6 miliarda koron szwedzkich. Dzięki niej w zamierzeniu zostaną znacznie wzmocnione mozliwości tych okrętów w zakresie obrony przeciwpowietrznej tak znacznie Szwecji, jak i w ramach całego NATO.
To był ważny dzień zarówno dla brytyjskiej Royal Navy, jak i stoczni Babcock mieszczącej się w szkockim Rosyth. 27 maja halę kadłubową opuściła pierwsza fregata typu 31, przyszły HMS Venturer, który w niedługim czasie zostanie zwodowana. Z polskiej perspektywy jest to o tyle interesujące, że opiera się na platformie Arrowhead 140, tak jak budowane fregaty programu „Miecznik” dla polskiej Marynarki Wojennej.
Z udziałem wielu gości odbyła się ceremonia chrztu pierwszej z ośmiu fregat typu 26, które w przyszłości wraz z podobnymi okrętami typu 31, będzie tworzyć trzon brytyjskiej floty. Znaczenie wydarzenia nadawał fakt, że matką chrzestną została księżna Walii.
Jak poinformowała stocznia Babcock, w jej szkockim zakładzie w Rosyth nie ustają prace nad najnowszymi fregatami typu 31. Zaprezentowała aktualny stan prac nad drugą z pięciu zaplanowanych jednostek, która będzie nazywać się Active.
Brytyjski koncern stoczniowy poinformował o przyznaniu mu przez resort obrony kontraktu o wartości ok. 65 mln funtów na pięć okrętów w związku z Okresem Wdrażania Zdolności (Capability Insertion Period, CIP) dla fregat typu 31, które są zbudowane dla brytyjskiej Royal Navy w szkockim zakładzie w Rosyth.
Resort obrony Kanady poinformował o podpisaniu kontraktu na dostawę niszczycieli typu River. W ten sposób tamtejsza marynarka wojenna ma zostać dostosowana do wymagań i wyzwań XXI wieku. Zyskać na tym ma również krajowa branża stoczniowa i zbrojeniowa.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?