Nurkowie z minerzy z 12. i 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża brali udział, na przełomie września i października, w szeregu ćwiczeń międzynarodowych, pod auspicjami NATO. Pozwalało im to sprawdzić swoje umiejętności i kompetencje w zakresie działań podwodnych, jak zdobywać nowe doświadczenie i wymieniać się takowym w sojuszniczym gronie. W ostatnich tygodniach marynarze uczestniczyli w ćwiczeniach "Triton 2025" w Bułgarii i "Poseidon 2025" w Rumunii.
W siedzibie Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego w Gdyni odbyła się odprawa z udziałem premiera Donalda Tuska z wyższą kadrą dowódczą polskiej Marynarki Wojennej. Była poświęcona wtorkowemu incydentowi z udziałem rosyjskiego statku „floty cieni" na Morzu Bałtyckim, który prowadził „podejrzane manewry” przy podwodnej infrastrukturze krytycznej.
Najnowsza edycja operacji „Open Spirit” na Morzu Bałtyckim była przypomnieniem, że Litwa Łotwa i Estonia zmagają się z ciągłym zagrożeniem w postaci min morskich, bomb i innych obiektów niebezpiecznych z czasów II wojny światowej. Do tego dochodzą nowe zagrożenia stwarzane przez Rosję i inne siły, czego dowodem są akty sabotażu podwodnej infrastruktury krytycznej. Państwa bałtyckie w muszą się mierzyć z starzejącym się potencjałem do walki przeciwminowej, stąd coraz bardziej przebija się potrzeba wymiany okrętów.
Na terenie Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się ceremonia chrztu i wodowania piątego niszczyciela min typu Kormoran II. 19 marca na wodzie znalazł się przyszły ORP Rybitwa (605). To kolejny z budowanych w tej stoczni okrętów, który za kilka lat znajdzie się w składzie sił Marynarki Wojennej RP. Okręty tej serii mają nie tylko służyć pod biało-czerwoną banderą, gdyż ambicją polskich stoczni jest, by stały się pierwszym od dekad towarem eksportowym krajowego przemysłu okrętowego.
Gdańska stocznia będzie kolejny raz miejscem chrztu i wodowania okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. 19 marca tego roku na wodę zostanie opuszczony niszczyciel min proj. 258, przyszły ORP Rybitwa (605). To ważny moment wskazujący na postęp prac przy budowie tego rodzaju okrętów dla sił morskich.
Jeszcze pod koniec 2024 roku firma Thales Marynarce Wojennej Francji (Marine nationale) pierwszy seryjnie produkowany system bezzałogowców przeciwminowych. Aktualnie są one wdrażane do służby, mając stanowić przełom technologiczny w prowadzeniu misji przeciwminowych, pomagając zmniejszyć zagrożenie dla okrętów i marynarzy na morzu, przyczyniając się także do zwiększenia bezpieczeństwa morskich akwenów.
Na Morzu Bałtyckim odbywają się ćwiczenia morskiego rodzaju sił zbrojnych pk. „Strażnik Bałtyku 25”, we współpracy z jednostką specjalną FORMOZA oraz Morskim Oddziałem Straży Granicznej. Jego głównym celem jest doskonalenie procedur współpracy i zgrywanie sił przeznaczonych do reagowania w sytuacji zagrożeń militarnych i niemilitarnych z kierunku morskiego. Ma to związek z trwającym kryzysem bezpieczeństwa na akwenie, czego dowodem są uszkodzenia infrastruktury podwodnej i podejrzenia o akty sabotażu.
W znajdującej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 16 grudnia br. o godzinie 12.00 uroczystość położenia stępki pod budowę niszczyciela min typu Kormoran II. To będzie jak dotąd szósta jednostka, która powstaje w gdańskim zakładzie, stając się tym samym największą dotychczas polską serią okrętową XXI wieku. Jednostka będzie nosiła nazwę Czajka.
Celem ćwiczeń odbywających się głównie na obszarze morskim południowej części Zatoki Eubejskiej w Grecji jest rozwijanie współpracy jednostek sił specjalnych i marynarek wojennych w zakresie poszukiwania, identyfikacji oraz neutralizacji zagrożeń znajdujących się pod wodą, takich jak miny morskie, zatopiona amunicja, czy wrogie bezzałogowce. Są też doskonalone procedury planowania i przeprowadzania operacji przez pododdziały EOD (ang. explosive ordnance disposal). Głównym organizatorem są greckie siły specjalne, a w tym roku wspó
Uruchomione oficjalnie 2 września Akademickie Centrum Technologii Podwodnych AMW (ACTP) ma pełnić wiele funkcji oraz wykonywać mnogość zadań. Spełniać się ma zarówno jako jednostka wojskowa, ośrodek dydaktyczny oraz wojskowy obiekt badawczo-naukowy. W ten sposób ma stanowić nową jakość w zakresie kształcenia kadr oraz badania technologii w związku z przedsięwzięciami realizowanymi pod wodą. Zyskać ma na tym nie tylko polska Marynarka Wojenna, ale też branża morska, szczególnie offshore.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem