Jeszcze pod koniec 2024 roku firma Thales Marynarce Wojennej Francji (Marine nationale) pierwszy seryjnie produkowany system bezzałogowców przeciwminowych. Aktualnie są one wdrażane do służby, mając stanowić przełom technologiczny w prowadzeniu misji przeciwminowych, pomagając zmniejszyć zagrożenie dla okrętów i marynarzy na morzu, przyczyniając się także do zwiększenia bezpieczeństwa morskich akwenów.
Dostawa tych pojazdów bezzałogowych jest pierwszym elementem brytyjsko-francuskiego programu MMCM (Maritime Mine Counter Measures), prowadzonego przez Francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA) i pod egidą OCCAR1. Jak informuje Thales, pojazd nawodny (USV, Unmanned Surface Vehicle) jest wyposażony w sonar holowany TSAM do wykrywania i klasyfikacji min morskich. Jego operacje mogą być kontrolowane z lądu, „statku-matki” lub innej jednostki nawodnej, umożliwiając w ten sposób przeprowadzanie misji przeciwminowych przy jednocześnie zmniejszając narażenie załogi na niebezpieczeństwo, utrzymując odległość od zagrożenia.
- Wielka Brytania i Francja wyznaczyły sobie ambitny cel: przekształcenie swoich zdolności w zakresie przeciwdziałania minom poprzez przyjęcie nowych, przełomowych koncepcji operacyjnych. Thales jest dumny, że może być w centrum tej transformacji, która pozycjonuje oba kraje jako pionierów w dziedzinie autonomicznych systemów morskich. Nasza Grupa, światowy lider w dziedzinie środków przeciwminowych, potwierdza swoją pozycję innowacyjnego i niezawodnego partnera, na którego marynarki wojenne mogą liczyć w rozwijaniu swoich strategicznych zdolności - powiedział Philippe Duhamel, wiceprezes wykonawczy ds. systemów misji obronnych w Thales.
Przekazany pojazd jest duży, mający 12 metrów długości. Został zaprojektowany także z myślą o transporcie drogą powietrzną, umożliwiając rozmieszczenie w ciągu 48 godzin na pokładzie jednostki latającej A400M. W zamierzeniu ma wschodzić także w skład wyposażenia przyszłych okrętów przeciwminowych, które otrzyma w przyszłości francuska flota.
Thales i jego partnerzy podkreślają, że konstrukcja pojazdu i jego testy stanowiły znaczne wyzwanie. W ramach programu SLAMF1 francuskie siły morskie mają otrzymać do sześciu bezzałogowców jeszcze w tym roku. Będą to trzy systemy, każdy składający się z dwóch USV, nie licząc prototypowego, już znajdującego się w użyciu. Podobne wyposażenie ma otrzymać też Royal Navy, z tym że w skład czterech systemów dla niej w skład każdego z nich wejdzie po jednym bezzałogowcu. Dostawy również mają potrwać do końca 2025 roku.
Wykorzystanie bezzałogowców do działań przeciwminowych staje się standardem w siłach morskich wielu państw, a członkowie NATO z powodzeniem praktykują to od lat. Polska Marynarka Wojenna wdrożyła je na swoich okrętach przeciwminowych, w tym najnowszych niszczycielach min typu Kormoran II. Wśród wykorzystywanych są autonomiczne Gavia i Hugin oraz zdalnie sterowane (ROV – remotely operated underwater vehicle), jak pojazd głębinowy Saab Double Eagle Mk III i sonar obserwacji bocznej Kraken KATFISH 180. Do zwalczania zagrożeń podwodnych wykorzystują także systemy zdalnie i bezprzewodowo odpalanych ładunków wybuchowych do niszczenia min morskich Toczek i samobieżne ładunki wybuchowe do niszczenia niebezpiecznych obiektów Głuptak.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach