Linda Lemon to trójmiejska artystka, która tworzy prace poruszające tematykę zagrożeń morskich – od bielenia raf koralowych po problem tzw. sieci widmo. W podcaście EKOploty opowiedziała szerzej o swojej twórczości oraz wyzwaniach związanych z ochroną morskiej bioróżnorodności.
Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Obok firm z branży technologicznej, zbrojeniowej energetycznej czy stoczniowej, na tegorocznych targach BaltExpo 2025 nie zabrakło też reprezentantów największych polskich portów. Wśród nich był Port Gdańsk, a o jego obecność na wydarzeniu, a także roli dla gospodarki morskiej opowiedział Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji.
Tegoroczne targi BaltExpo 2025 obfitowały w zagadnienia militarne, co wynika z rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem morskim, jak i wielką liczba przedsięwzięć na rzecz Wojska Polskiego, w tym i Marynarki Wojennej. Swoje stoiska miały czołowe koncerny z branży zbrojeniowej, które już realizują szereg programów, bądź starają się o ich pozyskanie. Szwedzki Saab zalicza się do obu tych grup.
Odbywające się w Gdańsku Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BaltExpo 2025 obfitowały w tematy i prezentacje związane z bezpieczeństwem oraz wojskowością morską. Nie zabrakło tu firm oferujących sprzęt dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, w tym też będących od lat jego dostarczycielami dla polskiej Marynarki Wojennej. Norweski Kongsberg Defence & Aerospace zaprezentował sprzęt już eksportowany, jak i nowe propozycje w tym temacie.
– Przyszłość Bałtyku jest w rękach nas wszystkich. Rozmawiajmy o przyszłości, stawiajmy na rozwój, wzmacniajmy nasze bezpieczeństwo – podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, otwierając 23. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO w Gdańsku.
USA i Korea Południowa zawarły porozumienie, na mocy którego ten drugi kraj będzie mógł pozyskać technologie umożliwiające budowę okrętów podwodnych z napędem jądrowym. W ten sposób zwiększy się grono państw, które będą posiadały te potężne jednostki, posiadające niemal nieograniczony zasięg działania. To element większego porozumienia, dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju branży stoczniowej i technologicznej w obu państwach.
Zaliczane do infrastruktury krytycznej porty i terminale morskie wymagają stałej ochrony, zapewnianej tak przez służby i siły morskie, jak i przez podmioty odpowiedzialne za te miejsca. W studiu GospodarkaMorska.pl, podczas Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025, rozmawialiśmy na ten temat z Karolem Madejem, dyrektorem zarządu Portowej Straży Pożarnej "Florian".
Targi BaltExpo w Gdańsku to najważniejsze, krajowe wydarzenie branży morskiej, odbywające się co dwa lata. Tegoroczna, 23. edycja jeszcze przed swoim rozpoczęciem była zapowiadana jako rekordowa tak pod względem liczby wystawców, jak i odwiedzających. Na temat wydarzenia wypowiedział się Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, które organizowały targi. Rozmowę przeprowadził Jakub Milszewski, redaktor portalu GospodarkaMorska.pl.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem