Zaliczane do infrastruktury krytycznej porty i terminale morskie wymagają stałej ochrony, zapewnianej tak przez służby i siły morskie, jak i przez podmioty odpowiedzialne za te miejsca. Biorąc pod uwagę rosnącą ilość niebezpieczeństw, jak zagrożenia środowiskowe, sabotaże, szpiegostwo, wszystkie te instytucje muszą być przygotowane na te wyzwania. W studiu GospodarkaMorska.pl, podczas Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025, rozmawialiśmy na ten temat z Karolem Madejem, dyrektorem zarządu Portowej Straży Pożarnej "Florian".
Prowadzący wywiad Mateusz Kowalewski, redaktor naczelny i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl., zwrócił uwagę na obecnie trudną sytuację na Morzu Bałtyckim. Przypomnijmy, składają się na nią seria incydentów związanych z uszkodzeniami podwodnej infrastruktury, a także naruszeniami przestrzeni powietrznej oraz wód terytorialnej. Karol Madej wskazał, że portowa straż pożarna nie zajmuje się tylko gaszeniem pożarów, a do jej zadań należy też prowadzenie działań prewencyjnych. Wypowiedział się też na temat roli portów morskich wynikających z rosnącej ilości wolumenów przeładunkowych, a także szeregu wyzwań związanych z ich ochroną, jako kluczowych dla gospodarki państwa.
– To również działania prewencyjne, związane z przeciwdziałaniem pożarów, to też działania przeciwrozlewowe, czyli te, które działamy na wodzie wspólnie z firmą WUŻ, posiadając od nich oddelegowane trzy holowniki z klasą Firefighting 1. Tutaj realizujemy wspólnie z nimi usługę zabezpieczenia portu od strony wody. Bezpieczeństwo to też ochrona środowiska naturalnego, o które należy bardzo dbać, w myśl zrównoważonego rozwoju portów morskich. To bardzo ważne, bo zagrożenie środowiskowe tak w akwenach, jak i na terenie portu, jest bardzo duże – podkreślił.
Co też istotne, Portowa Straż Pożarna „Florian” świadczy usługi dla operatorów portowych, w tym w zakresie zabezpieczenia ich przeładunków. Stąd przed służbami portowymi jest wyzwanie związane z przygotowaniem terenów, obszarów oraz dokumentacji, w myśl m.in. instrukcji technologiczno-ruchowych, danych przeładunków i konkretnych materiałów. Wszystko to celem zapewnienia bezpieczeństwa prac prowadzonych w porcie, szczególnie biorąc pod uwagę, jak realne stają się zagrożenia z tym związane. Stąd strażacy muszą być przygotowani nawet na najtrudniejsze scenariusze, wypracowując odpowiednie procedury i dzięki temu pozostając gotowymi na wszelkiego rodzaju zagrożenia.
Mateusz Kowalewski wskazał też na ofertę szkoleniową „Floriana”, wskazując na szeroki zakres usług w tym zakresie, w tym też wydawane certyfikaty. Karol Madej wskazał tu, że firma jest też morską jednostką edukacyjną w myśl rozporządzenia ministra infrastruktury. Oznacza to, że szkoli zgodnie z STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping), czyli międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht. Realizuje też kursy zlecone przez operatorów portowych, zgodnie z obsługą materiałów, która do nich trafiają. Przykładowo „Florian” jest obecnie w trakcie budowy trenażera do ćwiczeń w sytuacji zapłonów samochodów elektrycznych na statkach typu ro-ro.
Obok prowadzonej działalności portowa straż pożarna rozwija wykorzystywanie nowych technologii w ramach swojej działalności. Wiąże się to z pozyskiwaniem sprzętu i poszukiwaniem rozwiązań celem zapewnienia lepszej skuteczności działań, w ramach obowiązków.
– Widzimy miejsce na nowinki technologiczne w działaniach ratowniczych, stąd też nasza kolejna obecność na targach BaltExpo. Należy je poznawać z myślą o realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem portu. To, co jest dzisiaj dla nas nowinką, jutro będzie codziennością. Musimy być na czasie. Portu nie stać na kompromisy – zaznaczył Karol Madej.
Całą rozmowę z Karolem Madejem, dyrektorem zarządu Portowej Straży Pożarnej "Florian", przeprowadzoną w studiu GospodarkaMorska.pl podczas targów BaltExpo 2025, można obejrzeć na GospodarkaMorska.tv oraz YouTube.
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji