– Przyszłość Bałtyku jest w rękach nas wszystkich. Rozmawiajmy o przyszłości, stawiajmy na rozwój, wzmacniajmy nasze bezpieczeństwo – podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, otwierając 23. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO w Gdańsku.
Gdańsk, miasto o wielowiekowych tradycjach portowych i stoczniowych, po raz kolejny stał się sercem europejskiej debaty o przyszłości gospodarki morskiej i bezpieczeństwa. Tegoroczne BALTEXPO, odbywające się w AMBEREXPO, przyciągnęło 285 wystawców i tysiące gości z kraju i zagranicy – przedstawicieli władz państwowych, samorządowych oraz liderów sektora morskiego i militarnego.
Tegoroczni wystawcy, czyli firmy oraz organizacje z różnych gałęzi sektora morskiego podkreśliły szczególną wartość spotkań, które zapewniają targi BALTEXPO. Dla nich to okazja nie tylko do zaprezentowania własnej oferty i pokazaniu się potencjalnie nowym klientom, ale także do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń o zmieniających się trendów z kolegami i koleżankami po fachu.
- Jesteśmy na BALTEXPO od 2025 roku jako wystawca. Muszę przyznać, że ta edycja jest naprawdę udana. Stoisko jest cały czas pełne, jest ogromne zainteresowanie - podkreśla Kamila Zimińska, Kierownik ds. administracji i finansów w Elektryka Morska.
- Polskie porty przeładowują coraz więcej kontenerów. W pierwszym półroczu obsłużyły 1,88 mln TEU, co oznacza wzrost o 21proc. w porównaniu do zeszłego roku. Już teraz przekroczyliśmy wynik całego ubiegłego roku, który był rekordowy. Rekordowe są także środki przeznaczane na inwestycje związane z rozwojem portów i gospodarki morskiej. Tak budujemy przyszłość Bałtyku – dodał minister Marchewka.
Ceremonię otwarcia uświetniły występy Orkiestry Marynarki Wojennej. Symboliczne uderzenie w dzwon oficjalnie zainaugurowało trzy dni debat, prezentacji i spotkań. BALTEXPO to nie tylko miejsce prezentacji najnowszych technologii i rozwiązań dla gospodarki morskiej i obronnej, ale także platforma dialogu i współpracy, która od ponad czterech dekad wyznacza kierunki rozwoju całego regionu.
W tym roku szczególny nacisk położono na kwestie bezpieczeństwa morskiego, zrównoważonego rozwoju oraz współpracy międzynarodowej.
– Cieszę się, że Bałtyk stał się wewnętrznym morzem NATO. Daje to poczucie bezpieczeństwa, tak bardzo potrzebnego dla każdego obywatela Polski i Europy. Wciąż musimy jednak stawiać na budowanie naszych zdolności obronnych. To są te projekty, o których mówimy także na BALTEXPO, czyli „Miecznik”, „Kormoran” czy za chwilę „Orka” – powiedział Stanisław Wziątek, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Rozwój infrastruktury portowej, inwestycje w nowoczesne technologie oraz wzmacnianie pozycji Polski na mapie morskiej Europy to kolejne tematy, które pojawiły się podczas licznych konferencji i paneli.
Nie bez znaczenia jest także rola Gdańska jako gospodarza wydarzenia. Miasto, które od wieków buduje swoją tożsamość wokół morza, dziś otwiera się na nowe wyzwania i technologie.
– Bardzo się cieszę, że ranga BALTEXPO rośnie z edycji na edycję. Przed nami różne strategiczne decyzje, takie jak alternatywna droga wywożenia towarów z Portu Gdańskiego. To chociażby szersza współpracy przy wdrażaniu nowych technologii. Niech te wątki, rozmowy o nieco bliższej i dalej przyszłości dominują podczas targów – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska.
BALTEXPO to nie tylko targi – to przestrzeń, w której rodzą się nowe idee, partnerstwa i projekty mające realny wpływ na przyszłość polskiej i europejskiej gospodarki morskiej. Trzy dni pełne inspiracji, wymiany doświadczeń i budowania relacji, – jak co roku – wyznaczyły nowe kierunki rozwoju całej branży.
W wydarzeniu wzięło udział łącznie 285 wystawców z 26 krajów, powierzchnia targów obejmowała 4693 m2, a łączna liczba odwiedzających wynosiła 11 571, w tym 4235 uczestników Dnia Edukacji, Kariery i Pracy oraz 1555 Dnia Bezpieczeństwa. Zorganizowano 4 wydarzenia towarzyszące i 4 wizyty studyjne.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek