Najnowsza edycja operacji „Open Spirit” na Morzu Bałtyckim była przypomnieniem, że Litwa Łotwa i Estonia zmagają się z ciągłym zagrożeniem w postaci min morskich, bomb i innych obiektów niebezpiecznych z czasów II wojny światowej. Do tego dochodzą nowe zagrożenia stwarzane przez Rosję i inne siły, czego dowodem są akty sabotażu podwodnej infrastruktury krytycznej. Państwa bałtyckie w muszą się mierzyć z starzejącym się potencjałem do walki przeciwminowej, stąd coraz bardziej przebija się potrzeba wymiany okrętów.
Obietnica ministra obrony narodowej Władysława-Kosiniaka Kamysza, że jeszcze w 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy Polsce nowe okręty podwodne, stale budzi emocje. Czołowe firmy z branży okrętowej, zainteresowane wzięciem udziału w programie, starają się zainteresować opinię publiczną swoją ofertą. Pochodzący ze Szwecji koncern Saab-Kockums zaprosił do swojej stoczni w Karlskronie polskich dziennikarzy, aby mogli zapoznać się z nią lepiej i na własne oczy zobaczyć stan prac nad najnowszymi okrętami podwodnymi typu
W szwedzkim Karlsborgu odbyły się testy systemu przeciwminowego, dedykowanego do działania z podwodnymi pojazdami bezzałogowymi. Związany z nim międzynarodowy projekt ma służyć zwiększeniu zdolności sił morskich w zakresie zwalczania zagrażających obiektów pod wodą, jak i bezpieczeństwa tego rodzaju działań.
Utrzymanie bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku, a także ochrona podwodnej i nawodnej infrastruktury krytycznej wiązała się ze zwiększeniem zaangażowania sił morskich państw regionu na skalę, jakiej w XXI wieku jeszcze nie widziano. Istotne znaczenie mają tu operacje wielodomenowe, co wskazuje na potrzebę rozwoju łączności tak między poszczególnymi rodzajami sił zbrojnych, jak i samymi państwami partnerskimi.
Na terenie Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się ceremonia chrztu i wodowania piątego niszczyciela min typu Kormoran II. 19 marca na wodzie znalazł się przyszły ORP Rybitwa (605). To kolejny z budowanych w tej stoczni okrętów, który za kilka lat znajdzie się w składzie sił Marynarki Wojennej RP. Okręty tej serii mają nie tylko służyć pod biało-czerwoną banderą, gdyż ambicją polskich stoczni jest, by stały się pierwszym od dekad towarem eksportowym krajowego przemysłu okrętowego.
Gdańska stocznia będzie kolejny raz miejscem chrztu i wodowania okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. 19 marca tego roku na wodę zostanie opuszczony niszczyciel min proj. 258, przyszły ORP Rybitwa (605). To ważny moment wskazujący na postęp prac przy budowie tego rodzaju okrętów dla sił morskich.
Jeszcze pod koniec 2024 roku firma Thales Marynarce Wojennej Francji (Marine nationale) pierwszy seryjnie produkowany system bezzałogowców przeciwminowych. Aktualnie są one wdrażane do służby, mając stanowić przełom technologiczny w prowadzeniu misji przeciwminowych, pomagając zmniejszyć zagrożenie dla okrętów i marynarzy na morzu, przyczyniając się także do zwiększenia bezpieczeństwa morskich akwenów.
W znajdującej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 16 grudnia br. o godzinie 12.00 uroczystość położenia stępki pod budowę niszczyciela min typu Kormoran II. To będzie jak dotąd szósta jednostka, która powstaje w gdańskim zakładzie, stając się tym samym największą dotychczas polską serią okrętową XXI wieku. Jednostka będzie nosiła nazwę Czajka.
Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. była 26 czerwca miejscem wyjątkowej ceremonii chrztu i wodowania. Pierwszy raz od czterech lat dotyczyło to okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. Przyszły ORP Jaskółka (604) to czwarty niszczyciel min typu Kormoran II, który wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych.
W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 26 czerwca 2024 r roku o godz. 12.00 uroczystość chrztu i wodowania czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Jaskółka (604).
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie