17 października 2025 roku Naval Group dostarczył do Brestu pierwszą fregatę obronno-interwencyjną (FDI), Amiral Ronarc'h, zamówioną przez Francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA) w imieniu Marynarki Wojennej Francji. To pierwszy okręt z serii pięciu, jakie mają stanowić istotne wzmocnienie potencjału floty państwa, stanowiąc też skok technologiczny.
Podczas uroczystości z oprawą nadaną przez orkiestrę wojskową Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale) odbyło się pożegnanie pierwszej fregaty serii FDI, Amiral Ronarc'h (D660), która opuściła stocznię w Lorient, należącą do Naval Group i wyruszyła do portu wojennego w Brieście, gdzie będzie stacjonować. Lada moment okręt wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych i będzie gotowy do pełnienia służby zgodnie z przeznaczeniem, co stanowi ważny moment tak dla wykonawcy zlecenia, jak i zamawiającego.
W mieszczącej się w Lorient francuskiej stoczni odbyło się uroczyste wodowanie trzeciej fregaty dla Marynarki Wojennej Grecji (Polemiko Naftiko). Jest to też czwarty okręt z nowej serii eksportowej Naval Group, budowanej również dla Francji.
21 maja był wyjątkowym dniem zarówno dla stoczni w Lorient, należącej do Naval Group, jak i Marynarki Wojennej Grecji. Tego dnia, po kilku latach budowy, na próby morskie wyruszyła po raz pierwszy fregata Kimon. To także druga, po Amiral Ronarc’h, należąca do nowej serii eksportowej francuskiego koncernu, znanej jako FDI (fregaty obronno-interwencyjne, Frégate de Défense et d'Intervention).
Kongsberg i Naval Group podpisały 15 maja kompleksową umowę o partnerstwie, koncentrującej się wokół czterech głównych obszarów: rozwoju, produkcji, wsparcia i wspólnego marketingu na rynku międzynarodowym. Celem jest wzmocnienie pozycji obu firm jako globalnych liderów w sektorze obronnym. Szczególnie interesującym zagadnieniem jest tu dążenie francuskiego koncernu do pozyskania kontraktu na fregaty dla sił morskich Norwegii.
Francuski koncern Naval Group poinformował, że po miesiącach intensywnych prób morskich pierwsza fregata nowej serii FDI (Frégate de Défense et d'Intervention), Amiral Ronarc’h, powraca do stoczni, w której spędzi kolejne miesiące związane z serwisem i doposażaniem przed testami końcowymi i ostatecznym przekazaniem zamawiającemu, którym jest Marynarka Wojenna Francji. Firma widzi w jednostce swój przyszły towar eksportowy.
Naval Group i norweskie centrum badawcze SINTEF podpisały umowę o współpracy partnerskiej w formie protokołu ustaleń (MoU). Celem jest zbadanie możliwości wspólnego działania w dziedzinie badań naukowych oraz prac rozwojowych (R&D), zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Firma jest zainteresowana również sprzedażą fregat najnowszej serii FDI do Norwegii.
Grecja ma prowadzić negocjacje z Włochami w sprawie zakupu dwóch używanych fregat serii FREMM, konkretnie okrętów ITS Carlo Bergamini i ITS Virginio Fasan, które służą od 2013 roku. Ma być to element polityki Aten w kwestii rozwoju własnych sił morskich, także w ramach planowanego nabycia podobnych jednostek typu Constellation.
W stoczni Riva Trigoso we włoskiej Genui miała miejsce wyjątkowa uroczystość cięcia blach. Wiązała się ona z rozpoczęciem budowy innowacyjnej fregaty od Fincantieri, pierwszej z podserii FREMM EVO, stanowiącej kolejną generację serii rozwijanej od lat.
Minister Obrony Francji Sébastien Lecornu w niedawnej rozmowie z dziennikarzami wskazał, że państwo musi zwiększyć swój potencjał militarny. Wskazał przy tym przykładowe potrzeby związane z utrzymaniem zdolności obronnych i ochrony interesów kraju, jako przykład podając zwiększenie docelowej liczby okrętów klasy fregata.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?