• <
nauta_2024

Kolejny kamień milowy dla Naval Group. Pierwsza fregata serii FDI dla sił morskich Grecji wyszła na próby morskie

23.05.2025 18:03 Źródło: Naval Group
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kolejny kamień milowy dla Naval Group. Pierwsza fregata serii FDI dla sił morskich Grecji wyszła na próby morskie
Fot. Naval Group

21 maja był wyjątkowym dniem zarówno dla stoczni w Lorient, należącej do Naval Group, jak i Marynarki Wojennej Grecji. Tego dnia, po kilku latach budowy, na próby morskie wyruszyła po raz pierwszy fregata Kimon. To także druga, po Amiral Ronarc’h, należąca do nowej serii eksportowej francuskiego koncernu, znanej jako FDI (fregaty obronno-interwencyjne, Frégate de Défense et d'Intervention).

Dla stoczniowców i marynarzy był to ważny etap budowy jednostki, która została zwodowana w październiku 2023 roku. Ponadto teraz jest możliwe wykorzystanie doświadczenia z prób morskich Amiral Ronarc’h (D660), który niejako „przeciera szlaki” kolejnym okrętom z tej serii, przyspieszając również cały proces. Co też istotne, w badaniach nowej fregaty stale bierze udział grecka kadra sił morskich, która przy tym też się szkoli i lepiej poznaje swój przyszły okręt. Wykonawca zaznacza tu zaangażowanie dostarczycieli sprzętu, w tym Thales, MBDA i innych partnerów oraz podwykonawców. Istotne znaczenie ma tutaj zaangażowanie także greckich podmiotów, które dzięki temu zyskują na transferze technologii i mają zapewnić o możliwości serwisowania okrętów w greckich zakładach.

Czytaj więcej: Pierwsza fregata serii FDI, Amiral Ronarc'h, rozpoczyna próby morskie

Aktualnie próby morskie, łączone z wciąż pracami związanymi z doposażeniem okrętu, są podzielone na dwa etapy. Pierwszy jest poświęcony głównie testowaniu systemów platformy, w tym napędowych i nawigacyjnych. Drugi, który odbędzie się za kilka tygodni, będzie poświęcony systemom bojowym i wytrzymałości na morzu.

Fregaty serii korzystają z pokładowej architektury cyfrowej, która w zamierzeniu umożliwi im ciągłą adaptację do rozwoju technologicznego i operacyjnego, zaprewniając im radzenie sobie ze stale ewoluującymi zagrożeniami, a także wyzwaniami wynikającymi z szybkiego postępu technologii cyfrowych, gdzie najnowszy komputer bardzo szybko przestaje być topowym sprzętem. Zdaniem Naval Group architektura i infrastruktura cyfrowa gwarantują potencjał rozwojowy, zapewniając adaptację do przyszłych zagrożeń przez cały okres eksploatacji, biorąc pod uwagę przyrostowe aktualizacje postępujące non stop. Ma to zmienić podejście do modernizacji okrętu, patrząc na niego jako stale aktualizowane oprogramowanie. W zwykłym podejściu, po minięciu połowy zamierzonego okresu eksploatacji, okręt przechodzi długi, kosztowny remont, wyłączający go z linii na pewien czas. Nowe podejście do modernizacji ma to zmienić, dzięki czemu fregata ma być jak najdłużej zdolna do skutecznego wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem teraz, jak i za 5, 10, 15 i więcej lat, pozostając w zgodzie również z planami rozwojowymi marynarki wojennej, w której skład wchodzi.

Przyszły HS Kimon (F-601) ma 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga będzie liczyć 110 osób, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dób. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Cechą charakterystyczną jednostki, a zarazem znakiem rozpoznawczym, jest wysoki i wydawałoby się cienki antenomaszt, który ma stanowić przykład wdrażanych innowacji technologicznych.

Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet Exocet MM40 B3C MBDA, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.

Projekt HS Kimon, fot. Naval Group


Francuski koncern podkreśla, że FDI jest również wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa. Ochrona odbywa się dzięki redundantnej architekturze IT opartej na dwóch centrach danych, które hostują cyfrowo znaczną część oprogramowania statku. Pod względem innowacji operacyjnych FDI ma wdrażać w praktyce koncepcję „bramy” dedykowanej do zwalczania zagrożeń asymetrycznych. System ten umożliwi koordynację i kierowanie walką z małymi, bliskimi zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi, szczególnie bezzałogowcami działającymi w każdej domenie. Dzięki swoim możliwościom ma zapewnić siłom morskim Grecji znaczne możliwości na wschodnim akwenie Morza Śródziemnego, dzięki zdolnościom do walki w wielodomenowym środowisku i projekcji siły.

Naval Group podkreśla, że rok 2025 z racji na wyjście w próby morskie dwóch fregat serii FDI jest dla niej kamieniem milowym, którego ukoronowaniem będzie wcielenie ich obu do służby do końca tego roku.  Aktualnie trwają też prace nad pozostałymi okrętami, dla Francji powstają Amiral Louzeau (D661), Amiral Castex (D662), Amiral Nomy (D663) i Amiral Cabanier (D664), kolejne dwa znajdują się w portfelu zamówień. Do służby mają wchodzić w latach 2027-2032. W przypadku greckiego zamówienia już został zwodowany Nearchos (F-602) i Formion (F-603), w planach jest też Themistokles (F-604). Do służby mają wejść do końca 2028 roku W obu przypadkach jest widoczne szybkie tempo budowy, gdyż wynosi on od 3 do 4 lat, co ma być zawdzięczane wdrażaniu automatyzacji produkcji i zaangażowania szeregu podwykonawców.

Francuski koncern ma ambicje, że projekt FDI stanie się nowym „towarem eksportowym” i aktualnie stara się pozyskać zamówienie na fregaty w Norwegii, w związku z tym podpisując umowy o partnerstwie z podmiotami z tego kraju. 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.