Rozpoczął się kolejny etap prac nad nową fregatą Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), która jest pierwszą z serii FDI (Frégate de Défense et d'Intervention). Amiral Ronarc'h (D660) jest pierwszą z dotychczas ośmiu jednostek, zamówionych dla sił morskich francuskich i greckich.
Wyjście na próby morskie jest niejako ukoronowaniem prac prowadzonych od 2019 roku, gdy odbyło się cięcie blach. Stępka została położona dwa lata później, natomiast wodowanie miało miejsce 7 września 2022 roku.
W przeciwieństwie do wstępnych testów zwykle przeprowadzanych na fregatach, obecne próby morskie mają wykraczać poza sprawdzanie tylko systemu nawigacji oraz napędu. W planach jest też test systemów bojowych w ramach rzeczywistych warunków panujących na morzu. Dzięki temu będzie można częściej obserwować na morzu ten charakterystyczny okręt z wysoką nadbudówką i antenomasztem.
[#Essais 📋] #FDI Amiral Ronarc’h
— Direction générale de l'armement 🇫🇷 (@DGA) October 10, 2024
La DGA a mené le début des essais en mer de la Frégate de défense et d’intervention #FDI Amiral Ronarc’h le 7 octobre à Lorient
➡️ 1ère des 5 #FDI destinées à la @MarineNationale ⤵️#NotreDéfense @Armees_Gouv pic.twitter.com/tpSOuKooZR
Próby morskie, rozpoczęte 10 października, rozpoczęły się niedługo po zwodowaniu drugiej fregaty tej samej serii dla Marynarki Wojennej Grecji , przyszłego HS Nearchos (F-602). Miało to miejsce 19 września br. Rok wcześniej, w październiku zwodowano HS Kimon (F-601). Stąd też wyjście w morze Amiral Ronarc'h jest istotne także dla budowy pozostałych jednostek, jako że pozwoli to sprawdzić efekt prac stoczniowych. Faza ta umożliwia również załodze zapoznanie się z przyszłym okrętem i przetestowanie wszystkich systemów i urządzeń w rzeczywistych sytuacjach. Ponieważ Amiral Ronarc'h jest pierwszą jednostką w programie FDI, informacje zwrotne z jej testów mają zapewnić korzyści innym jednostkom zamówionym tak przez francuską marynarkę wojenną jak i grecką marynarkę wojenną.
Budowane jednostki są określane jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI) należą do serii budowanej w kooperacji francusko-greckiej. Mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga liczy 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dni. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet MBDA Exocet MM40 B3C, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.
⚓🇫🇷 07.10.2024 - L'Amiral Ronarc'h, première #FDI, prend la mer 📸@DGA - @MarineNationale pic.twitter.com/VmzQwSNPCg
— Naval Group (@navalgroup) October 10, 2024
Naval Group podkreśla, że fregata FDI to wielozadaniowy okręt zdolny do działania samodzielnie lub jako część większego zgrupowania morskiego we wszystkich obszarach walk w ramach zwalczania celów nawodnych (ASuW, Ant-Surface Warfare), podwnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) oraz powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). Dotyczy to przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym i współpracy z siłami specjalnymi. Zdaniem koncernu okręt łączy w sobie najlepsze francuskie technologie morskie na kompaktowej platformie, czyniąc ją jednostką innowacyjną, zaprojektowaną do radzenia sobie ze stale ewoluującymi zagrożeniami, korzystają choćby z najnowszych innowacji Thales w zakresie radaru, sonaru i wojny elektronicznej.
Firma podkreśla, że jednostki zaprojektowano i buduje się przy użyciu najnowszej generacji narzędzi cyfrowych. To także okręty korzystają z cyfrowej architektury na pokładzie, która umożliwić ma im ciągłe dostosowywanie się do rozwoju technologicznego i operacyjnego. W rezultacie jednostki klasy FDI zostały zaprojektowane z myślą radzenia sobie z obecnymi i przyszłymi zagrożeniami o wysokim spektrum, z pokryciem całego obszaru wokół nich, we wszystkich pasmach częstotliwości i przetwarzać stale rosnącą ilość danych.
FDI będą również pierwszymi francuskimi fregatami natywnie chronionymi przed zagrożeniami cybernetycznymi, z redundantną architekturą IT opartą na dwóch centrach danych, które hostują, w sposób zwirtualizowany, dużą część aplikacji i systemów okrętu. Jeśli chodzi o innowacje operacyjne, fregata ma posiadać koncepcję tzw bramy, dedykowanej zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych. System ten umożliwi koordynację i prowadzenie walki z małymi, bliskimi zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi. Dotyczy to choćby małych dronów nawodnych, powietrznych oraz potencjalnie też podwodnych.
Planowane wejście do służby Amiral Ronarc'h ma nastąpić w tym lub przyszłym roku. Aktualnie trwają prace przy dwóch kolejnych jednostkach francuskich, Amiral Louzeau (D661) i Amiral Castex (D662), rozpoczęte odpowiednio w 2023 i 2024 roku. Ich wejście do służby zaplanowano na lata 2027-2028. Kolejne dwa okręty są na liście zamówień, a przekazanie ma nastąpić w 2030 i 2031 roku. W przypadku Grecji, obok dwóch wspomnianych jednostek trwają też od kwietnia br. prace nad trzecią, FS Formion (F-603). W planach jest też czwarty okręt, jednakże jeszcze nie został oficjalnie zamówiony. Wszystkie obecnie budowane greckie fregaty mają wejść do służby w latach 2025-2026.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach