• <
PGZ_baner_2025

Pierwsza fregata serii FDI, Amiral Ronarc'h, rozpoczyna próby morskie

14.10.2024 12:24 Źródło: Naval Group, MW Francji
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Pierwsza fregata serii FDI, Amiral Ronarc'h, rozpoczyna próby morskie
Fot. MW Francji

Rozpoczął się kolejny etap prac nad nową fregatą Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), która jest pierwszą z serii FDI (Frégate de Défense et d'Intervention). Amiral Ronarc'h (D660) jest pierwszą z dotychczas ośmiu jednostek, zamówionych dla sił morskich francuskich i greckich.

Wyjście na próby morskie jest niejako ukoronowaniem prac prowadzonych od 2019 roku, gdy odbyło się cięcie blach. Stępka została położona dwa lata później, natomiast wodowanie miało miejsce 7 września 2022 roku.

W przeciwieństwie do wstępnych testów zwykle przeprowadzanych na fregatach, obecne próby morskie mają wykraczać poza sprawdzanie tylko systemu nawigacji oraz napędu. W planach jest też test systemów bojowych w ramach rzeczywistych warunków panujących na morzu. Dzięki temu będzie można częściej obserwować na morzu ten charakterystyczny okręt z wysoką nadbudówką i antenomasztem.

Próby morskie, rozpoczęte 10 października, rozpoczęły się niedługo po zwodowaniu drugiej fregaty tej samej serii dla Marynarki Wojennej Grecji , przyszłego HS Nearchos (F-602). Miało to miejsce 19 września br. Rok wcześniej, w październiku zwodowano HS Kimon (F-601). Stąd też wyjście w morze Amiral Ronarc'h jest istotne także dla budowy pozostałych jednostek, jako że pozwoli to sprawdzić efekt prac stoczniowych. Faza ta umożliwia również załodze zapoznanie się z przyszłym okrętem i przetestowanie wszystkich systemów i urządzeń w rzeczywistych sytuacjach. Ponieważ Amiral Ronarc'h jest pierwszą jednostką w programie FDI, informacje zwrotne z jej testów mają zapewnić korzyści innym jednostkom zamówionym tak przez francuską marynarkę wojenną jak i grecką marynarkę wojenną.

Budowane jednostki są określane jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI) należą do serii budowanej w kooperacji francusko-greckiej. Mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga liczy 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dni. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet MBDA Exocet MM40 B3C, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.

Naval Group podkreśla, że fregata FDI to wielozadaniowy okręt zdolny do działania samodzielnie lub jako część większego zgrupowania morskiego we wszystkich obszarach walk w ramach zwalczania celów nawodnych (ASuW, Ant-Surface Warfare), podwnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) oraz powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). Dotyczy to przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym i współpracy z siłami specjalnymi. Zdaniem koncernu okręt łączy w sobie najlepsze francuskie technologie morskie na kompaktowej platformie, czyniąc ją jednostką innowacyjną, zaprojektowaną do radzenia sobie ze stale ewoluującymi zagrożeniami, korzystają choćby z najnowszych innowacji Thales w zakresie radaru, sonaru i wojny elektronicznej.

Firma podkreśla, że jednostki zaprojektowano i buduje się przy użyciu najnowszej generacji narzędzi cyfrowych. To także okręty korzystają z cyfrowej architektury na pokładzie, która umożliwić ma im ciągłe dostosowywanie się do rozwoju technologicznego i operacyjnego. W rezultacie jednostki klasy FDI zostały zaprojektowane z myślą radzenia sobie z obecnymi i przyszłymi zagrożeniami o wysokim spektrum, z pokryciem całego obszaru wokół nich, we wszystkich pasmach częstotliwości i przetwarzać stale rosnącą ilość danych.

FDI będą również pierwszymi francuskimi fregatami natywnie chronionymi przed zagrożeniami cybernetycznymi, z redundantną architekturą IT opartą na dwóch centrach danych, które hostują, w sposób zwirtualizowany, dużą część aplikacji i systemów okrętu. Jeśli chodzi o innowacje operacyjne, fregata ma posiadać koncepcję tzw bramy, dedykowanej zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych. System ten umożliwi koordynację i prowadzenie walki z małymi, bliskimi zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi. Dotyczy to choćby małych dronów nawodnych, powietrznych oraz potencjalnie też podwodnych.

Planowane wejście do służby Amiral Ronarc'h ma nastąpić w tym lub przyszłym roku. Aktualnie trwają prace przy dwóch kolejnych jednostkach francuskich, Amiral Louzeau (D661) i Amiral Castex (D662), rozpoczęte odpowiednio w 2023 i 2024 roku. Ich wejście do służby zaplanowano na lata 2027-2028. Kolejne dwa okręty są na liście zamówień, a przekazanie ma nastąpić w 2030 i 2031 roku. W przypadku Grecji, obok dwóch wspomnianych jednostek trwają też od kwietnia br. prace nad trzecią, FS Formion (F-603). W planach jest też czwarty okręt, jednakże jeszcze nie został oficjalnie zamówiony. Wszystkie obecnie budowane greckie fregaty mają wejść do służby w latach 2025-2026.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.