Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
Do portu wojennego w Portsmouth przybył najnowszy, specjalistyczny okręt do zwalczania min Wielkiej Brytanii, HMS Stirling Castle. Po serii prób morskich ma być gotowy do wykonywania swoich zadań zgodnie z przeznaczeniem, stanowiąc też wyjątkową koncepcję prowadzenia działań w zakresie obrony przeciwminowej, gdzie w miejsce okrętów załogowych wchodzą bezzałogowce, nadzorowane z pokładu „statku-matki”.
Warszawska firma Water Survey Tech Sp. z o.o. podpisała umowy na dostawę pojazdów ROV dla Laboratorium Hydrograficznego szczecińskiej Politechniki Morskiej oraz dla Wydziału Pomiarów Morskich Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Na terenie zakładu Centrum Wsparcia i Eksperymentów Marynarki Wojennej w La Spezii, koncern Fincantieri uruchomił swój pierwszy podwodny system bezzałogowy „DEEP” w ramach misji demonstracyjnej.
Nurkowie z minerzy z 12. i 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża brali udział, na przełomie września i października, w szeregu ćwiczeń międzynarodowych, pod auspicjami NATO. Pozwalało im to sprawdzić swoje umiejętności i kompetencje w zakresie działań podwodnych, jak zdobywać nowe doświadczenie i wymieniać się takowym w sojuszniczym gronie. W ostatnich tygodniach marynarze uczestniczyli w ćwiczeniach "Triton 2025" w Bułgarii i "Poseidon 2025" w Rumunii.
Szwedzki koncern Saab poinformował 13 października o otrzymaniu zamówienia od Szwedzkiej Agencji Zamówień Wojskowych (Försvarets MaterielVerk, FMV) na ostatnią fazę produkcji, a także dodatkowy zakres dostaw materiałów i usług dla dwóch okrętów podwodnych typu Blekinge (seria A26), wcześniej zamówionych przez Szwecję. Wartość zamówienia wynosi około 9,6 miliarda SEK, a większość dostaw jest planowana na lata 2026–2032.
Saab zawarł porozumienie (Memorandum of Understanding MoU) z Autocomp Management, polskim producentem zaawansowanych technologicznie systemów szkolenia dla sektora obronnego. Obie firmy mają współpracować jako potencjalni partnerzy w ramach programu „Orka”.
HG Solutions podpisała porozumienie z Saab dotyczące współpracy (Memorandum of Understanding) w ramach programu „Orka". Obie firmy współpracują od wielu lat przy programach okrętowych. Teraz swoje partnerstwo mają rozszerzyć, biorąc pod uwagę potencjał w dziedzinie okrętów podwodnych.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”