Na terenie zakładu Centrum Wsparcia i Eksperymentów Marynarki Wojennej w La Spezii, koncern Fincantieri uruchomił swój pierwszy podwodny system bezzałogowy „DEEP” w ramach misji demonstracyjnej.
System DEEP to zdaniem Fincantieri najnowocześniejsze, zintegrowane rozwiązanie do ochrony, rozwoju i utrzymania podwodnej infrastruktury podwodnej i obszarów portowych, a także do monitorowania i ochrony środowiska. Został od początku zaprojektowany z myślą o podwójnym przeznaczeniu, zdolnym do reagowania zarówno na potrzeby cywilne, jak i obronności. Ta wszechstronność w zamierzeniu pozwoli DEEP działać w ramach różnorodnych zadań, oferując wieloaspektowe zdolności w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury, a także wsparcia operacyjnego sił morskich.
W uroczystości udział wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Matteo Perego di Cremnago, prezes i dyrektor generalny Fincantieri Pierroberto Folgiero, burmistrz La Spezia Pierluigi Peracchini, szef gabinetu regionu Liguria Massimiliano Nannini, szef Sztabu Marynarki Wojennej Włoch adm. Enrico Credendino, prezes National Foundation for the Underwater Dimension (Narodowej Fundacji ds. Obszaru Podwodnego) senator Roberta Pinotti, a także przedstawiciele Fincantieri: przewodniczący Biagio Mazzotta, dyrektor Dywizji Okrętów Wojennych Eugenio Santagata oraz wiceprezes ds. systemów podwodnych Gabriele Maria Cafaro.
- Uruchomienie DEEP jest namacalnym dowodem naszego zaangażowania w poszerzanie granic innowacji. Dzisiaj zatwierdziliśmy zintegrowany bezzałogowy system dronów podwodnych, który stanowi innowacyjne i konkretne rozwiązanie problemu ochrony infrastruktury krytycznej poprzez wykorzystanie najlepszych dostępnych technologii. To osiągnięcie jest efektem pracy znakomitego łańcucha dostaw przemysłowych, który pozwala nam przewidywać potrzeby rynku i pozycjonować się na przyszłość. Jesteśmy dumni, że możemy przewodzić tej transformacji, która wnosi realny wkład w bezpieczeństwo, rozwój, konkurencyjność i autonomię technologiczną naszego systemu krajowego, a jednocześnie przybliża nas do globalnego lidera w podwodnej gospodarce – podkreślił Pierroberto Folgiero
Platforma składa się z sieci podwodnych czujników wczesnego ostrzegania (Early Warning System), Centrum Dowodzenia i Kontroli do zarządzania operacyjnego w czasie rzeczywistym, zespołu autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV) zdolnych do wykonywania misji na różnych poziomach autonomii, współpracy i koordynacji oraz systemu opartego na sztucznej inteligencji, dedykowanego do analizy i przetwarzania danych.
Uruchomienie DEEP wpisuje się w strategię Fincantieri, mającą na celu konsolidację sektora podwodnego. Firma podkreśla, że oferuje tu rozwiązania oparte na przemysłowym łańcuchu dostaw i interdyscyplinarnej wiedzy specjalistycznej, zgromadzonej w ramach Centrum Technologii Podwodnych (Underwater Technology Hub). Koordynuje ono wszystkie działania związane z systemami cywilnymi, wojskowymi i podwójnego zastosowania poprzez ujednolicone podejście do zarządzania. Dzięki temu zintegrowanemu podejściu Fincantieri chce nadzorować rynki i reagować na najbardziej złożone potrzeby klientów prywatnych i instytucjonalnych (firm, portów, służb, sił morskich itp.), dążąc do umocnienia pozycji w zakresie dostarczania technologii i rozwoju tego sektora branży morskiej.
Sektor podwodny jest kluczowym obszarem dla bezpieczeństwa, energetyki, monitoringu środowiska i komunikacji podwodnej, z globalnym potencjałem rynkowym szacowanym na ok. 50 mld euro rocznie, z czego dla Fincantieri dostępny segment to ok. 22 miliardów euro. Włoski koncern dąży do bycia wiodącym graczem w rozwoju tej nowej strategicznej infrastruktury, wykorzystując swoją zdolność do integracji złożonej wiedzy specjalistycznej i zaawansowanych technologicznie zasobów przemysłowych. Biorąc pod uwagę rosnące zagrożenia dla morskiej infrastruktury, w tym platform wydobywczych, kabli przesyłowych i światłowodowych, gazociągów i ropociągów, jak i morskich farm wiatrowych, rośnie potrzeba wdrażania rozwiązań pozwalających na ciągły monitoring i reagowanie na zagrożenia. Dowodem tego są doświadczenia służb i sił morskich państw UE i NATO w obliczu incydentów na Morzu Bałtyckim, gdzie podejrzewa się akty sabotażu, wymierzone w bezpieczeństwo energetyczne państw regionu.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej