Na terenie zakładu stoczniowego w Riva Trigoso odbyła się, 14 października, ceremonia położenia stępki pod Wielofunkcyjną Jednostkę Morską (Multi-purpose Offshore Unit, UAM). Ma ona wzmocnić potencjał włoskiej straży wybrzeża (Guardia Costera). Samo przedsięwzięcia służy też podkreśleniu zaangażowaniu koncernu w budowę bezpieczeństwa państwa.
Włoski koncern przekazał w mediach społecznościowych, że budowana jednostka jest częścią programu odnowy i modernizacji potencjału formacji i stanowi strategiczną inwestycję, która ma na celu sprostanie przyszłym wyzwaniom morskim dzięki nowoczesnym, zrównoważonym technologiom i coraz bardziej zaawansowanym możliwościom operacyjnym. Obecnie Straż Wybrzeża Włoch posiada kilkadziesiąt jednostek nawodnych, wśród których dominują jednak nieduże łodzie i jednostki patrolowe, o długości od kilku do kilkunastu metrów. Największymi są trzy patrolowce typu Dattilo, z których dwa mają 94,5 metra długości i do 3600 ton maksymalnej wyporności, a jeden 80 metrów długości i ok. 2150 ton wyporności. Do służby weszły w latach 2013-2014.
At our Riva Trigoso shipyard, we held the keel laying ceremony for the new Multi-purpose Offshore Unit (UAM), marking a key milestone in our collaboration with the Italian Coast Guard and transforming our expertise into tangible value for the country and the safety of our seas.… pic.twitter.com/5qJU2ThfdR
— Fincantieri (@Fincantieri) October 14, 2025
Zamówienie na nowe, wielozadaniowe jednostki zostało ogłoszone w 2021 roku i stanowi, jak w przypadku poprzednich, przedsięwzięcie w kooperacji Fincantieri i Cantiere Navale Vittoria. Drugi z tych podmiotów, mający stocznię w Neapolu, w 2023 roku położył stępkę pod pierwszą jednostkę. Wiadomo o nich, że ich długość wynosi 85 metrów. Będą mogły działać w ramach misji daleko od lądu, posiadając autonomiczność ok. 20 dni i zasięg działania do 4800 mil morskich, cechując się też manewrowością, wykorzystując też niskoemisyjne systemy napędowe. Dzięki technologiom pokładowym oraz zaawansowanym systemom łączności i wykrywania mają wykonywać również zadania w zakresie koordynacji sił powietrznych i morskich w rejonach operacji. Na pokładzie znajdzie są lądowisko do obsługi śmigłowców, łodzie typu RHIB, systemy antysmogowe oraz strefa szpitalna.
UAM ma stanowić centrum operacyjne szerokiego spektrum misji dalekiego zasięgu, w tym ratownictwo morskie, bezpieczeństwo i kontrola żeglugi, ochrona środowiska morskiego i zasobów rybnych. Do tego dochodzi wykorzystanie jako kwatera główna dowodzenia operacyjnego do zarządzania różnymi urządzeniami obrony cywilnej w misjach interwencyjnych w odpowiedzi na poważne katastrofy i klęski żywiołowe.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española