Brytyjska Królewska Marynarka Wojenna kupi podwodne pojazdy bezzałogowe o wartości 150 mln funtów w związku z rosnącym zagrożeniem ze strony Rosji – ustalił dziennik „Telegraph”. Flota ta może zostać wykorzystana do usuwania min na Morzu Czarnym lub do ochrony kabli i gazociągów przed sabotażem.
Australijski rząd przekazał, że zainwestuje 1,7 mld dolarów w nowy sprzęt dla sił morskich państwa. Mowa tu o bardzo dużych, bezzałogowych pojazdach podwodnych, pn. Ghost Shark, które mają stanowić nowum w ramach sił zbrojnych, wzmacniając ich zdolności, wychodząc też naprzeciw wyzwaniom współczesności.
Szwedzka firma Saab podpisała kontrakt na dostawę dla Royal Australian Navy dodatkowego, bezzałogowego pojazdu podwodnego AUV62-AT. Celem jest wykorzystanie go do ćwiczeń sił morskich w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) celem utrzymania zdolności morskich w tym zakresie oraz odciążenie załogowych jednostek, wobec stanu których nie brakuje kontrowersji.
Szwedzki koncern Saab podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował szereg swoich rozwiązań dla sił zbrojnych, w tym morskich. Nie brakowało tu nowości, wśród nich dużego, bezzałogowego pojazdu podwodnego, klasyfikowanego jako LUUV. W ten sposób firma chce wpisać w się w dynamiczny rozwój sektora obronnego dla domeny morskiej, wykorzystując nowinki i innowacje technologiczne.
Członkowie Służby Pasa Bezpieczeństwa (Security Belt Forces), stanowiącej zbrojne ramię secesjonistycznej Rady Pasa Bezpieczeństwa kontrolującej miasto Lahidż w południowym Jemenie, przejęli transport sprzętu produkcji chińskiej. Wspierana przez Zjednoczone Emiraty Arabskie formacja jest zdania, że mają zostać wykorzystane w działalności bojowników Huti związanej z produkcją i wykorzystywaniem bezzałogowych pojazdów latających.
Laboratorium Nauki i Technologii Obronnych (Defence Science and Technology Laboratory, Dstl) w Wielkiej Brytanii przetestowało bezzałogowy pojazd podwodny, który w zamierzeniu ma uniemożliwić przeciwnikom sabotowanie podmorskich kabli i rurociągów poprzez rozbrajanie lub usuwanie zagrożeń.
Z wybrzeża w angielskim Scarborough wysłano bezzałogowe pojazdy nawodne (USV) celem przeprowadzenia bezpiecznego badania dna morskiego w związku z zaplanowaniem trasy położenia podwodnego kabla w ramach przedsięwzięcia Eastern Green Link 5 (EGL5), nowego łącza przesyłu energii elektrycznej, które pomoże w dostarczaniu i rozwoju niskoemisyjnej energetyki w Wielkiej Brytanii.
Morskie siły przeciwminowe Wielkiej Brytanii wybierają inną drogę niż wiele państw w kwestii swoich działań. Zamiast nowych niszczycieli min czy trałowców „nową jakość” mają zapewnić statek-matka, z którego mają operować bezzałogowe pojazdy nawodne o nazwie Ariadne.
USA rozmieszczą bezzałogowe jednostki dalekiego zasięgu na wschodnim Pacyfiku i w regionie Karaibów. Ich zadaniem będzie wykrywanie przemytu narkotyków.
Niemal codziennie siły międzynarodowej koalicji niszczą pozycje bojowników Huti oraz powstrzymują ich próby ataków na żeglugę w regionie. Statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wciąż są zagrożone, czego przykładem jest uszkodzony 21 sierpnia tankowiec MV Delta Sounion, któremu grozi wyciek ropy i tym samym katastrofa ekologiczna w regionie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie