Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisała 7 października memorandum o współpracy z NH3 Clean Energy Limited (NH3) i Oceania Marine Energy w sprawie rozwoju operacji bunkrowania czystym amoniakiem w regionie Pilbara w Australii Zachodniej. Odbywa się to w ramach inicjatywy Pilbara Clean Fuels Bunkering Hub, ogłoszonej jeszcze w czerwcu tego roku, będącą zarazem pierwszą tego rodzaju w Australii MOL będzie pierwszym na świecie przewoźnikiem oceanicznym, który weźmie udział w tej inicjatywie.
Seaspan Energy (Seaspan) i Anew Climate (Anew) zawarły strategiczne porozumienie w sprawie dostarczania odnawialnego skroplonego gazu ziemnego (R-LNG) klientom na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej.
Jeden z kluczowych dla światowej gospodarki portów morskich przekazał 11 lipca, że kolejny raz jest liderem rankingu ośrodków morskich świata, które prowadzi indeks Xinhua-Baltic (ISCD), publikowany wspólnie przez Baltic Exchange i chińską agencję prasową Xinhua. Zarząd tamtejszego portu przypomina tez o rosnących przeładunkach i zacieśnianiu współpracy z przewoźnikami i podmiotami na polu międzynarodowym.
Alfa Laval otrzymała zamówienie na pierwszy na świecie system kotłów okrętowych przeznaczony do bezpiecznego spalania emisji amoniaku. Najnowsza innowacja dla floty czterech statków z napędem dwupaliwowym na amoniak, jest częścią wspólnego projektu rozwojowego z liderami branży i ma zostać dostarczona w latach 2027-2028. To kamień milowy w dziedzinie dekarbonizacji żeglugi morskiej.
Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że w czerwcu tego roku dostarczy dla pierwszego kontenerowca najmocniejszy na świecie dwusuwowy silnik metanolowy, typu MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) o mocy znamionowej 82 440 kW przy 80 obr./min. Jest on obecnie budowany przez chińskiego licencjobiorcę CSSC-MES Diesel (CMD). Dzięki temu „najnowszemu, niezwykłemu kamieniowi milowemu” przedsiębiorstwo chce wpisywać się mocniej w działania na rzecz dekarbonizacji.
Pracująca w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) grupa robocza ds. emisji gazów cieplarnianych (ISWG-GHG) coraz bardziej skłania się do wprowadzenia opłat za emisję gazów cieplarnianych.
Firma Fortescue, we współpracy z Urzędem Morskim i Portowym Singapuru (MPA), agencjami rządowymi, instytutami badawczymi oraz partnerami branżowymi, przeprowadziła pierwsze na świecie bunkrowanie amoniakiem w połączeniu z olejem napędowym w procesie spalania jako paliwa żeglugowego na pokładzie statku Fortescue Green Pioneer pod banderą Singapuru.
Hitachi Zosen Corporation i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ogłaszają, że ich wspólnie zaproponowany projekt rozwoju reaktora N2O dla statku napędzanego amoniakiem został wybrany przez Japońską Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) jako „statek nowej generacji” oraz otrzyma wsparcie w ramach projektów z funduszu zielonych innowacji.
A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”