Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Rozpoczęte 15 września międzynarodowe ćwiczenie morskie "REPMUS/Dynamic Messenger 2025", u wybrzeży Atlantyku w Portugalii, jest kolejnym przedsięwzięciem z cyklu służących szkoleniu kadr i wdrażaniu innowacji morskich, szczególnie bezzałogowych. Wydarzenie cieszy się zainteresowaniem z racji na to, że obok sił morskich są w nie angażowani reprezentanci środowiska akademickiego oraz branży morskiej, z myślą o przyspieszeniu rozwoju prac nad nowoczesnymi technologiami.
W trakcie tegorocznego, Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach pojawiło się wiele akcentów morskich, w tym dotyczących budzącego duże emocje tematu pozyskania przez Polskę okrętów podwodnych w ramach programu „Orka”. Stąd na wydarzeniu nie zabrakło oferentów starających się o pozyskanie związanego z tym kontraktu. Kolejny raz zaprezentował się też francuski koncern Naval Group, prezentujący swoją ofertę tak z myślą o polskiej Marynarce Wojennej, jak i przemyśle stoczniowym i zbrojeniowym.
Choć Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach trwa jeszcze kilka dni, obfituje w wiele wydarzeń branżowych, w tym i spotkań oraz rozmów przedstawicieli firm z Polski i innych państw. Jest to też wyjątkowa okazja, by podmioty mogły podpisać porozumienia, umowy, czy kontrakty. Tak było też 3 września, gdy Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i koncern Naval Group podpisały umowę o współpracy przemysłowej (ICA) w sektorze morskim.
Chiński koncern COSCO Shipping poinformował o wdrażanym tranzycie samochodów w terminalu mieszczącym się w peruwiańskim porcie Chancay. Po zainwestowaniu w tamtejszą infrastrukturę portową przewoźnik uczynił sobie z niej „okno” na dalszą ekspansję w Ameryce Południowej, wpisując się też w politykę Chin inwestowania w krajach tego regionu i tym samym umacniania też swojej pozycji jako partner gospodarczy i polityczny.
W nocy czasu polskiego pojawiły się doniesienia o wstrząsach na obszarze rosyjskiej Kamczatki. Powracające zjawisko jest odnotowywane też w innych państwach rejonu Oceanu Spokojnego, co budzi ogromny niepokój. Pojawiają się tez obawy odnośnie wystąpienia tsunami oraz burz tropikalnych. Już teraz mają miejsce ewakuacje ludności wybrzeży oraz zabezpieczenie infrastruktury, natomiast rejsy powietrzne i morskie są odwoływane. Temat jest aktualizowany.
Francuski koncern zawarł umowę z indonezyjską stocznią PT PAL w związku z planem budowy w kraju zamawiającego okrętów podwodnych w wersji Scorpène Evolved. Zgodnie z planem Naval Group ma rozpocząć też szkolenie kadr stoczniowych, których przedstawiciele mają zyskać kompetencje w związku z planowanym przedsięwzięciem.
Unia Europejska wzmocni współpracę z blokiem handlowym CPTPP na Pacyfiku, by bronić wolnego handlu na świecie i wpływać na jego kształt; razem możemy przeprowadzić reformę Światowej Organizacji Handlu (WTO) - ogłosiła w środę o szczycie UE-Japonia w Tokio przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, wraz z przedstawicielami resortu oraz reprezentantami Agencji Uzbrojenia, przybył do Francji, by zapoznać się z ofertą na okręty podwodne dla Polski w ramach programu „Orka”. W związku z tym spotyka się z przedstawicielami francuskich władz, sił morskich państwa (Marine nationale) a także oferenta, tj. koncernu Naval Group. Wizyta ma miejsce w Tulonie, gdzie mieszczą się kluczowe zakłady stoczniowe oraz port marynarki wojennej.
Przeprowadzone niedawno badania aktywności pań w transporcie morskim, spedycji i portach wykazało, że panie w branży transportu morskiego są widoczne. Jednak ich udział w morskiej branży zależy od tego czy jest to sektor publiczny, czy prywatny, czy działalność na lądzie, czy na morzu.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”