Przeprowadzone niedawno badania aktywności pań w transporcie morskim, spedycji i portach wykazało, że panie w branży transportu morskiego są widoczne. Jednak ich udział w morskiej branży zależy od tego czy jest to sektor publiczny, czy prywatny, czy działalność na lądzie, czy na morzu.
W Polsce panie są widoczne zarówno w portach jak i stoczniach, w żegludze i morskiej turystyce i przetwórstwie rybnym, w uczelniach i administracji morskiej. Kobiety działają aktywnie w przemyśle budowy i marketingu jachtów, w sportach związanych z morzem, firmach spedycyjnych, agencyjnych i zarządzających statkami. Panie w polskich przemysłach morskich specjalizują się organizowaniu finansowania różnych rodzajów działalności branż morskich i ubezpieczeniach.
W polskich uczelniach i instytutach badawczych panie mają liczne osiągnięcia na polu naukowym i edukacyjnym Tworzą organizacje wspierające aktywność kobiet w przemysłach morskich oraz samorządach gospodarczych. Działają aktywnie na forach krajowych i międzynarodowych, w tym w Międzynarodowej Organizacji Morskiej, Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Były aktywne na czerwcowej Konferencji Oceanicznej ONZ w Nicei. Są widoczne w organizacjach związanych z bezpieczeństwem żeglugi i ochroną środowiska, bezpieczeństwem ludzi morza i ubezpieczeniami.
Z najnowszych badań wynika, że kobiety stanowią 19% pracowników krajowych organów morskich w państwach członkowskich i tylko 16% siły roboczej sektora prywatnego (z wyłączeniem marynarzy). Na morzu kobiety pozostają znacznie niedoreprezentowane, stanowiąc zaledwie 1% całkowitej liczby marynarzy zatrudnionych przez ankietowane organizacje – informuje „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
- Najnowszy zbiór danych pokazuje, że kobiety stanowią nieco poniżej 19% całkowitej siły roboczej objętej badaniem, w porównaniu z udziałem 26% w grupie badanych w 2021 r. Badanie IMO-WISTA Women in Maritime Survey wskazuje na utrzymującą się nierówność płci w sektorze morskim, co wywołuje nowe wezwania do działania – podkreśla się w podsumowaniu wyników.
Badanie IMO-WISTA jest przeprowadzane co trzy lata w celu przeglądu globalnego udziału kobiet w sektorze morskim i promowania równości płci. - Drugie badanie Women in Maritime, opublikowane wspólnie przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i Women’s International Shipping & Trading Association (WISTA), dostarcza nowych spostrzeżeń na temat różnorodności płci w branży – informuje Josephine Latu-Sanft, Media and Communications Officer, IMO.

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
Raport zawiera dane dotyczące struktury i rozmieszczenia kobiet pracujących w sektorze morskim z państw członkowskich IMO i zatrudnionych w ramach sektora prywatnego. Wyniki ostatniego badania opierają się na analizie większej liczby kobiet pracujących w morskim sektorze publicznym i prywatnym.
Wyniki badań w 2024 r. oparto na sondażu diagnostycznym 176 820 kobiet. W 2021 r. badaniem objęto 151 979 pań. Podkreśla się, że „W szczególności nastąpił znaczny wzrost liczby badanych z państw członkowskich IMO”.
Arsenio Dominguez, Sekretarz Generalny IMO, powiedział: „Drugie badanie „IMO-WISTA Women in Maritime Survey” dostarcza cennych spostrzeżeń na temat postępów sektora od czasu podstawowego zestawu danych zebranego w badaniu z 2021 r. Większy udział w badaniu państw członkowskich i firm prywatnych jest mile widzianym sygnałem rosnącego zaangażowania w kwestie płci”.
Łącznie 88 Państw Członkowskich IMO i 608 organizacji z sektora prywatnego odpowiedziało na najnowszy kwestionariusz, w porównaniu z 45 Państwami Członkowskimi i 513 organizacjami, które podzieliły się z nami informacjami w 2021 r.
Organizacje publiczne na Karaibach, w Europie i na Pacyfiku zgłosiły najwyższy poziom zatrudnienia kobiet. Stanowią one ponad 20% całkowitej grupy zatrudnionych w państwach członkowskich IMO, a także w sektorze prywatnym. Pacyfik jest regionem o najwyższym wskaźniku kobiet w zatrudnieniu w sektorze publicznym, wynoszącym nieco ponad 26% (łącznie 1375 kobiet).
Region Karaibów przewodzi w sektorze prywatnym z 63% udziałem pań w biznesie morskim. W ujęciu realnym oznaczało jednak zaledwie 197 kobiet zatrudnionych w sektorze. Większość kobiet w morskim biznesie prywatnym znajduje zatrudnienie w Europie. W morskim sektorze prywatnym odnotowano łącznie 15 457 kobiet. W transporcie morskim Ameryki Północnej kobiety stanowią nieco ponad 18% wszystkich pracowników.

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
Ameryka Łacińska toleruje kobiety w morskim biznesie zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Pracuje tu łącznie 3954 kobiet, co stanowi ponad 18% zatrudnionych. W Azji kobiety stanowią 16% siły roboczej sektora prywatnego (5 855 kobiet) i 19% (17 321 kobiet) zgłoszonych jako pracujące w przebadanych Państwach Członkowskich.
Reprezentacja kobiet jako delegatów IMO wzrosła z 21% w 2021 r. do 28% w 2024 r. Ponadto liczba kobiet na stanowiskach szefów administracji morskich wzrosła z sześciu w 2021 r. do 14 w 2024 r. Oznacza to, że 15% wszystkich państw członkowskich, które odpowiedziały na to badanie, ma kobiety na czele swoich administracji morskich.
Badanie wykazało, że reprezentacja kobiet na stanowiskach podstawowych i pomocniczych w administracjach morskich różni się w zależności od regionu, przy czym Argentyna, Australia i Szwecja zgłosiły wzrost, podczas gdy Chile, Kostaryka i Norwegia zgłosiły zmniejszenie liczby kobiet w administracji morskiej i transporcie. Wzrosła ilość kobiet wykonujących zawody techniczne jak i operacyjne.
Istotną rolę w aktywizacji kobiet w przemysłach morskich odgrywają polityki poszczególnych państw. Z badania przeprowadzonego na zleceni IMO oraz WISTA wynika, że „Spośród 88 państw członkowskich, które odpowiedziały, 73 państwa członkowskie udostępniły informacje na temat polityk/inicjatyw w miejscu pracy uwzględniających kwestie płci obowiązujących w ich administracjach morskich”.
Mimo tego, że 17 z 73 krajów respondentów nie miało formalnych strategii zatrudniania kobiet w branży morskiej, to 35 państw członkowskich miało pięć lub więcej polityk/inicjatyw. Łącznie 55 państw członkowskich miało polityki dotyczące przeciwdziałania molestowaniu, a 28 z nich posiadało programy szkolenia dotyczące płci/różnorodności. Trzydzieści dziewięć państw oferuje elastyczne warunki pracy, przy czym wszystkie oprócz czterech z nich oferują korzystne zasady dotyczące opieki nad dziećmi w miejscu pracy.
Badano również jak wygląda zachęcanie młodych kobiet do podjęcia kariery w biznesach morskich i administracji. Ten aspekt jest przedmiotem ciągłego rozwoju. Podział demograficzny pokazuje, że większość kobiet w administracji morskiej ma 25-44 lata, przy braku znaczącej reprezentacji kobiet w wieku 18-24 lat. Wyjątek stanowi administracja morska Argentyny.
Reprezentacja kobiet na spotkaniach IMO jest bardzo zróżnicowana. Jedynie 22 państwa członkowskie zapewniają silną obecność kobiet. Kanada i Norwegia zgłosiły, że ponad 50% delegatów uczestniczących w spotkaniach IMO stanowiły kobiety. Natomiast 24 państwa członkowskie nie miały żadnej reprezentacji kobiet na spotkaniach IMO.
Edukacja morska była kluczowym obszarem podjętym w badaniu sondażowym. W celu dokładniejszego zgłębienia tematu wprowadzono nowe zestawy danych. Chodziło o to, aby odróżnić absolwentów krajowych akademii morskich (skoncentrowanych na szkoleniu marynarzy) od absolwentów uniwersytetów morskich (oferujących stopnie naukowe w takich dziedzinach jak projektowanie okrętów, prawo morskie, inżynieria morska, oceanografia itp.).

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”
Niektóre państwa członkowskie zgłosiły znaczny wzrost liczby absolwentek. Badanie objęło również sieci i stowarzyszenia kobiet. Obecnie 59 administracji morskich ma dedykowane sieci kobiet, w tym 49 krajowych oddziałów regionalnych stowarzyszeń kobiet w sektorze morskim (WIMA) utworzonych przez IMO.
Jeśli chodzi o aktywność kobiet w marynarce handlowej, to daje się zauważyć, że kobiety marynarze nadal są bardzo niedoreprezentowane. Z badania wynika, że na stanowiskach oficerów i marynarzy na statkach zatrudnionych jest zaledwie 1% (2 223) kobiet z 211 750 aktywnych marynarzy z firm zgłoszonych do udziału w badaniach z 2024 r. Większość kobiet marynarzy w badanych firmach pochodziła z Filipin. Na kolejnych miejscach były przedstawicielki z Grecji, Argentyny, Kanady i Indii, Nigerii, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Największy odsetek kobiet marynarzy służył na masowcach i zbiornikowcach.
- Jest jeszcze wiele do zrobienia. Reprezentacja kobiet jest nadal nieproporcjonalnie niska, a kobiety stanowią niewielką część siły roboczej na morzu, co podkreśla pilną potrzebę dalszego zaangażowania i działania. Musimy podwoić nasze wysiłki, aby wspierać prawdziwie zróżnicowany i inkluzywny przemysł morski - Arsenio Dominguez.

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
Raport IMO-WISTA, dostarczając wglądu w przywództwo, udział siły roboczej, polityki i edukację zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, podkreśla znaczące różnice między działaniami poszczególnych państw i armatorów i zarządów portów, firm agencyjnych i spedycyjnych. Większą reprezentację kobiet stwierdzono w rozwijających się sektorach, takich jak usługi środowiskowe, społeczne i zarządzania (ESG) oraz dekarbonizacji, podczas gdy inne, takie jak usługi bunkrowania i prawne, odnotowały spadek.
Elpi Petraki, prezes WISTA International, powiedziała: „Badanie „Women in Maritime” zostało zaprojektowane w celu dostarczenia prawdziwych danych na temat stanu różnorodności płci w sektorze morskim i zaoferowania wskazówek dotyczących obszarów, które wymagają większej uwagi. Celem jest zainspirowanie zmian i działanie jako zbiorowe wezwanie do działania.
- Przyciąganie [do biznesu morskiego – MG], zatrzymywanie i promowanie kobiet — zarówno na lądzie, jak i na morzu — pozostaje priorytetem w przyszłości. Jednak nowe dane pokazują również, w jaki sposób możliwości w całej branży są nadal ograniczone dla kobiet z powodu barier, takich jak stereotypy płciowe, obawy dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy, brak polityk przyjaznych rodzinie i trwająca luka płacowa między kobietami a mężczyznami – twierdzi Elpi Petraki, prezes WISTA International.

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
Raport zawiera szczegółowe zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób państwa członkowskie i przemysł mogą przyczynić się do poprawy różnorodności płci w sektorze morskim, poprzez wzmocnienie inicjatyw rekrutacyjnych i retencyjnych, rozszerzenie programów mentoringu i rozwoju przywództwa, wzmocnienie wdrażania polityki i zagwarantowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy.
W ramach zobowiązania IMO i WISTA International do zwiększenia różnorodności płci w sektorze morskim, badanie i jego ustalenia przyczyniają się do wdrożenia piątego Celu Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN SDG5) – osiągnięcia jakości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt – poprzez dostarczanie porównywalnych danych w celu wsparcia opracowywania programów i polityk zachęcających kobiety do udziału w przemyśle morskim.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) jest wyspecjalizowaną agencją Organizacji Narodów Zjednoczonych odpowiedzialną za bezpieczeństwo żeglugi i zapobieganie zanieczyszczeniom morza i atmosfery przez statki.

Źródło: „IMO-WISTA Women in Maritime Survey 2024”.
- Aktywność IMO wspiera cele zrównoważonego rozwoju ONZ (SDGs), w tym SDG 5: Osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt. Program budowania potencjału IMO „Women in Maritime” uwzględnia kwestie płci w politykach i procedurach IMO, jednocześnie wspierając dostęp do szkoleń morskich i możliwości zatrudnienia dla kobiet w sektorze morskim – podkreśla się w komunikacie.
Założona w 1974 r. Women’s International Shipping & Trading Association (WISTA International) jest globalną organizacją łączącą kadrę kierowniczą i decydentów na całym świecie. W Polsce od ponad 30 lat działa WISTA Poland, którą kieruje obecnie Dorota Dwulit. Działalność WISTA Poland zainicjowała w Polsce Wanda Dobrowolska-Parafieńczyk, w czasach gry pracowała w Zakładzie Zbiornikowców Polskiej Żeglugi Morskiej.
Krajowe stowarzyszenia WISTA (NWA) działają w 62 krajach, zapewniając krajowe i regionalne sieci kontaktów, możliwości rozwoju biznesu i umiejętności, widoczność korporacyjną i ułatwiając relacje w branży. WISTA International pełni funkcję łącznika dla swojej sieci ponad 6 tys. członkiń ze wszystkich sektorów przemysłu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii