18 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet w Branży Morskiej, ustanowiony przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Z tej okazji, Stowarzyszenie Kobiet Branży Morskiej INSPIRA po raz drugi zorganizowało Konwencję Kobiet Branży Morskiej. Wydarzenie odbyło się dzień później, w poniedziałek 19 maja w siedzibie DNV w Gdyni i zgromadziło kilkadziesiąt gości. Jego tematem przewodnim była zielona przyszłość w branży morskiej.
Wydarzenie zgromadziło ekspertki i ekspertów z sektora nauki, biznesu i administracji, by wspólnie zastanowić się nad rolą kobiet w procesach transformacji ekologicznej oraz przyszłości branży morskiej. Konwencję otworzyła Izabela Klonowska-Hincka, podkreślając konieczność interdyscyplinarnego dialogu i silniejszego zaangażowania kobiet w procesy decyzyjne i technologiczne.
Pierwszą prelekcję wygłosiła dr Aleksandra Dudkowska z Uniwersytetu Gdańskiego, która zwróciła uwagę na znaczenie współpracy naukowców i inżynierów w projektowaniu rozwiązań dla sektora morskiego. Jej wystąpienie unaoczniło, jak fizyka środowiska morskiego przekłada się na bezpieczeństwo żeglugi, rozwój infrastruktury portowej i lepsze rozumienie zmian klimatycznych. Prelegentka podkreśliła również potrzebę wzmacniania edukacji w zakresie nauk ścisłych oraz budowania trwałych pomostów między światem akademickim a przemysłem.
Kolejnym punktem programu był panel dyskusyjny o nowoczesnych technologiach w branży morskiej, moderowany przez Martę Forreiter-Weiner. Jadwiga Sztelwander-Zięba zwróciła uwagę na wpływ regulacji emisyjnych na rozwój technologii i wdrażanie alternatywnych paliw. Kapitan Artur Sylwestrzak podkreślił rolę systemów wspomaganych wiatrem, takich jak rotory Flettnera, które realnie poprawiają wydajność jednostek. Jacek Pietraszkiewicz mówił o rosnącej roli danych i automatyzacji w nowoczesnej nawigacji, a dr inż. Krzysztof Wróbel przypomniał, że nawet najlepsze technologie nie zastąpią dobrze wykształconych specjalistów i krytycznego myślenia. Panel unaocznił, że branża morska stoi dziś przed licznymi wyzwaniami, ale także ogromnymi szansami na transformację.
Wystąpienie dr Alicji Mrozowskiej z Akademii Marynarki Wojennej poświęcone było cyberbezpieczeństwu w kontekście autonomizacji jednostek morskich. Prelegentka omówiła różnicę między „safety” a „security”, przedstawiając model zarządzania cyberryzykiem oparty na cyklu zapobiegania, przygotowania, reakcji i odbudowy. Zwróciła uwagę na konieczność zespołowego podejścia do ochrony infrastruktury cyfrowej oraz potrzebę tworzenia zintegrowanych planów bezpieczeństwa w portach i na statkach.
Temat cyberbezpieczeństwa kontynuowała Agata Żbikowska ze STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi, prezentując rolę ubezpieczeń cybernetycznych w zarządzaniu ryzykiem. Przedstawiła skalę potencjalnych strat finansowych i niską świadomość w branży – jedynie 25% firm posiada jakąkolwiek polisę cyber. Omówiła również konstrukcję takich polis oraz ich ograniczenia, wskazując, że ochrona przed cyberzagrożeniami wymaga nie tylko inwestycji finansowych, ale także spełnienia szeregu wymogów formalnych i organizacyjnych. Zwróciła uwagę na nowe obowiązki wynikające z dyrektywy NIS-2 oraz znaczenie szybkiej reakcji w przypadku incydentu.
Konwencja była nie tylko miejscem wymiany wiedzy, ale i okazją do budowania trwałych relacji między kobietami działającymi w różnych obszarach gospodarki morskiej. Wspólnym przesłaniem wydarzenia było przekonanie, że przyszłość tej branży zależy od współpracy interdyscyplinarnej, otwartości na innowacje oraz włączenia kobiet w procesy transformacyjne.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?