• <
PGZ_baner_2025

Blue Armada Robotics przyspiesza rozwój pełnej autonomii jednostek nawodnych

21.05.2025 14:25 Źródło: Blue Armada Robotics
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Blue Armada Robotics przyspiesza rozwój pełnej autonomii jednostek nawodnych
Blue Armada Robotics

Podmorskie kable i rurociągi przesyłają dane kluczowe nie tylko dla europejskich gospodarek, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa i odporności współczesnych społeczeństw. Transportują również energię zasilającą przemysł. Z tego względu są klasyfikowane jako "Morska Infrastruktura Krytyczna". W związku z tym znajdująca się w Gdańsku Blue Armada Robotics, specjalizująca się w technologiach morskich typu dual-use, chce wyjść naprzeciw z ofertą kompleksowtch systemów opartych na bezzałogowych i autonomicznych morskich platformach.

Firma z siedzibą w gdańsku podkreśla, że oferuje kompleksowe systemy oparte na  typu USV (Unmanned Surface Vessels) i ASV (Autonomous Surface Vessels). Jednostki te są wyposażone w szeroki zestaw sensorów i narzędzi komunikacyjnych, które umożliwiają właścicielom i operatorom bieżące monitorowanie stanu infrastruktury na dużą skalę. To z kolei pozwala na wcześniejsze podejmowanie trafnych decyzji oraz jednoczesne ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z nadzorem budowy i funkcjonowania infrastruktury morskiej.

– Z robotyką morską jesteśmy związani od ponad 15 lat. Pierwszą bezzałogową jednostkę nawodną do badań środowiskowych dostarczyliśmy zewnętrznemu klientowi już ponad 15 lat temu. To doświadczenie pozwala nam szybko budować na bazie dojrzałych technologii i daje nam wyjątkową przewagę konkurencyjną – wskazał Michał Latacz, współzałożyciel i CEO Blue Armada Robotics.

Udział Blue Armada Robotics w programie DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic), wspieranej przez NATO inicjatywie wprowadzającej innowacje o tzw. podwójnym zastosowaniu w całym Sojuszu – odzwierciedla ekspertyzę technologiczną firmy, dojrzałość jej systemów morskich oraz strategiczne dopasowanie do zmieniających się realiów rynków obronności i bezpieczeństwa. Udział w programie zapewnia firmie dostęp do finansowania, transatlantyckiej sieci centrów testowych NATO oraz doświadczonych mentorów, co przyspiesza ścieżkę komercjalizacji zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym. DIANA koncentruje się na technologiach o skalowalnym potencjale wdrożeniowym, które odpowiadają na najistotniejsze wyzwania geopolityczne, od odporności infrastrukturalnej po autonomię operacyjną w środowiskach o ograniczonym dostępie do komunikacji, wspierając tym samym NATOwski Plan Szybkiej Adaptacji Innowacji (Rapid Adoption Action Plan).

Spośród ponad 2600 zgłoszeń z państw członkowskich NATO, w ramach wymagającego procesu selekcyjnego wyłoniono jedynie 72 firmy. Blue Armada Robotics została zakwalifikowana do obszaru tzw. Critical Infrastructure and Logistics Challenge i przy tym jest jedyną firmą z Polski, której rozwiązania koncentrują się bezpośrednio na bezpieczeństwie i odporności Morskiej Infrastruktury Krytycznej. Rygorystyczny proces kwalifikacyjny obejmował wiele etapów oceny i był prowadzony przez ekspertów NATO UNCLASSIFIED reprezentujących środowiska przemysłowe, akademickie i sektor publiczny ze wszystkich 32 państw sojuszniczych.

– Z entuzjazmem kontynuujemy udział w tym programie rozwojowym, stworzonym z myślą o młodych firmach rozwijających technologie mające potencjał tzw. podwójnego zastosowania. Wspólnie kształtujemy przyszłość, w której przełomowe rozwiązania są od początku projektowane z uwzględnieniem zarówno zastosowań cywilnych, jak i wojskowych – wzmacniając ekosystem innowacji NATO i podnosząc odporność europejskiej infrastruktury morskiej – dziś i w nadchodzących latach – dodał Michał Latacz.

Dzięki hybrydowej konstrukcji napędu każda z obecnych jednostek może pracować w trybie 24/7 i pozostawać na morzu nawet przez dwa tygodnie bez konieczności tankowania. W ramach współpracy z DIANA firma rozwija i zademonstruje zdolność zarządzania pełnomorskimi operacjami bezzałogowymi z dowolnego miejsca na świecie, a następnie realizacji kompletnych misji w pełni autonomicznie – bez ingerencji człowieka i bez łączności z Centrum Kontroli Operacji. W ramach udziału w programie DIANA, Blue Armada Robotics ściśle współpracuje również z Palladion Defence – jednostką działającą przy Uniwersytecie Bundeswehry w Monachium. Ta strategiczna współpraca zapewnia dostęp do doświadczonych specjalistów ds. zamówień obronnych, użytkowników końcowych oraz ekspertów powiązanych z NATO, co przyspiesza rozwój technologii firmy w kierunku ich podwójnego zastosowania i integracji operacyjnej w strukturach sojuszniczych. Ponadto, DIANA zapewniła firmie pełny dostęp do swojej Sieci Centrów Testowych, łączącej innowatorów z użytkownikami końcowymi, wspierającej transatlantycki ekosystem napędzający przełomowe innowacje typu dual-use w obszarze technologii głębokich (tzw. deep-tech). Dzięki tej strukturze Blue Armada Robotics może szybciej przeprowadzać walidację, testy terenowe i wdrożenia swoich autonomicznych systemów morskich, wzmacniając tym samym zbiorową odporność i przyczyniając się do budowy bezpiecznej, pokojowej przyszłości.

Jak podkreślił Michał Latacz skuteczne i szeroko zakrojone wdrażanie systemów autonomicznych służących ochronie morskiej infrastruktury krytycznej,  w tym morskich farm wiatrowych, a także podmorskich kabli energetycznych, telekomunikacyjnych oraz rurociągów, nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne i odporność klimatyczną Europy, ale również wspiera wspólną odpowiedzialność NATO za ochronę i nadzór nad kluczowymi zasobami takimi jak morska infrastruktura krytyczna. Dodał też, że zintegrowane podejście będzie wspierać Polskę i Europę w zachowaniu suwerenności, wolności i siły, bez konieczności płacenia tej "najwyższej ceny", o której mówił premier Donald Tusk, podczas swojego wystąpienia na uroczystości otwarcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w dniu 4 stycznia 2025 roku.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.