Największy światowy stoczniowiec pod względem wartości zamówień, HD Hyundai Heavy Industries, ogłosił plan fuzji ze stocznią HD Hyundai Mipo – podał w czwartek dziennik „Chosun Daily”. Celem jest rozszerzenie oferty w zakresie sektora obronnego i udział w amerykańsko-koreańskim partnerstwie stoczniowym.
Zarządy obu spółek, będących podległymi jednostkami HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE), zatwierdziły plan połączenia w środę. Fuzja ma zostać sfinalizowana do grudnia br.
Łącząc doświadczenie HD Hyundai Heavy jako czołowego producenta i eksportera okrętów wojennych w Korei Płd. z zapleczem i obiektami HD Hyundai Mipo, przystosowanymi do budowy jednostek wojennych, HD Hyundai Heavy Industries zamierza wzmocnić swoje możliwości w zakresie produkcji takich okrętów.
Połączony podmiot stawia sobie za cel osiągnięcie poziomu 10 bln wonów (71 mld dolarów) rocznej sprzedaży w sektorze obronności do 2035 r., co miałoby stanowić połowę całkowitych przychodów. Firmy zamierzają również zwiększyć udział w rynku segmentu lodołamaczy, wykorzystując rosnący popyt w regionie Arktyki.
Fuzja zbiega się z inicjatywą Korei Południowej „Make American Shipbuilding Great Again” (MASGA; uczyńmy ponownie amerykański przemysł stoczniowy wielkim), będącą elementem szerszego porozumienia o współpracy gospodarczej między Koreą Płd. a USA.
To nie jedyna duża fuzja w branży stoczniowej w tym roku. Pod koniec czerwca największy japoński producent statków, Imabari Shipbuilding, ogłosił plany nabycia pakietu kontrolnego 60 proc. udziałów w Japan Marine United (JMU), drugiej co do wielkości japońskiej stoczni.
W Chinach doszło do fuzji China CSSC Holdings Ltd (CSSC) i China Shipbuilding Industry Co (CSIC), która doprowadziła do powstania największego na świecie notowanego na giełdzie producenta statków pod względem aktywów szacowanych na 56 mld dolarów i przychodów rzędu 18 mld dolarów.
Krzysztof Pawliszak
krp/ mal/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów