• <
bulk_cargo_port_szczecin

Wiceminister Witkowski o kolejnym etapie przekopu Mierzei Wiślanej

05.09.2021 20:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wiceminister Witkowski o kolejnym etapie przekopu Mierzei Wiślanej

Partnerzy portalu

Wiceminister Witkowski o kolejnym etapie przekopu Mierzei Wiślanej - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Przy tej inwestycji nie skorzysta jedynie Elbląg. Myślimy o całym regionie, północno-wschodnia część Polski – powiedział Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury w rozmowie z GospodarkąMorską.pl, który w piątek 3 sierpnia wizytował miejsce przekopu. 

Inwestycja przekopu Mierzei Wiślanej wchodzi w kolejną fazę. Obecnie prace trwają na drugiej stronie Zalewu Wiślanego. Obejmują m.in. rzekę Elbląg, most w Nowakowie czy nabrzeża Portu Elbląg.

- Przekop ma posłużyć dużym jednostkom feederowym i towarowym, które będą wpływały do portu w Elblągu. To dlatego port musi być odpowiednio przygotowany od strony  infrastrukturalnej. Dostosowana musi być również rzeka Elbląg - tłumaczy Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

CZYTAJ też: Forum Wizja Rozwoju 2021. Debata o Mierzei Wiślanej: "To będzie impuls dla regionu"

Witkowski w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl przypominał, że obszar Żuław Wiślanych charakteryzuje się zróżnicowanym, niestabilnym i nieprzewidywalnym bilansem wodnym, co oznacza duże wyzwanie inwestycyjne.

- Naszym zadaniem jest zabezpieczenie tego terenu. Cieszę się, że to duża firma budowlana wygrała ten przetarg. W tej inwestycji jest także wielu polskich podwykonawców - przypomniał.

Port Elbląg. Duże jednostki już 2023 roku?

Minister prognozuje, że w 2023 roku duże jednostki do 4,5 metra zanurzenia będą mogły wpłynąć do portu w Elblągu. - Jesteśmy w stałym kontakcie z portem, który jest portem komunalnym. A to z kolei oznacza, że nasze działanie w tym porcie jest ograniczone. Nie możemy w tym przypadku inwestowania przekazać wprost, natomiast wspieramy wszelkie działania inwestycyjne - mówił Witkowski.

Kołem zamachowym dla rozwoju regionu ma być zdaniem wiceministra również rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku, czyli tzw. branży offshore.

- Liczymy, że znajdzie się tu miejsce dla pewnych komponentów, które będą mogły być wytwarzane, składowane, przewożone i wywożone drogą wodną na działki oddalone na północ od Rozewia - mówił.

Jakie przekop Mierzei Wiślanej ma znaczenie dla rozwoju tej części Polski?

- Trzeba pamiętać, że przy tej inwestycji nie skorzysta jedynie Elbląg. Myślimy o całym regionie północno-wschodniej części Polski - zaznaczył. - Nie wykluczamy w przyszłości pewnych zmian własnościowych tego portu, ale to wszystko odbędzie się w porozumieniu z prezydentem Elbląga i samorządem. Doświadczenie historyczne i gospodarcze całej Europy pokazuje, że portów morskich nigdy nie było za dużo na wybrzeżu. 

Wiceminister przypomniał również, że wiele krajów zazdrości Polsce dostępu do morza. -

- Grzechem byłoby nie wykorzystać tego, że mamy port morski w Elblągu. Wielowiekową uciążliwość likwidujemy więc w sposób w miarę szybki, drastyczny i niepozostawiający żadnych wątpliwości. Postęp prac jest imponujący, a krajobraz budowy zmienia się z każdym tygodniem - podsumował

Przypomnijmy, że szacuje się, że za sprawą przekopu Mierzei Wiślanej powstanie ok. 3 tys. nowych miejsc pracy w portach i marinach. Nowa inwestycja ma usprawnić transport morski pomiędzy portami w Trójmieście i Elblągu, ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Ma także uniezależnić Polskę od możliwości wypływania na morze z portu w Elblągu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.