Co najmniej 65 osób zginęło w Bangladeszu i Indiach w wyniku przejścia cyklonu Remal – podały w środę władze obydwu państw, cytowane przez agencję AFP. Cyklon, któremu towarzyszył silny wiatr oraz ulewne deszcze dotarł do wybrzeży Zatoki Bengalskiej w niedzielę wieczorem.
Nie ustają ataki jemeńskich bojowników Huti na statki handlowe płynące przez Morze Czerwone. Coraz częściej statki płynące między portami w Europie i Azji wybierają trasy wokół kontynentu afrykańskiego z pominięciem Kanału Sueskiego. Ma to niebagatelny wpływ na wzrost stawek frachtu morskiego, w tym stawek kontenerowych. Morze Czerwone to najkrótsza droga morska transportu towarów z Azji do Europy, którą realizowane jest 25–30 proc. morskiego transportu kontenerowego.
Unia Europejska z zadowoleniem przyjmuje ważne decyzje podjęte podczas 28. dorocznego posiedzenia Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (Indian Ocean Tuna Commission, IOTC), które mają sprawić, że rybołówstwo na tym akwenie będzie bardziej zrównoważone. Przyjęto 11 nowych środków ochrony i zarządzania.
Masowiec Abdullah, który 14 kwietnia został wypuszczony przez somalijskich piratów po zapłacie 5 mln dolarów okupu znalazł się na bezpiecznych wodach. Dowództwo operacji Unii Europejskiej EUNAVFOR Atalanta potwierdziło, że zarówno statek, jak i 23 członków jego załogi jest bezpiecznych.
Według dwóch somalijskich piratów, ich grupa otrzymała 5 milionów dolarów okupu i zgodnie z obietnicą uwolniła porwany wcześniej masowiec Abdullah wraz z załogą.
Obok agresywnej działalności bojowników Huti z Jemenu na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zagrożenie dla żeglugi stwarzają somalijscy piraci, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na wielką skalę. Stanowią niebezpieczeństwo dla statków chcących pokonać trasę morską prowadzącą przez "Róg Afryki", bądź też zmierzając na trasie żeglugowej na Oceanie Indyjskim. Nie brakuje przy tym zarzutów o nieskuteczność międzynarodowych sił morskich mających chronić żeglugę w rejonie.
O 67 procent zmniejszyła się w tym roku liczba migrantów, którzy dotarli drogą morską do Włoch - podało w sobotę Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Odnotowano wyraźny spadek napływu z Tunezji, która do niedawna była głównym obszarem aktywności przemytników ludzi.
Indyjski okręt wojenny przejął porwany statek handlowy Ruen i zażądał od znajdujących się na pokładzie tej jednostki piratów z Somalii, by się poddali – poinformował w sobotę rzecznik marynarki wojennej Indii.
Wciąż pozostaje niepewna sytuacja statku pływającego pod banderą Bangladeszu, M/V Abdullah. Porwana 13 marca jednostka miała znaleźć się na wodach Somalii, acz nie będących pod kontrolą władz tego państwa. Wychodzi że to pierwsze od pewnego czasu udane pochwycenie statku przez piratów.
Po zajęciu statku Abdullah (IMO: 9745598), które miało miejsce 13 marca, porywacze przedstawili swoje żądania. Piraci grożą, że będą zabijać członków załogi, jeśli nie otrzymają okupu. Sytuacja jest dramatyczna, acz wciąż pozostaje wiele niewiadomych.
Syryjski armator z brytyjskim nakazem aresztowania
Chiny. Promy i ro-paxy mają zapełnić lukę w marynarce wojennej. Szykowane do inwazji na Tajwan?
Trzy szczecińskie firmy zjednoczyły siły. Chcą budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe dla Europy
Vestas dokona chrztu nowego kontenerowca napędzanego metanolem we flocie Maersk
Bilfinger dołącza do Niderlandzkiej Izby Gospodarczej
Marynarze oddali hołd weteranom oraz uczestnikom misji poza granicami kraju