• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W ubiegłym roku 87 proc. ropy dostarczanej do Polski drogą morską pochodziło z innych kierunków niż rosyjski

jb

09.02.2023 09:44 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W ubiegłym roku 87 proc. ropy dostarczanej do Polski drogą morską pochodziło z innych kierunków niż rosyjski

Partnerzy portalu

W ubiegłym roku 87 proc. ropy dostarczanej do Polski drogą morską pochodziło z innych kierunków niż rosyjski - GospodarkaMorska.pl

W 2022 r. 87 proc. ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Polski przez Naftoport pochodziło z innych kierunków niż rosyjski. Większość dostaw surowca realizowano z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Miało to związek z sankcjami wobec Rosji i jej sektora naftowego po agresji na Ukrainę - poinformował PERN.

Według spółki w 2022 r. należący do jej grupy kapitałowej Naftoport w Gdańsku „po raz kolejny osiągnął rekordowy wynik operacyjny” - przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły tam 24,5 mln ton i były o 37 proc. wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021.

W 2022 r. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej. „Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec” - ocenił PERN. Podkreślił przy tym, że „klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski”.

„Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wlk. Brytanii i USA” - zaznaczył PERN.

Jak wyliczyła spółka, „w sumie już 87 proc. surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski”.

Zdaniem prezesa PERN Pawła Stańczyka, Naftoport będący obecnie „sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej” do naszego kraju to zarazem „skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji”.

„Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie, polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw, ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju” - powiedział Stańczyk, cytowany w komunikacie PERN, odnosząc się do strategicznej roli Naftoportu.

Prezes Naftoportu Andrzej Brzózka przypomniał, że obecnie mogą zawijać tam jednostki o długości przekraczającej 300 metrów, przy zanurzeniu do 15 metrów, klasy VLCC. „W tym roku obsłużyliśmy trzy takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej” - dodał.

Jak wspomniał, aktualnie klienci Naftoportu mają tam do dyspozycji 5 stanowisk przeładunkowych, przy czym „coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków”.

„Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem klientów” - oznajmił Brzózka.

Według PERN, obecny potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, „zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z klientami PERN”. W morskim terminalu Naftoportu prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.

„Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu” - ocenił PERN.

Jednocześnie PERN przypomniał, że obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim, relacji Gdańsk-Płock. „Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych” - wyjaśniła spółka.

PERN przyznał, iż „analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca”. Spółka podała, że rozważa m.in. „dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku”.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz posiadający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw płynnych. Spółka od kilku już lat realizuje program inwestycji, w tym przede wszystkim rozbudowy oraz modernizacji infrastruktury związanej z przesyłem i magazynowaniem ropy naftowej i produktów naftowych.

Na początku stycznia PERN ogłosił, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.